v roce 2019 šetřili policisté celkem 107 572 dopravních nehod, z nichž většinu (80 %) zavinili řidiči motorových vozidel. Pro lepší představu se dá toto číslo vyjádřit i jinými způsoby: Denně policisté řešili průměrně necelých 300 dopravních nehod, což znamená, že k dopravní nehodě došlo průměrně zhruba každých 5 minut. Jaké byly jejich nejčastější příčiny?
V porovnání s rokem 2018 v loňském roce sice lehce vzrostl počet dopravních nehod, snížil se však počet obětí i osob, které vyvázly s lehkým či těžkým zraněním. od roku 1961, od něhož existují souvislé statistiky dopravní nehodovosti, byl v loňském roce třetí nejnižší počet usmrcených osob. Počet osob těžce zraněných při dopravních nehodách byl v roce 2019 dokonce vůbec nejnižší.
Hlavní příčiny dopravních nehod
K dopravní nehodě stačí kolikrát málo – chvilka nepozornosti, odhlédnutí od dění na silnici, nedostatečný odstup, vyřizování hovorů a zpráv. Oficiální statistiky Policie ČR poukazují na čtyři hlavní příčiny dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel. Těmi jsou nepřiměřená rychlost, nedání přednosti, nesprávný způsob jízdy a nesprávné předjíždění. Nejvýraznější z nich je nesprávný způsob jízdy, který je hlavní příčinou největšího počtu nehod a má na svědomí také nejvíce obětí. Na počtu usmrcených se podobně podílí nepřiměřená rychlost, která je však hlavní příčinou pouze 15 % dopravních nehod. Jak se čtyři hlavní příčiny dopravních nehod podílí na celku, vyjadřuje tabulka:
hlavní příčina nehody | podíl na celkovém počtu nehod | podíl na celkovém počtu usmrcených |
---|---|---|
nesprávný způsob jízdy | 67,7 % | 40,7 % |
nedání přednosti | 15,6 % | 16,1 % |
nepřiměřená rychlost | 15,0 % | 37,0 % |
nesprávné předjíždění | 1,7 % | 6,1 % |
10 nejčetnějších příčin dopravních nehod
Nyní se pojďme na to, proč řidiči motorových vozidel nejčastěji bourají, podívat podrobněji. Poslouží nám k tomu opět statistiky z roku 2019. Vůbec nejčetnější příčinou dopravních nehod bylo nevěnování se řízení vozidla, které v žebříčku nejčastějších příčin s přehledem vede. Další příčiny jsou opět uvedené níže v tabulce. v posledních letech zůstávají víceméně stejné, mění se jen jejich pořadí.
příčina | počet nehod |
---|---|
řidič se plně nevěnoval řízení vozidla | 17 623 |
nesprávné otáčení nebo couvání | 9 155 |
jiný druh nesprávné jízdy | 8 945 |
nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem | 7 231 |
nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky | 5 627 |
nezvládnutí řízení vozidla | 4 826 |
vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu | 4 765 |
nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky | 4 049 |
nedání přednosti upravené dopravní značkou „Dej přednost v jízdě!“ | 3 770 |
přejetí do protisměru | 2 575 |
10 nejtragičtějších příčin dopravních nehod
Nejčastější příčiny ovšem zároveň nemusí být těmi nejtragičtějšími. Za největším počtem obětí dopravních nehod (zaviněných řidiči motorových vozidel) nestojí nevěnování se řízení, jak by se dalo očekávat, ale nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky. Následuje přejetí do protisměru, při kterém je čelní náraz a s ním spojené následky takřka nevyhnutelný. Až teprve na třetím místě je nevěnování se řízení. Všech deset nejtragičtějších příčin dopravních nehod za rok 2019 je uvedeno v následující tabulce.
příčina | počet usmrcených |
---|---|
nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky | 95 |
přejetí do protisměru | 81 |
řidič se plně nevěnoval řízení vozidla | 60 |
nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky | 34 |
nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu | 27 |
nezvládnutí řízení vozidla | 24 |
jiný druh nesprávné jízdy | 20 |
kolize s protijedoucím vozidlem při předjíždění | 20 |
nedání přednosti upravené dopravní značkou „Dej přednost v jízdě!“ | 18 |
nedání přednosti upravené dopravní značkou „Stůj, dej přednost v jízdě!“ | 18 |