24h Le Mans – věhlasný závod slaví 100 let06.06.2023 Již od roku 1923 se ve francouzském městě Le Mans pořádá tradiční vytrvalostní závod určený speciálně navrženým prototypům a upraveným sportovním vozům kategorie GT. Proslulý podnik se jezdí vždy v červnu a kromě roku 1936, kdy ve Francii probíhala velká stávka, a válečných let 1940-48, se konal každý rok. Závod 24h Le Mans tak letos oslavil 100 let, byť naposledy se konal jeho 90. ročník. Pojďte si s námi připomenout nejvýkonnější modely slavných automobilek a také největší tragédii, kterou kdy motorsport zažil. Obsah článku Závod 24 hodin Le Mans prověří spolehlivost vozů Nejlepší vozy na Circuit de la Sarthe Nejen úspěchy, ale i největší tragédie, jakou kdy motorsport zažil 24h Le Mans a současnost Závod 24 hodin Le Mans prověří spolehlivost vozů Nápad na uspořádání závodu, který prověří hlavně spolehlivost tehdejších automobilů, se zrodil v hlavě tajemníka autoklubu ve francouzském Le Mans Charlese Duranda. Město vzdálené zhruba 200 kilometrů jihozápadně od Paříže mělo v té době již v motorsportu svou pověst, vždyť v roce 1906 se zde konala historicky první Grand Prix v automobilovém sportu. Závod 24 hodin Le Mans měl za cíl otestovat hlavně schopnost konstruktérů zhotovit spolehlivý vůz, nikoliv tedy jen vůz rychlý, což bylo do té doby alfou a omegou veškerých inovací. Novinkou byl rovněž i okruh, na kterém se závod měl konat. Oproti klasickým závodním oválům, které byly perfektně udržovány pro závodění, se 24h Le Mans jel na silnicích používaných k běžnému provozu. Vozy tak musely disponovat kvalitními součástkami, které se na používaném povrchu tolik neopotřebily, což svědčilo právě o jejich spolehlivosti. Závod 24h Le Mans se na okruhu Circuit de la Sarthe jezdí už od roku 1923. Nejlepší vozy na Circuit de la Sarthe Trať na Circuit de la Sarthe se v průběhu let hlavně z důvodu bezpečnosti mění, její základní charakter však zůstává stejný. Jezdci krouží celých 24 hodin po 13 626 metrů dlouhém okruhu, jehož většina vede po silnici určené pro veřejnou dopravu. Vozy na rovných úsecích vyvinou rychlost i přes 300 km/h, aby poté do zatáčky zpomalily na 100 km/h. Na okruhu se v historii objevily mnohé značky, některé z nich si ovšem zaslouží více pozornosti mimo jiné i pro svá četná prvenství. Mezi takové patří Bentley, Alfa Romeo, Jaguar, Ferrari, Ford nebo Audi. Spočítejte si rychle povinné ručení Značka vozidla, které chcete pojistit: ALFA ROMEOAUDIBMWCHEVROLETCHRYSLERCITROËNDACIADAEWOOFIATFORDHONDAHYUNDAIJEEPKIALANCIALAND ROVERMAZDAMERCEDES-BENZMINIMITSUBISHINISSANOPELPEUGEOTRENAULTROVERSEATŠKODASSANGYONGSUBARUSUZUKITOYOTATRABANTVOLKSWAGENVOLVO Přibližný objem motoru vozidla: PSČ: Kolik je Vám let: Pro získání nabídek je třeba zadat tel. číslo: +420+421 Povinné ručení můžete mít již od: - Zobrazit 10 nabídek Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů Nabídky povinného ručení ČPP od 0 Kč MÁM ZÁJEM GČP od 0 Kč MÁM ZÁJEM Allianz od 0 Kč MÁM ZÁJEM Kooperativa od 0 Kč MÁM ZÁJEM Direct od 0 Kč MÁM ZÁJEM AXA od 0 Kč MÁM ZÁJEM Slavia od 0 Kč MÁM ZÁJEM ČSOB od 0 Kč MÁM ZÁJEM Uniqa od 0 Kč MÁM ZÁJEM Pillow od 0 Kč MÁM ZÁJEM Děkujeme za Váš zájem. Budeme Vás co nejdříve kontaktovat. Než vám zavoláme, prohlédněte si nabídky cestovního pojištění. CESTOVNÍ POJIŠTĚNÍ Bentley a Alfa Romeo kralovaly v předválečných letech… Britský výrobce se svým vozem Bentley 3.0 vyhrál poprvé závod v roce 1924, počínaje rokem 1927 pak dokázal zdolat všechny soupeře 4x v řadě. Poslední vítězství v roce 1930 zařídil model Bentley 6.6, který byl schopen podat výkon až 150 kW. Po Bentley převzala štafetu Alfa Romeo 8C, která slavný závod vyhrála v letech 1931 – 1934. Motor vozu dosahoval výkonu až 123 kW a na rovných úsecích zvládl jet rychlostí i 225 km/h. Dvě vítězství si v předválečných letech zapsala i automobilka Bugatti se svým modelem Bugatti 57 GSC, a sice v letech 1937 a 1939. V předválečných letech vládla okruhu Alfa Romeo. …po válce okruh ovládl Jaguar a Ferrari V poválečných letech se dařilo modelům automobilky Jaguar Cars. Ta nejprve zvítězila s vozem Jaguar XK 120C v letech 1951 a 1953. Úspěšnější byl potom model Jaguar D-Type, který si na nejvyšší stupeň vítězů stoupl hned 3x za sebou – v letech 1955 – 1957. Od následujícího roku byl závod víceméně v režii Ferrari. Ten nejprve vyslal do závodu model Ferrari 250 TR, který vyhrával v letech 1958, 1960 a 1961. Dařilo se i jeho nástupcům – Ferrari LM a Ferrari 275P. Ti kralovali v letech 1962 – 1965. Jaguar D-Type je nejlepším britským závodním autem. Aston Martin a Carroll Shelby Nadvládu Ferrari dokázal přerušit jen Aston Martin. Ten Le Mans vyhrál v roce 1959, nutno dodat, že šlo o jediné vítězství této značky v historii závodu. Za volantem speciálu Aston Martin DBR1 se střídali Roy Salvadori a Carroll Shelby. Ti nakonec vyhráli poté, co dva doposud vedoucí vozy, Ferrari 250 TR a další Aston Martin, skončily předčasně kvůli technickým problémům. Shelby nicméně krátce po závodě ukončil svoji kariéru ze zdravotních důvodů a stal se jedním z předních konstruktérů a designérů automobilky Ford Motor Company. Ford GT40 vznikl jako konkurent Ferrari Druhou polovinu 60. let ovládl závod 24h Le Mans Ford GT40, vysoce výkonný vůz, který byl konstruován jako přímý konkurent Ferrari. Model vyhrál 4x po sobě – v letech 1966 – 1969. Pro Henryho Forda II., který celý koncern podědil, se jednalo o jistý druh satisfakce. V roce 1963 se totiž Ford pokusil Ferrari odkoupit, s akvizicí ale neuspěl, a tak se uražený Ford rozhodl porazit Ferrari na jeho výsostném území – závodě Le Mans. A s modelem Ford GT40 se mu to podařilo. Modelu Ford GT40 se v Le Mans dařilo v 60. letech. Porsche a jeho dominance 70. a 80. léta se nesla ve znamení nadvlády Porsche. To nejprve dominovalo s modelem Porsche 917, které skončilo první v roce 1970 a 1971. Dařilo se i vozu Porsche 936 a hlavně jeho nástupci Porsche 956. To dokázalo vyhrát 4x v řadě, a sice v letech 1982 – 1985. Výkon jeho motoru dosahoval hodnoty 474 kW a v roce 1983 se vozy Porsche objevily v první desítce hned na devíti místech. První místa v závodě v letech 1986 a 1987 získal model Porsche 962, který pak dokázal zvítězit ještě o sedm let později. Dosud je Porsche vůbec nejúspěšnější značkou v historii závodu. Porsche 917 vyhrálo závod v letech 1970 – 1971. Nové století ve znamení Audi Od roku 2000 až do roku 2014 byl závod v Le Mans pod taktovkou Audi, vyjma let 2003 a 2009, kdy se z vítězství radovaly vozy Bentley Speed 8 GT, resp. Peugeot 908. Audi je tak po Porsche druhou nejúspěšnější automobilkou závodu. Nejprve dominoval model Audi R8 s celkovými 5 prvenstvími, dařilo se i Audi R10. Éra Audi skončila v roce 2015, kdy ho na prvním místě na pár let vystřídalo opět Porsche. O dominanci vozů Audi svědčí i fakt, že s nimi 8 ze svých celkových 9 vítězství získal Tom Kristensen, dosud nejúspěšnější pilot v Le Mans. Audi je druhou nejúspěšnější automobilkou v historii závodu 24 hodin Le Mans. Nejen úspěchy, ale i největší tragédie, jakou kdy motorsport zažil Možná byste mezi úspěšnými vozy závodu Le Mans čekali i některý z modelů od automobilky Mercedes. Té se podařilo zvítězit v roce 1952 s vozem Mercedes 300 SL. V nešťastném roce 1955 se očekával vyrovnaný souboj mezi modelem Mercedes 300 SLR a britským Jaguarem D-Type. Na tribunách okruhu se tísnilo zhruba 300 tisíc diváků, tak prestižní závod se očekával. V té době neměli jednotliví závodníci oddělené boxy na servis vozu, prostě zaparkovali na pravé straně cílové rovinky. Mike Hawthorn v 35. kole závodu na poslední chvíli dupl na brzdy svého Jaguaru, aby zajel do “boxu”. Austin-Healey s pilotem Lancem Macklinem jedoucí za ním, byl nucen provést “myšku” doleva. V ten moment se ale kolem něj už řítil Pierre Levegh v Mercedesu 300 SLR. Záď Austina-Healey posloužila Mercedesu jako rampa, od které se odrazil, a jako hořící koule vletěl mezi diváky. Při této havárii zahynul nejen Levegh, ale i dalších 83 diváků, přes 200 jich utrpělo zranění. Dodnes je to největší tragédie, jakou kdy motorsport zažil. Se sportovní verzí modelu Mercedes 300 SL vlétl v roce 1955 Pierre Levegh v Le Mans mezi diváky. 24h Le Mans a současnost V roce 2011 se do závodu vrátila i největší automobilka světa – japonská Toyota. Zprvu se jí nedařilo, až v roce 2018 přišel první úspěch s modelem Toyota TS050, který vyhrál 3x v řadě. Dva poslední ročníky, tedy roky 2021 a 2022, ovládla automobilka s modelem Toyota GR010, minulý rok dokonce tento model obsadil první dvě příčky. Zda se Toyotě podaří vyhrát i v roce letošním, se dozvíme o víkendu 10. a 11. června, kdy startuje již 91. ročník závodu 24 hodin Le Mans. Nejčastěji kladené otázky – FAQ Kdy se pojede v roce 2023 závod 24h Le Mans? Letos se závodní vozy postaví na okruh Circuit de la Sarthe o víkendu 10. a 11. června. Le Mans oslaví v tomto roce 100 let od svého vzniku. Poprvé se vozy na startovní čáře objevily v roce 1923. Během druhé světové války se ale závod nekonal, proto se nyní pojede 91. ročník závodu. Na startu můžete vidět i tváře známé ze závodů Formule 1 – Jenson Button, Jacques Villeneuve nebo Robert Kubica. O formuli jsme psali například v tomto článku. Které vozy patří v závodě 24 hodin Le Mans mezi ty nejúspěšnější? V úplných počátcích závodu 24h Le Mans se dařilo automobilkám Bentley a Alfa Romeo. Poté štafetu převzaly Ford a Ferrari. Úspěšné byly i vozy Jaguaru, Porsche, Audi a v posledních letech vyhrávají vozy japonské Toyoty. Mezi vítězi ale můžeme vidět i vozy Aston Martin, Mercedes, Peugeot nebo Bugatti. O dalších zajímavých hypersportech si můžete přečíst v tomto článku. Který vůz drží rychlostní rekord v Le Mans? V roce 1988 dosáhl na 6 kilometrů dlouhé rovince rychlostního rekordu vůz WM P88 Peugeot. Jeho hodnota byla 407 km/h. Nutno dodat, že motor automobilu tento nápor nevydržel a po 59 kolech závod vzdal. Rekord mu ale už pravděpodobně nikdo nevezme. V roce 1990 totiž byla zmíněná rovinka rozdělena z bezpečnostních důvodů šikanami. Martin Straka Martin Straka je ředitelem klientského centra a péče o zákazníky. Se svým týmem poskytuje zákazníkům Srovnátor.cz špičkový servis a dohlíží na to, aby naše procesy byly efektivní a zákazníci byli spokojení nejen při sjednání nového produktu, ale i kdykoliv potřebují s něčím pomoci. Jeho články informují nejen o nejnovějších trendech a aktuálních tématech, ale přináší i praktické a zajímavé tipy z různých oblastí běžného života. automobilkaFordFranciesoutěžzajímavostizávodní vozidlo