Auto roku 2023 ovládla Honda Civic11.04.2023 Jízdní vlastnosti, prostor a bohatá výbava vynesla japonskému hatchbacku vítězství v letošním ročníku ankety Auto roku, kterou již od roku 1994 každoročně vyhlašuje Svaz dovozců automobilů. O vítězi letos rozhodla porota složená z odborných motoristických novinářů, kteří testovali celkem šest finalistů. Honda Civic získala hned 123 bodů z celkem 500 možných, daleko za sebou nechala oba německé favority – BMW X1 a Volkswagen ID. Buzz. Šestici finalistů pak doplňují vozy francouzské výroby Peugeot 408 a Renault Megane E-Tech a americký Ford Ranger. Obsah článku Vyhrála Honda Civic BMW X1 a Volkswagen ID. Buzz shodně na druhém místě Renault Megane E-Tech a Peugeot 408 těsně za německými vozy Ford Ranger ve finále propadl Auto roku v Evropě a ve světě Celkem bylo do ankety Auto roku 2023 v České republice přihlášeno 26 vozů, z nichž každý porotce vybral pět finalistů. Vzhledem k rovnému počtu bodů na pátém místě se ale letos do finále podívalo hned 6 modelů světových značek. Do ankety mohou být nominovány ty vozy, které byly uvedeny na český trh v době od prosince 2021 do konce roku 2022. Další podmínkou je potom zbrusu, či alespoň výrazně, nová karoserie a motorizace. V letošním ročníku tak neměly své zástupce automobilky jako Škoda či Audi, které během minulého roku nepřišly s ničím novým. Podívejte se, z jakých modelů vybírala porota finalisty. Alfa Romeo Tonale MG EHS BMW X1 MG ZS Citroën C5 X PHEV Nissan Qashqai e-POWER DS DS4 Nissan X-Trail Ford Ranger Opel Astra PHEV Ford Tourneo Connect Renault Megane E-Tech Honda Civic Peugeot 408 Hyundai Staria Subaru Solterra Kia Niro Toyota Corolla Cross Kia Sportage Toyota Aygo X Mazda CX-60 Volvo C 40 Recharge Mercedes-Benz GLC Volkswagen ID. Buzz Mercedes-Benz EQE Volkswagen ID.5 zdroj: Svaz dovozců automobilů, autor: www.srovnator.cz Vyhrála Honda Civic Poměrně s výrazným náskokem vyhrála Honda Civic, jejíž jedenáctá generace s celým názvem Honda Civic e:HEV se na český trh dostala v druhé půli minulého roku. Uvažujete-li o její koupi, pak vězte, že za zhruba 750 000 korun dostanete hybridní vůz v kombinaci elektřina/benzín s úplnou bezpečnostní výbavou včetně těch nejmodernějších asistentů. Sem patří například adaptivní tempomat, kamera pro sledování příčného provozu při couvání nebo asistent jízdy v koloně. Honda Civic se řadí mezi plně hybridní vozy, může jezdit pouze na elektřinu a není nutné ji zapojovat do zásuvky. Díky technologii e:HEV je vůz při použití elektrického pohonu velmi tichý. Honda Civic se vyrábí již 50 let. (zdroj: www.hondanews.com) BMW X1 a Volkswagen ID. Buzz shodně na druhém místě Na druhém místě se s 83 body umístily dva vozy německých automobilek – prémiové SUV BMW X1 a čistě elektrický Volkswagen ID. Buzz. BMW X1 nové generace si sice ponechalo vzhled svého předchůdce, má ovšem výraznější rysy. Oproti minulé generaci je také delší, širší i vyšší. V důsledku tak má posádka více prostoru jak pro sebe, tak pro svá zavazadla. Designéři rovněž dbali na co nejmenší aerodynamiku, a povedlo se. Nové BMW X1 má koeficient odporu 0,26, což ho řadí mezi špičku. Model BMW X1 je k dispozici jako hybrid, plug-in hybrid a pro zájemce o čistou elektrickou energii existuje model ve verzi BMW iX1. Za základní verzi zaplatíte 900 000 korun. I když se to nezdá, BMW X1 nabízí opravdu hodně prostoru. Koncem loňského roku se na český trh dostal rovněž čistě elektrický model německého koncernu Volkswagen ID. Buzz. Ten je k mání jen v jedné konfiguraci, a sice s elektromotorem o výkonu 150 kW (204 koní). Na jedno nabití by měl být schopen ujet zhruba 420 kilometrů, na 100 km si vezme 20,6 kWh. V základní výbavě model nabízí síťově propojené informační systémy, automatickou klimatizaci, multifunkční volant nebo asistenta pro nouzové brzdění. Počítejte ovšem s cenou okolo 1,5 milionu korun. Volkswagen ID. Buzz existuje i v užitkové verzi ID. Buzz Cargo. (zdroj: www.volkswagen.de) Renault Megane E-Tech a Peugeot 408 těsně za německými vozy Na čtvrtém, resp. pátém místě skončily dva modely francouzské výroby, Renault Megane E-Tech se 79 body a Peugeot 408 se 75 body. Spočítejte si rychle povinné ručení Značka vozidla, které chcete pojistit: ALFA ROMEOAUDIBMWCHEVROLETCHRYSLERCITROËNDACIADAEWOOFIATFORDHONDAHYUNDAIJEEPKIALANCIALAND ROVERMAZDAMERCEDES-BENZMINIMITSUBISHINISSANOPELPEUGEOTRENAULTROVERSEATŠKODASSANGYONGSUBARUSUZUKITOYOTATRABANTVOLKSWAGENVOLVO Přibližný objem motoru vozidla: PSČ: Kolik je Vám let: Pro získání nabídek je třeba zadat tel. číslo: +420+421 Povinné ručení můžete mít již od: - Zobrazit 10 nabídek Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů Nabídky povinného ručení ČPP od 0 Kč MÁM ZÁJEM GČP od 0 Kč MÁM ZÁJEM Allianz od 0 Kč MÁM ZÁJEM Kooperativa od 0 Kč MÁM ZÁJEM Direct od 0 Kč MÁM ZÁJEM AXA od 0 Kč MÁM ZÁJEM Slavia od 0 Kč MÁM ZÁJEM ČSOB od 0 Kč MÁM ZÁJEM Uniqa od 0 Kč MÁM ZÁJEM Pillow od 0 Kč MÁM ZÁJEM Děkujeme za Váš zájem. Budeme Vás co nejdříve kontaktovat. Než vám zavoláme, prohlédněte si nabídky cestovního pojištění. CESTOVNÍ POJIŠTĚNÍ Zatímco první z nich je čistě elektrický vůz, u Peugeota 408 můžete volit mezi hybridem, nebo benzinovým tříválcem. Renault Megane E-Tech má v základním provedení 40 kWh baterii s výkonem 96 kW (130 koní) a dojezdem 300 kilometrů. Zvolit ale můžete i 60 kWh baterii o výkonu 160 kW (220 koní) s dojezdem zhruba 450 kilometrů. Cena za základní verzi je 950 000 korun. Renault Megane E-tech vypadá i jezdí moderně. (zdroj: www.renault.fr) Peugeot 408 nabízí zážehový tříválcový motor o výkonu 96 kW (130 koní), nebo dvě verze plug-in hybridu o výkonu 81 kW (150 koní, resp. 180 koní). V základní výbavě najdete mimo jiné parkovací kameru, LED světla s automatickým přepínáním dálkových světel, 3D navigaci a automatickou klimatizaci. Cena základního modelu s benzínovým motorem je 830 000 korun. Peugeot 408 je v historii automobilky prvním vozem svého druhu. (zdroj: www.peugeot.fr) Ford Ranger ve finále propadl Finálovou šestici s 57 body uzavřel nový Ford Ranger. Zákazník si může vybrat ze tří různých motorizací, přičemž vrcholnou verzí je třílitrový vznětový motor 3.0 EcoBoost. K dispozici jsou dále dva typy vznětových motorů s jedním nebo dvěma turbodmychadly. Za nejlevnější verzi, verzi XL, zaplatíte zhruba 1,2 milionu korun. Do výbavy patří vznětový motor 2.0 EcoBlue o výkonu 125 kW (170 koní), šestistupňová manuální převodovka a pohon všech čtyř kol. Vůz dále disponuje parkovací kamerou, adaptivním tempomatem a halogenovými světlomety. Nový Ford Ranger ve vrcholné verzi Wildtrak. (zdroj: www.ford.com) Auto roku v Evropě a ve světě Auto roku 2023 už zná i Evropa. V konkurenci 27 vozů si prvenství odvezl Jeep Avenger, automobilka vyhrála tuto anketu vůbec poprvé ve své historii. Jeep Avenger je elektromobil určen pro evropský trh a jedná se o první čistě elektrický vůz výrobce. Podívejte se, které vozy se umístily na dalších místech. Pořadí Vůz Body 1. Jeep Avenger 328 2. Volkswagen ID. Buzz 241 3. Nissan Ariya 211 4. Kia Niro 200 5. Renault Austral 163 6. Peugeot 408 149 7. Subaru Solterra/Toyota bZ4X 133 zdroj: www.caroftheyear.org, autor: www.srovnator.cz Své finalisty odhalila i světová verze této ankety, vítěze se ale dozvíme až na počátku dubna na autosalonu v New Yorku. Zde se soutěží celkem v šesti kategoriích, my se podívejme na finalisty třech nejzajímavějších kategorií. Finalisté Světového auta roku 2023 Finalisté Světového elektrického auta roku 2023 Finalisté Světového luxusního auta roku 2023 BMW X1 / iX1 BMW i7 BMW 7 / i7 Hyundai Ioniq 6 Hyundai Ioniq 6 Genesis G90 Kia Niro Lucid Air Lucid Air zdroj: www.novinky.cz, autor: www.srovnator.cz O vítězi budou rozhodovat zástupci 14 zemí, Česká republika své zastoupení v této anketě, na rozdíl od její evropské verze, nemá. Nejsilnější zastoupení mají Spojené státy americké, Japonsko, Indie a Čína. Zaujal vás některý z vítězných vozů? Pokud uvažujete o koupi ať už jakéhokoliv modelu, nezapomeňte na výhodné povinné ručení a havarijní pojištění, které kryje škody na vozidle způsobené vaší vinou. Nejčastěji kladené otázky – FAQ Jak probíhá anketa Auto roku? Již od roku 1994 ji v Česku každoročně vyhlašuje Svaz dovozců automobilů. Porota je tvořena významnými motoristickými novináři, kteří většinou v prvním kole vyberou finalisty, ve druhém kole potom volí vítěze. V letošním ročníku se dařilo vozům s alternativním nebo alespoň částečně alternativním pohonem. Jaká je budoucnost spalovacích motorů? O tom si můžete přečíst v našem dalším článku. Jaké je nejprodávanější auto roku 2022 v Česku? V Česku patří již tradičně mezi nejprodávanější auta modely značky Škoda a Hyundai. Nejinak tomu bylo i v roce 2022. Na prvním místě se v prodejích za loňský rok umístila Škoda Octavia, hned za ní Škoda Fabia, s odstupem skončil na třetím místě Hyundai i30. Potřebujete-li přeci jen o něco prostornější auto, zalovte mezi rodinnými vozy. Automobilky od jejich výroby ale vesměs upouštějí, hledat tak budete muset i mezi ojetými vozy. Jaké modely máte k dispozici? Jaké je nejprodávanější elektroauto v Česku? Nejprodávanějším autem s bezemisním motorem v Česku je Škoda Enyaq iV. Za rok 2022 se jí prodalo 1293 kusů. O elektromobilech a elektromobilitě si přečtěte v tomto článku. Martin Daneš Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel Srovnátor.cz. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@srovnator.cz automobilBMWelektromobilHondahybridPeugeotVolkswagen