Jízdní vlastnosti, prostor a bohatá výbava vynesla japonskému hatchbacku vítězství v letošním ročníku ankety Auto roku, kterou již od roku 1994 každoročně vyhlašuje Svaz dovozců automobilů. O vítězi letos rozhodla porota složená z odborných motoristických novinářů, kteří testovali celkem šest finalistů. Honda Civic získala hned 123 bodů z celkem 500 možných, daleko za sebou nechala oba německé favority – BMW X1 a Volkswagen ID. Buzz. Šestici finalistů pak doplňují vozy francouzské výroby Peugeot 408 a Renault Megane E-Tech a americký Ford Ranger.
Obsah článku
- Vyhrála Honda Civic
- BMW X1 a Volkswagen ID. Buzz shodně na druhém místě
- Renault Megane E-Tech a Peugeot 408 těsně za německými vozy
- Ford Ranger ve finále propadl
- Auto roku v Evropě a ve světě
Celkem bylo do ankety Auto roku 2023 v České republice přihlášeno 26 vozů, z nichž každý porotce vybral pět finalistů. Vzhledem k rovnému počtu bodů na pátém místě se ale letos do finále podívalo hned 6 modelů světových značek. Do ankety mohou být nominovány ty vozy, které byly uvedeny na český trh v době od prosince 2021 do konce roku 2022. Další podmínkou je potom zbrusu, či alespoň výrazně, nová karoserie a motorizace. V letošním ročníku tak neměly své zástupce automobilky jako Škoda či Audi, které během minulého roku nepřišly s ničím novým. Podívejte se, z jakých modelů vybírala porota finalisty.
Alfa Romeo Tonale | MG EHS |
BMW X1 | MG ZS |
Citroën C5 X PHEV | Nissan Qashqai e-POWER |
DS DS4 | Nissan X-Trail |
Ford Ranger | Opel Astra PHEV |
Ford Tourneo Connect | Renault Megane E-Tech |
Honda Civic | Peugeot 408 |
Hyundai Staria | Subaru Solterra |
Kia Niro | Toyota Corolla Cross |
Kia Sportage | Toyota Aygo X |
Mazda CX-60 | Volvo C 40 Recharge |
Mercedes-Benz GLC | Volkswagen ID. Buzz |
Mercedes-Benz EQE | Volkswagen ID.5 |
zdroj: Svaz dovozců automobilů, autor: www.srovnator.cz
Vyhrála Honda Civic
Poměrně s výrazným náskokem vyhrála Honda Civic, jejíž jedenáctá generace s celým názvem Honda Civic e:HEV se na český trh dostala v druhé půli minulého roku. Uvažujete-li o její koupi, pak vězte, že za zhruba 750 000 korun dostanete hybridní vůz v kombinaci elektřina/benzín s úplnou bezpečnostní výbavou včetně těch nejmodernějších asistentů. Sem patří například adaptivní tempomat, kamera pro sledování příčného provozu při couvání nebo asistent jízdy v koloně. Honda Civic se řadí mezi plně hybridní vozy, může jezdit pouze na elektřinu a není nutné ji zapojovat do zásuvky. Díky technologii e:HEV je vůz při použití elektrického pohonu velmi tichý.
BMW X1 a Volkswagen ID. Buzz shodně na druhém místě
Na druhém místě se s 83 body umístily dva vozy německých automobilek – prémiové SUV BMW X1 a čistě elektrický Volkswagen ID. Buzz.
BMW X1 nové generace si sice ponechalo vzhled svého předchůdce, má ovšem výraznější rysy. Oproti minulé generaci je také delší, širší i vyšší. V důsledku tak má posádka více prostoru jak pro sebe, tak pro svá zavazadla. Designéři rovněž dbali na co nejmenší aerodynamiku, a povedlo se. Nové BMW X1 má koeficient odporu 0,26, což ho řadí mezi špičku. Model BMW X1 je k dispozici jako hybrid, plug-in hybrid a pro zájemce o čistou elektrickou energii existuje model ve verzi BMW iX1. Za základní verzi zaplatíte 900 000 korun.
I když se to nezdá, BMW X1 nabízí opravdu hodně prostoru.
Koncem loňského roku se na český trh dostal rovněž čistě elektrický model německého koncernu Volkswagen ID. Buzz. Ten je k mání jen v jedné konfiguraci, a sice s elektromotorem o výkonu 150 kW (204 koní). Na jedno nabití by měl být schopen ujet zhruba 420 kilometrů, na 100 km si vezme 20,6 kWh. V základní výbavě model nabízí síťově propojené informační systémy, automatickou klimatizaci, multifunkční volant nebo asistenta pro nouzové brzdění. Počítejte ovšem s cenou okolo 1,5 milionu korun.
Volkswagen ID. Buzz existuje i v užitkové verzi ID. Buzz Cargo. (zdroj: www.volkswagen.de)
Renault Megane E-Tech a Peugeot 408 těsně za německými vozy
Na čtvrtém, resp. pátém místě skončily dva modely francouzské výroby, Renault Megane E-Tech se 79 body a Peugeot 408 se 75 body.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Zatímco první z nich je čistě elektrický vůz, u Peugeota 408 můžete volit mezi hybridem, nebo benzinovým tříválcem. Renault Megane E-Tech má v základním provedení 40 kWh baterii s výkonem 96 kW (130 koní) a dojezdem 300 kilometrů. Zvolit ale můžete i 60 kWh baterii o výkonu 160 kW (220 koní) s dojezdem zhruba 450 kilometrů. Cena za základní verzi je 950 000 korun.
Renault Megane E-tech vypadá i jezdí moderně. (zdroj: www.renault.fr)
Peugeot 408 nabízí zážehový tříválcový motor o výkonu 96 kW (130 koní), nebo dvě verze plug-in hybridu o výkonu 81 kW (150 koní, resp. 180 koní). V základní výbavě najdete mimo jiné parkovací kameru, LED světla s automatickým přepínáním dálkových světel, 3D navigaci a automatickou klimatizaci. Cena základního modelu s benzínovým motorem je 830 000 korun.
Peugeot 408 je v historii automobilky prvním vozem svého druhu. (zdroj: www.peugeot.fr)
Ford Ranger ve finále propadl
Finálovou šestici s 57 body uzavřel nový Ford Ranger. Zákazník si může vybrat ze tří různých motorizací, přičemž vrcholnou verzí je třílitrový vznětový motor 3.0 EcoBoost. K dispozici jsou dále dva typy vznětových motorů s jedním nebo dvěma turbodmychadly.
Za nejlevnější verzi, verzi XL, zaplatíte zhruba 1,2 milionu korun. Do výbavy patří vznětový motor 2.0 EcoBlue o výkonu 125 kW (170 koní), šestistupňová manuální převodovka a pohon všech čtyř kol. Vůz dále disponuje parkovací kamerou, adaptivním tempomatem a halogenovými světlomety.
Nový Ford Ranger ve vrcholné verzi Wildtrak. (zdroj: www.ford.com)
Auto roku v Evropě a ve světě
Auto roku 2023 už zná i Evropa. V konkurenci 27 vozů si prvenství odvezl Jeep Avenger, automobilka vyhrála tuto anketu vůbec poprvé ve své historii. Jeep Avenger je elektromobil určen pro evropský trh a jedná se o první čistě elektrický vůz výrobce. Podívejte se, které vozy se umístily na dalších místech.
Pořadí | Vůz | Body |
1. | Jeep Avenger | 328 |
2. | Volkswagen ID. Buzz | 241 |
3. | Nissan Ariya | 211 |
4. | Kia Niro | 200 |
5. | Renault Austral | 163 |
6. | Peugeot 408 | 149 |
7. | Subaru Solterra/Toyota bZ4X | 133 |
zdroj: www.caroftheyear.org, autor: www.srovnator.cz
Své finalisty odhalila i světová verze této ankety, vítěze se ale dozvíme až na počátku dubna na autosalonu v New Yorku. Zde se soutěží celkem v šesti kategoriích, my se podívejme na finalisty třech nejzajímavějších kategorií.
Finalisté Světového auta roku 2023 | Finalisté Světového elektrického auta roku 2023 | Finalisté Světového luxusního auta roku 2023 |
BMW X1 / iX1 | BMW i7 | BMW 7 / i7 |
Hyundai Ioniq 6 | Hyundai Ioniq 6 | Genesis G90 |
Kia Niro | Lucid Air | Lucid Air |
zdroj: www.novinky.cz, autor: www.srovnator.cz
O vítězi budou rozhodovat zástupci 14 zemí, Česká republika své zastoupení v této anketě, na rozdíl od její evropské verze, nemá. Nejsilnější zastoupení mají Spojené státy americké, Japonsko, Indie a Čína.
Zaujal vás některý z vítězných vozů? Pokud uvažujete o koupi ať už jakéhokoliv modelu, nezapomeňte na výhodné povinné ručení a havarijní pojištění, které kryje škody na vozidle způsobené vaší vinou.