Jubilejní 30. ročník prestižní automobilové ankety Auto roku byl 6. února slavnostně zakončen vyhlášením vítěze a konečného pořadí na prvních pěti místech. Titul Auto roku 2024 v České republice si neodvezl ani jeden z finálových elektromobilů, ale tradiční elegantní sedan Mercedes-Benz třídy E. Těsně za sebou pak nechal další luxusní prémiový vůz – nové BMW řady 5. Jak dopadl souboj na dalších příčkách?
Obsah článku
- Jubilejní 30. ročník ankety Auto roku
- Auto roku 2024 – výsledky ankety
- Vítězný Mercedes-Benz třídy E
- Stříbrné BMW řady 5 a bronzové Subaru Crosstrek
- Elektromobily Hyundai Ioniq 6 a Kia EV9 pod stupni vítězů
- Předchozí ročníky ankety Auto roku
- Evropské Auto roku 2024
Jubilejní 30. ročník ankety Auto roku
Anketu Auto roku v České republice každoročně vyhlašuje Svaz dovozců automobilů. Soutěží v ní osobní automobily, které byly v uplynulém kalendářním roce uvedeny na český trh. O vítězi rozhoduje ve dvou kolech na základě testovacích jízd odborná porota.
Do letošního ročníku ankety bylo nominováno celkem 21 vozů 18 různých značek (více než jeden model měly nominované automobilky Hyundai a Lexus). Z prvního kola testovacích jízd vzešlo na základě hodnocení dvacetičlenné poroty 5 finalistů: BMW řady 5, Hyundai Ioniq 6, Kia EV9, Mercedes-Benz třídy E a Subaru Crosstrek.
Ve druhém kole měl každý porotce k dispozici 25 bodů, které musel rozdělit mezi finalisty. Souboj to byl vyrovnaný a porotci to neměli jednoduché – jen tři porotci měli o vítězi natolik jasno, že svému favoritovi udělili maximální počet 10 bodů.
Auto roku 2024 – výsledky ankety
Konečné pořadí finalistů uvádí následující tabulka. Autem roku 2024 v České republice byl zvolen Mercedes-Benz třídy E. Za nejlepší z pěti finalistů ho zvolilo 9 z 20 porotců. Těsně za ním se s rozdílem 14 bodů umístil jeho mnichovský soupeř – BMW řady 5. Také výsledky na dalších třech příčkách byly velmi těsné – všechny tři vozy od sebe dělilo jen 12 bodů. Elektromobily nakonec získaly nejméně bodů, přestože konkrétně Hyundai Ioniq 6 zazářil v anketě Světové auto roku 2023, kde kromě celkového vítězství ovládl i kategorie Světový elektromobil roku a Světový automobilový design roku.
Umístění | název modelu | získaný počet bodů |
1. | Mercedes-Benz třídy E | 132 |
2. | BMW řady 5 | 118 |
3. | Subaru Crosstrek | 90 |
4. | Kia EV9 | 82 |
5. | Hyundai Ioniq 6 | 78 |
Vítězný Mercedes-Benz třídy E
Značka Mercedes-Benz zvítězila v české anketě Auto roku podruhé v historii. První vítězství oslavovala v roce 2011, kdy titul Auto roku získal vůz Mercedes-Benz SLS AMG. Mercedes-Benz třídy E je tradiční sedan vyšší střední třídy, který německá automobilka vyrábí již od roku 1993. Jeho nejnovější, v pořadí již šestá generace, nesoucí interní označení W214, byla představena v dubnu loňského roku. Kombinuje v sobě eleganci, tradiční vzhled i moderní prvky.
Silueta nové třídy E zůstává klasicky elegantní, s dlouhou kapotou a celkovou délkou 4 949 mm. Nová maska, která propojuje mříž chladiče se světlomety, má odkazovat na plně elektrické modely Mercedesu. Pohonné jednotky nové třídy E jsou elektrifikované – v nabídce jsou tři mild-hybridní a tři plug-in hybridní motorizace. Udržitelnost se dostala i do interiéru vozu (recyklované materiály ve výplních sedadel, vyšší podíl recyklovaných plastů), samozřejmě při zachování veškerého komfortu.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Uvnitř vozu je oproti předchozí generaci nejen o něco více prostoru, ale také lepší elektronická výbava. Palubní deska MBUX Superscreen (volitelná) má tři obrazovky včetně menší obrazovky před spolujezdcem, v kabině je také až pět kamer namířených na posádku (včetně jedné selfie kamery). Ty lze po zastavení vozidla využít pro pořizování videí, selfie i pro videokonference. Působivé je i rozšířené ambientní osvětlení, které umí měnit barvy podle rytmu přehrávané hudby. Cena za prémiový sedan Mercedes-Benz třídy E začíná na 1 519 760 Kč.
Stříbrné BMW řady 5 a bronzové Subaru Crosstrek
Nové BMW řady 5 bylo pro Mercedes-Benz silným soupeřem. Jedná se o již osmou generaci nejúspěšnějšího manažerského sedanu, která přináší více prostoru, řadu digitálních inovací, ale stále si zachovává svůj sportovně elegantní vzhled a typické proporce. Poprvé je “pětka” k dostání také s čistě elektrickým pohonem (v nabídce jsou hned 2 elektrické varianty).
BMW řady 5 patří druhé místo | Zdroj: press.bmwgroup.com
Subaru Crosstrek, které je nástupcem Subaru XV, patří do zcela jiné kategorie. Pro Subaru je však tento crossover s pohonem 4×4 jedním z klíčových modelů – v Evropě tvoří zhruba 40 % celkových prodejů značky. Nový Crosstrek je vylepšený, přestože změny nejsou na první pohled patrné. Řidiči ale nejen v terénu ocení lepší jízdní stabilitu, pohodlnější sedačky i lepší odhlučnění. Subaru Crosstrek je u nás k dostání pouze jako elektrifikovaný (hybridní) dvoulitr.
Elektromobily Hyundai Ioniq 6 a Kia EV9 pod stupni vítězů
Těsně pod stupni vítězů skončilo výrazné, prostorné, sedmimístné SUV hranatých tvarů – prvotřídními technologiemi nabitá Kia EV9. Ta je k dostání se dvěma různými elektrickými pohony, ve dvou různých výbavách (Earth a GT-Line), jako čtyřkolka nebo zadokolka. Chlubí se mimo jiné dojezdem až 563 km a ultra rychlým dobíjením (až 249 km za 15 minut).
Elegantní Hyundai Ioniq 6 s hladkými liniemi a aerodynamicky tvarovanou siluetou nabízí dojezd ještě větší, a to až 614 km. Díky pokročilým aerodynamickým řešením má totiž velmi nízký součinitel odporu vzduchu – dosahuje hodnoty 0,21. V interiéru jsou zajímavostí přední sedadla nastavitelná v 8 směrech, která lze sklopit i do roviny, a osvětlení reagující na aktuální rychlost.
Hyundai Ioniq 6 ve finále neuspělo | Zdroj: hyundai.com
Uvažujete-li o koupi některého ze zmíněných vozů, nezapomeňte si kromě povinného ručení sjednat i havarijní pojištění, které se v případě nového vozu rozhodně vyplatí.
Předchozí ročníky ankety Auto roku
Za dobu trvání ankety bylo během 30 ročníků nominováno již více než 500 osobních vozů, z nichž se titulu Auto roku dočkalo celkem 12 značek. K hlavním favoritům obvykle patří domácí Škoda, která za posledních 10 ročníků slavila vítězství čtyřikrát za sebou. V letošním i loňském ročníku ovšem mezi nominovanými vozy chyběla. V příštím ročníku by se mezi nominovanými vozy měly objevit nové generace modelů Superb a Kodiaq.
V předchozích 10 ročnících se mezi vítězi vedle Škody objevily i další oblíbené značky:
Ročník | vítězný automobil |
2023 | Honda Civic e:HEV |
2021-2022 | BMW i4 |
2020 | BMW řady 3 |
2019 | Ford Focus |
2018 | Škoda Karoq |
2017 | Škoda Kodiaq |
2016 | Škoda Superb |
2015 | Škoda Fabia |
2014 | Mazda 6 |
2013 | Volkswagen Golf |
Evropské Auto roku 2024
Nejlepší auto se každoročně volí také v rámci celé Evropy. Letošní ročník evropské ankety Car of the Year (COTY) zatím svého vítěze nezná – bude vyhlášen koncem února 2024, v předvečer zahájení mezinárodního autosalonu v Ženevě. Rozhoduje se mezi sedmi finalisty, z nichž dva se objevily také ve finále české ankety:
- BMW řady 5,
- BYD Seal,
- Kia EV9,
- Peugeot 3008,
- Renault Scénic,
- Toyota C-HR,
- Volvo EX30.