Autonomní vozy ovládnou silnice

12.04.2018

Ačkoli si to mnozí z nás nedovedou představit, jednou přijde doba, kdy budou silnice patřit autonomním vozům, které nebudou řídit lidé. Technologický pokrok zkrátka nelze zastavit. Proto automobilky a s nimi spolupracující společnosti na vývoji takových vozů intenzivně pracují. Je nutné, aby tato plně samočinná auta zvládala nejen běžné úkony, ale aby byla také schopna reagovat na neočekávané dopravní situace.

Autonomní vozy ovládnou silnice

Od nuly k plné automatizaci

K plně autonomním autům vede postupná, dlouhá cesta, plná vývoje a nekonečného testování. Ta začala již se zaváděním různých automatických systémů a funkcí, kterými mohou být vozy dnes běžně vybaveny a které jsou určitou úrovní autonomního řízení. Jednotlivé stupně autonomního řízení definovalo mezinárodní sdružení SAE International:

  • Stupeň 0 = žádná automatizace. Auto ovládá člověk, který nad ním má plnou kontrolu. Automatický systém umí řidiče pouze varovat či upozornit.
  • Stupeň 1 = asistence řidiče (tzv. režim „hands on“). Automatický systém může řidiči pomoci s některými úkony. Typickým příkladem je adaptivní tempomat, udržující rychlost a správný odstup, nebo asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu.
  • Stupeň 2 = částečná automatizace (tzv. režim „hands off“). Automatický systém může po omezenou dobu ovládat auto (zatáčet, zrychlovat, brzdit), řidič však musí sledovat provoz a být stále ve střehu. V případě, že automatický systém nereaguje správně, musí řidič okamžitě zasáhnout a převzít řízení.
  • Stupeň 3 = podmíněná automatizace (tzv. režim „eyes off“). Na této úrovni autonomního řízení může řidič v určitém prostředí (např. na dálnici) přenechat řízení automatickému systému, a to až do té míry, že může odvrátit oči a místo sledování provozu se věnovat třeba sledování filmu. Řidič však stále musí být připraven převzít řízení.
  • Stupeň 4 = vysoká automatizace (tzv. režim „mind off“). Vozidlo na čtvrté úrovni automatizace zvládá autonomní řízení ve většině situací samo. Výjimkou jsou pouze nebezpečné povětrnostní podmínky nebo jiné výjimečné situace. Většinu jízdy tedy řidič není potřeba a může klidně i usnout.
  • Stupeň 5 = plná automatizace. Nejvyšším stupněm se rozumí již plně autonomní vozy, které nemusí mít volant ani pedály, protože řidiče vůbec nepotřebují. Z řidiče se tedy stává pouze cestující, jehož jediným úkolem je zadat cíl cesty.

Cesta k dokonalosti

Abychom mohli svěřit řízení technice, je nutné vyladit v autonomních vozech využívané počítačové systémy a technologie k dokonalosti, čemuž předchází jejich neustálé testování. To provádí nejen samotné automobilky, ale také další zainteresované společnosti. Mezi ně patří mimo jiné Delphi, Nvidia, Waymo, Google, Cruise Automation nebo Uber.

Testování prototypů autonomních vozů může v některých státech, například v Kalifornii, probíhat přímo v reálném provozu. Druhou, v této chvíli podstatně bezpečnější možností je testování na soukromých testovacích tratích. Příkladem takové trati je ALMONO – umělé městečko, které si v Pittsburghu postavila společnost Uber a v němž je možné simulovat nejrůznější dopravní situace.

Co autonomní vozy přinesou?

Od plně automaticky řízených vozů se očekává, že přinesou určité zlepšení a zjednodušení. Jedná se konkrétně o následující přínosy:

  • Bezpečnost a spolehlivost. Autonomní vozy, které nebude ovládat nevyzpytatelný a mnohdy nesoustředěný řidič, ale inteligentní počítačový systém, by měly být bezpečnější a spolehlivější.
  • Snížení nehodovosti. Přechod na plně automaticky řízená vozidla by měl vést ke snížení počtu dopravních nehod a škod na zdraví. V těchto vozidlech již nebude prostor pro chybujícího řidiče.
  • Plynulejší doprava.
  • Pohodlí. Jelikož se z nás řidičů stanou cestující, budeme mít možnost využít čas strávený na cestě k jiným činnostem. Navíc nebudeme muset řešit, zda si před cestou můžeme dopřát sklenku alkoholu.

Přechod na autonomní vozy však nebudou provázet jen samá pozitiva. Pomineme-li skutečnost, že je třeba vyřešit ještě mnohé nedokonalosti, kvůli kterým dochází při testování k selhání automatického systému, budou se muset autonomní vozy potýkat mimo jiné s těmito problémy:

  • Vysoká pořizovací cena. Vzhledem k tomu, že autonomní auta budou nabitá technologiemi, může se jejich cena vyšplhat na úroveň, která bude pro některé lidi nepřijatelná.
  • Ztráta zaměstnání. Nahrazení řidiče automatickým systémem připraví profesionální řidiče o práci. Na druhou stranu však firmy ušetří za mzdy řidičům.
  • Obtížné získávání důvěry řidičů. S nástupem autonomních vozů ztratí řidiči svou rozhodující pozici a budou se muset plně spolehnout na automatický systém, který sice nechybuje tak jako člověk, ale chybí mu lidský instinkt. Na to nemusí být mnozí z nás připraveni.
Autor Martin Straka

Martin Straka

Martin Straka je ředitelem klientského centra a péče o zákazníky. Se svým týmem poskytuje zákazníkům Srovnátor.cz špičkový servis a dohlíží na to, aby naše procesy byly efektivní a zákazníci byli spokojení nejen při sjednání nového produktu, ale i kdykoliv potřebují s něčím pomoci.

Jeho články informují nejen o nejnovějších trendech a aktuálních tématech, ale přináší i praktické a zajímavé tipy z různých oblastí běžného života.

Hledat na webu Srovnátor.cz