Osobní automobil je dnes běžnou součástí mnoha českých domácností. Výjimkou nejsou ani domácnosti, které disponují dvěma auty. Před čtyřiceti lety tomu ale bylo jinak. Tehdy, v době hlubokého socialismu, bylo nové auto vskutku luxusní záležitostí. Na nákup nejlevnější škodovky jste v té době potřebovali 22násobek průměrné mzdy. Přepočteno na dnešní hodnotu peněz, vyšla by vás dnes na bezmála 700 000 Kč. A jak na tom byly další oblíbené a známé modely?
Ceny v roce 1978 a dnes
Srovnali jsme devět modelů osobních automobilů od různých výrobců, které byly v roce 1978 na trhu k dostání jako nové. K přepočtu na dnešní hodnotu peněz jsme použili průměrnou mzdu. Ta v roce 1978 činila 2 537 Kčs. Ve třetím čtvrtletí minulého roku se výše průměrné mzdy v Česku rovnala 31 516 Kč.
Jestliže jste například za novou Škodu 105 S museli dát v roce 1978 22násobek průměrné mzdy, při stejném násobku nynější průměrné mzdy by tento model nyní stál 696 000 Kč. A takto jsou na tom ostatní vozy:
Značka a model vozu | Cena vozu v roce 1978 | Přepočet ceny v roce 2018 |
Trabant 601 | 36 500 Kčs | 453 500 Kč |
Moskvič 2140 | 53 700 Kčs | 667 000 Kč |
Škoda 105 S | 56 000 Kčs | 696 000 Kč |
Wartburg 353 Tourist | 64 300 Kčs | 799 000 Kč |
Dacia 1300 | 66 000 Kčs | 820 000 Kč |
Škoda 110 R | 66 800 Kčs | 830 000 Kč |
Lada 1500 | 72 000 Kčs | 894 500 Kč |
Volha 24 | 105 000 Kčs | 1 304 500 Kč |
Tatra 613 | 284 000 Kčs | 3 528 000 Kč |
Trabant 601
Trabant, na svou dobu moderní auto z Východního Německa, byl nejlevnějším autem, které se v té době dalo na našem trhu pořídit. Model 601 měl dvoutaktní motor, typickou duroplastovou karoserii a stal se jedním ze symbolů NDR. Výroba toho modelu trvala (s malými změnami) až do roku 1990.
Moskvič 2140
Moskvič 2140 vyráběla automobilka AZLK (Automobilový závod Leninského Komsomolu). Jednalo se o auto nižší střední třídy, které vzniklo výraznou modernizací staršího modelu 412. Model 2140 byl vyráběn v letech 1976 – 1988, značka Moskvič potom existovala do roku 2006.
Škoda 105 S
Zmiňovanou nejlevnější škodovkou byla před čtyřiceti lety Škoda 105 S – Standard. Ta se začala vyrábět v automobilce AZNP (Automobilové závody, národní podnik) v roce 1976, v roce 1978 se tedy jednalo vlastně o poměrně nové auto. Jednalo se ovšem o nejslabší a výbavou nejchudší automobil modelové řady Škoda 742.
Wartburg 353 Tourist
Wartburgy se vyráběly v automobilce v německém městě Eisenach a název dostaly podle hradu, který stojí právě nad tímto městem. Výroba hranatého modelu 353 začala v roce 1966 a trvala 25 let. Wartburg 353 jsme si oblíbili hlavně kvůli velkému zavazadlovému prostoru. Ještě více prostoru poskytovalo provedení Tourist (kombi).
Dacia 1300
Ne vždy byly rumunské Dacie nejlevnějšími vozy ve svých kategoriích. Model 1300 stál v roce 1978 66 000 Kčs, což je ekvivalent dnešních 820 000 Kč. Dacia 1300 se vyráběla mezi lety 1969 a 1983, v upravené verzi pokračovala výroba tohoto modelu až do roku 2006.
Škoda 110 R
Sportovní kupé vyráběné československou automobilkou bylo odvozeno od sedanu Škoda 110. Vyrábělo se v letech 1970 – 1980 v Kvasinách, a to v několika modelových provedeních. Celkem bylo vyrobeno pouze přibližně 57 000 kusů.
Lada 1500
Sovětský žigulík byl na zahraničních trzích prodáván pod názvem Lada. Vycházel ze základů Fiatu 124 a ve své době byl celkem moderním autem. Jak by ne – automobilka VAZ (Volžský automobilový závod), v němž byl vyráběn, byla nejmodernějším automobilovým závodem socialistického bloku.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Volha 24
Luxusní sedan Volha 24 se vám zřejmě vybaví, když si vzpomenete na tehdejší taxíky nebo vozy Veřejné bezpečnosti. Jezdila s ní i tajná policie. Výroba Volhy 24 trvala až do roku 1992.
Tatra 613
Výjimečná, luxusní, reprezentační limuzína, na kterou běžný člověk nedosáhl. Byla určena nejvyšším státním úředníkům, ředitelům státních podniků, členům vlády a funkcionářům vládnoucí komunistické strany. Tatra 613 se vyráběla v závodě v Příboře v letech 1974 – 1995, a to pouze v malých sériích. Tato limuzína je automobilovou legendou a vzácným sběratelským kouskem.