Čeští a Českoslovenští prezidenti a jejich vozový park09.01.2018 Nejvyšší vládní představitelé často využívají vlastních zdrojů, proto i při výběru automobilu hraje národní hrdost a heslo: “Co je doma, to se počítá” významnou roli. Tomáš Garrigue Masaryk (1918 – 1935) Laurin & Klement S 200Laurin & Klement třídy S byl osobní automobil stejnojmenné automobilky, vyráběný v letech 1911 – 1924. Jednalo se o řadový čtyřválec s uložením vpředu a pohonem zadních kol. Praga GrandLuxusní automobil libeňské automobilky patřil se svými technickými parametry, výbavou a cenou mezi špičkové vozy. Vozy byly vyráběny se čtyř a osmiválcovým motorem v provedeních šestimístné limuzíny a faeton (kabriolet s plátěnou střechou). Hispano-Suiza 25/100 HPPrvní vůz vyrobený v Plzni v roce 1926 zakoupila Kancelář prezidenta republiky za 280 000 Kč. Tento pro Čechy krkolomný název měl zárodek v původní španělsko-francouzské společnosti Hispano- Suiza, která sídlila v Barceloně a jejíž licenci Škoda získala. Automobil disponoval řadovým šestiválcem a mechanickým posilovačem brzd. Tento vůz vlastnili králové, šlechtici, bankéři a další významné osoby, pro které byl značkou luxusu. Tatra 80 LandauletNejvětší a nejdražší luxusní automobil firmy Tatra Kopřivnice byl veřejnosti představen v roce 1930. Prezident vlastnil vůz s karoserií landaulet – limuzínu se sklápěcí střechou. Masaryk vlastnil vůz s poznávací značkou P-24 284 až do své smrti roku 1937. Edvard Beneš ( 1935 – 1938, 1945 – 1948) Prezident Edvard Beneš si během svého úřadu zažil 2 abdikace: po uzavření Mnichovské smlouvy v roce 1938 a po převzetí vlády Komunistickou stranou v roce 1948. Přesto ale stále působil jako politik a později jako prezident v exilu ve Velké Británii. I přes složitou politickou situaci to byl jen muž, který si rád užíval luxusních aut: Tatra 80 Aero 50Tento vůz, karosovaný ve Vysokém Mýtě využívala spíše Hana Benešová – manželka prezidenta Edvarda Beneše a to převážně na území Velké Británie, kam byl podle dostupných informací převezen v rozebraném stavu. Tatra 70aLuxusní limuzína kopřivnické firmy odvezla prezidenta na letiště Ruzyně v roce 1938, ze kterého odletěl do exilu. DaimlerDva modely Daimler si Beneš oblíbil v exilu tak, že si je přivezl i s sebou do Československa. Daimler Motor Company byla nejstarší britská automobilka, založená koncem 19. století, která vyráběla luxusní automobily jako oficiální vozy pro členy britské rodiny. Emil Hácha (1938 – 1945) Tatra 70A Praga Golden Mercedes Benz 770Po tom, co protektorátní prezident podlehl nacistickému nátlaku a veřejně odsoudil atentát na Heydricha a po vypálení obcí Lidice a Ležáky roku 1942, obdržel Hácha od Hitlera osobní dar – velký luxusní automobil s osmi válci, ve kterém se vozil i samotný Hitler, Heydrich, Himmler i Göring. Klement Gottwald (1948 – 1953) Daimler ZIS 110Tyto ruské limuzíny představené v roce 1946 byly často využívané jako dar Stalinovi diktatury komunistickým vládám po celém světě. První sovětský přehlídkový vůz v provedení kabriolet vlastnil i Klement Gottwald. Škoda VOSPancéřovaný speciál se zkratkou VOS – vládní osobní speciál byl vyráběn automobilkou Škoda ve spolupráci s Karosou. Tento téměř šestimetrový vůz vážil kolem 4 tun a byl mimo jiné vybaven bezpečnostními neprůstřelnými skly, rádiem a vysílačkou. Antonín Zápotocký (1953 – 1957) Škoda VOS GAZ 12-ZIMTéměř šestimetrová dvoutunová limuzína sovětského původu byla využívána především sovětskou tajnou policií (NKVD) a státní bezpečností v NDR k zatýkání nepohodlných osob. V NDR si vysloužil přezdívku “Černý havran” (Schwarzer Rabe). Název automobilu vychází z místa produkce továrny ZIM (Zavod Imeni Molotova) ve městě Gorkij, která byla finálně přejmenována na GAZ (Gorkovskij AvtoZavod). ZIL 111Luxusní limuzína ruské automobilky se sídlem v Moskvě (Zavod Imeni Lichačeva) byla vybavena ventilací, topením, rádiem ovladatelným i ze zadních sedadel, elektrickými okny atd. Její interiér byl potažen kůží špičkové kvality, detaily dekorovány leštěným dřevem a podlahu zdobil tlustý plyšový koberec. Antonín Novotný (1957 – 1968) GAZ 12-ZIM ZIL 111 Ludvík Svoboda (1968 – 1975) GAZ M-13Tento ruský automobil byl znám pod názvem Čajka (“racek”). Gustav Husák (1975 – 1989) ZIL 114Vůz byl vylepšením původního ZIL 111. Výkon motoru se zvýšil o 30 procent a maximální rychlost dosahovala 170 – 200 km/h. ZIL 115Ruský pancéřovaný vůz byl vybaven podlahou, která odolala i nášlapným minám. Tatra 603 a 613Návrat k české produkci započal u kopřivnické automobilky. Václav Havel (1990 – 2003) Václav Havel jako člověk za svůj život vystřídal mnoho vozů, byl totiž vášnivým řidičem, který se aktivně zajímal i o českou Škodu. V roce 1994 vyzkoušel novou Felicii, o 5 let později Fabii a nakonec i Octavii a Superb. Renault 21Renault byl prvním vozem, který řídil oficiálně jako prezident. Byl to dar od portugalského prezidenta Maria Soareze. BMW 735i a 750iBMW řady 7, se kterým se prezident Havel seznámil tváří v tvář a rukami na volantu počátkem roku 1990, zůstalo ve službě do roku 1992. Mercedes Benz 600SEMercedesy obsadily Pražský hrad až do roku 2003, prezident jim ale zůstal věrný i po opuštění jeho úřadu. Václav Klaus (2003 – 2013) Škoda Superb V6 2.8Českou značku si prezident vybral záměrně, aby reprezentovala národní hrdost. Nicméně si postěžoval, že přeci jen “drncá”. Audi A8Audi v prodloužené verzi bylo vybaveno vzduchovým odpružením. Motor s osmistupňovou převodovkou zrychlí z rychlosti 0 na 100 za 5,7 sekund, ale spotřeba benzínu při takovém činu by se ekologům pravděpodobně příliš nezamlouvala. Miloš Zeman (2013 – současnost) Škoda SuperbČeský patriot, minimálně, co se značky vozů týká, má na Pražském hradě k dispozici limuzínu již třetí generace Superb v nejvyšší výbavě. Ta má hlavní slovo při oficiálních cestách. Škoda KodiaqKam se nedostane Superb, poslouží Kodiaq. Pro prezidenta je tato nová zápůjčka automobilky Škoda vítanou změnou, do SUV se totiž nastupuje komfortněji. Zdroj použitých fotografií: Praga Grand (foto: Norbert Schnitzler) Tatra 80 Landaulet (foto: Stanislav Jelen) Mercedes Benz 770 (foto: addvisor – wikimedia commons) Škoda VOS (foto: Ralf Roletschek / roletschek.at) ZIL 111 (foto: Max Schwalbe) ZIL 111 (foto: Asterion) Mercedes Benz 600S (foto: stephenhanafin) Audi A8 L (foto: Navigator84) Škoda Superb (foto: Cimmerian praetor) Martin Straka Martin Straka je ředitelem klientského centra a péče o zákazníky. Se svým týmem poskytuje zákazníkům Srovnátor.cz špičkový servis a dohlíží na to, aby naše procesy byly efektivní a zákazníci byli spokojení nejen při sjednání nového produktu, ale i kdykoliv potřebují s něčím pomoci. Jeho články informují nejen o nejnovějších trendech a aktuálních tématech, ale přináší i praktické a zajímavé tipy z různých oblastí běžného života. autoautomobilkalimuzínaluxusmotorpoliticky exponovaná osobavozidlo