Nejvyšší vládní představitelé často využívají vlastních zdrojů, proto i při výběru automobilu hraje národní hrdost a heslo: “Co je doma, to se počítá” významnou roli.
Tomáš Garrigue Masaryk (1918 – 1935)
- Laurin & Klement S 200
Laurin & Klement třídy S byl osobní automobil stejnojmenné automobilky, vyráběný v letech 1911 – 1924. Jednalo se o řadový čtyřválec s uložením vpředu a pohonem zadních kol. - Praga Grand
Luxusní automobil libeňské automobilky patřil se svými technickými parametry, výbavou a cenou mezi špičkové vozy. Vozy byly vyráběny se čtyř a osmiválcovým motorem v provedeních šestimístné limuzíny a faeton (kabriolet s plátěnou střechou).
- Hispano-Suiza 25/100 HP
První vůz vyrobený v Plzni v roce 1926 zakoupila Kancelář prezidenta republiky za 280 000 Kč. Tento pro Čechy krkolomný název měl zárodek v původní španělsko-francouzské společnosti Hispano- Suiza, která sídlila v Barceloně a jejíž licenci Škoda získala. Automobil disponoval řadovým šestiválcem a mechanickým posilovačem brzd. Tento vůz vlastnili králové, šlechtici, bankéři a další významné osoby, pro které byl značkou luxusu. - Tatra 80 Landaulet
Největší a nejdražší luxusní automobil firmy Tatra Kopřivnice byl veřejnosti představen v roce 1930. Prezident vlastnil vůz s karoserií landaulet – limuzínu se sklápěcí střechou. Masaryk vlastnil vůz s poznávací značkou P-24 284 až do své smrti roku 1937.
Edvard Beneš ( 1935 – 1938, 1945 – 1948)
Prezident Edvard Beneš si během svého úřadu zažil 2 abdikace: po uzavření Mnichovské smlouvy v roce 1938 a po převzetí vlády Komunistickou stranou v roce 1948. Přesto ale stále působil jako politik a později jako prezident v exilu ve Velké Británii. I přes složitou politickou situaci to byl jen muž, který si rád užíval luxusních aut:
- Tatra 80
- Aero 50
Tento vůz, karosovaný ve Vysokém Mýtě využívala spíše Hana Benešová – manželka prezidenta Edvarda Beneše a to převážně na území Velké Británie, kam byl podle dostupných informací převezen v rozebraném stavu. - Tatra 70a
Luxusní limuzína kopřivnické firmy odvezla prezidenta na letiště Ruzyně v roce 1938, ze kterého odletěl do exilu. - Daimler
Dva modely Daimler si Beneš oblíbil v exilu tak, že si je přivezl i s sebou do Československa. Daimler Motor Company byla nejstarší britská automobilka, založená koncem 19. století, která vyráběla luxusní automobily jako oficiální vozy pro členy britské rodiny.
Emil Hácha (1938 – 1945)
- Tatra 70A
- Praga Golden
- Mercedes Benz 770
Po tom, co protektorátní prezident podlehl nacistickému nátlaku a veřejně odsoudil atentát na Heydricha a po vypálení obcí Lidice a Ležáky roku 1942, obdržel Hácha od Hitlera osobní dar – velký luxusní automobil s osmi válci, ve kterém se vozil i samotný Hitler, Heydrich, Himmler i Göring.
Klement Gottwald (1948 – 1953)
- Daimler
- ZIS 110
Tyto ruské limuzíny představené v roce 1946 byly často využívané jako dar Stalinovi diktatury komunistickým vládám po celém světě. První sovětský přehlídkový vůz v provedení kabriolet vlastnil i Klement Gottwald. - Škoda VOS
Pancéřovaný speciál se zkratkou VOS – vládní osobní speciál byl vyráběn automobilkou Škoda ve spolupráci s Karosou. Tento téměř šestimetrový vůz vážil kolem 4 tun a byl mimo jiné vybaven bezpečnostními neprůstřelnými skly, rádiem a vysílačkou.
Antonín Zápotocký (1953 – 1957)
- Škoda VOS
- GAZ 12-ZIM
Téměř šestimetrová dvoutunová limuzína sovětského původu byla využívána především sovětskou tajnou policií (NKVD) a státní bezpečností v NDR k zatýkání nepohodlných osob. V NDR si vysloužil přezdívku “Černý havran” (Schwarzer Rabe). Název automobilu vychází z místa produkce továrny ZIM (Zavod Imeni Molotova) ve městě Gorkij, která byla finálně přejmenována na GAZ (Gorkovskij AvtoZavod). - ZIL 111
Luxusní limuzína ruské automobilky se sídlem v Moskvě (Zavod Imeni Lichačeva) byla vybavena ventilací, topením, rádiem ovladatelným i ze zadních sedadel, elektrickými okny atd. Její interiér byl potažen kůží špičkové kvality, detaily dekorovány leštěným dřevem a podlahu zdobil tlustý plyšový koberec.
Antonín Novotný (1957 – 1968)
- GAZ 12-ZIM
- ZIL 111
Ludvík Svoboda (1968 – 1975)
- GAZ M-13
Tento ruský automobil byl znám pod názvem Čajka (“racek”).
Gustav Husák (1975 – 1989)
- ZIL 114
Vůz byl vylepšením původního ZIL 111. Výkon motoru se zvýšil o 30 procent a maximální rychlost dosahovala 170 – 200 km/h. - ZIL 115
Ruský pancéřovaný vůz byl vybaven podlahou, která odolala i nášlapným minám. - Tatra 603 a 613
Návrat k české produkci započal u kopřivnické automobilky.
Václav Havel (1990 – 2003)
Václav Havel jako člověk za svůj život vystřídal mnoho vozů, byl totiž vášnivým řidičem, který se aktivně zajímal i o českou Škodu. V roce 1994 vyzkoušel novou Felicii, o 5 let později Fabii a nakonec i Octavii a Superb.
- Renault 21
Renault byl prvním vozem, který řídil oficiálně jako prezident. Byl to dar od portugalského prezidenta Maria Soareze. - BMW 735i a 750i
BMW řady 7, se kterým se prezident Havel seznámil tváří v tvář a rukami na volantu počátkem roku 1990, zůstalo ve službě do roku 1992. - Mercedes Benz 600SE
Mercedesy obsadily Pražský hrad až do roku 2003, prezident jim ale zůstal věrný i po opuštění jeho úřadu.
Václav Klaus (2003 – 2013)
- Škoda Superb V6 2.8
Českou značku si prezident vybral záměrně, aby reprezentovala národní hrdost. Nicméně si postěžoval, že přeci jen “drncá”. - Audi A8
Audi v prodloužené verzi bylo vybaveno vzduchovým odpružením. Motor s osmistupňovou převodovkou zrychlí z rychlosti 0 na 100 za 5,7 sekund, ale spotřeba benzínu při takovém činu by se ekologům pravděpodobně příliš nezamlouvala.
Miloš Zeman (2013 – současnost)
- Škoda Superb
Český patriot, minimálně, co se značky vozů týká, má na Pražském hradě k dispozici limuzínu již třetí generace Superb v nejvyšší výbavě. Ta má hlavní slovo při oficiálních cestách.
- Škoda Kodiaq
Kam se nedostane Superb, poslouží Kodiaq. Pro prezidenta je tato nová zápůjčka automobilky Škoda vítanou změnou, do SUV se totiž nastupuje komfortněji.
Zdroj použitých fotografií:
- Praga Grand (foto: Norbert Schnitzler)
- Tatra 80 Landaulet (foto: Stanislav Jelen)
- Mercedes Benz 770 (foto: addvisor – wikimedia commons)
- Škoda VOS (foto: Ralf Roletschek / roletschek.at)
- ZIL 111 (foto: Max Schwalbe)
- ZIL 111 (foto: Asterion)
- Mercedes Benz 600S (foto: stephenhanafin)
- Audi A8 L (foto: Navigator84)
- Škoda Superb (foto: Cimmerian praetor)