Možná už se vám tato nepříjemnost stala. Věřte, že nejste první ani poslední, autoservisy několikrát do měsíce řeší případy, kdy roztržitý řidič natankoval do auta s dieslovým motorem benzín. Nejčastějším důvodem bývá půjčené, nebo služební auto, případně nový vůz, kdy je řidič po léta zvyklý tankovat benzín, automaticky sáhne po Naturalu a neuvědomí si, že právě jezdí v autě na naftu. Opačných případů, kdy místo benzínu natankujete naftu, je jako šafránu.

Natankovat benzín do dieslového vozu může být velmi snadné, opačných případů se vyskytuje méně, neboť naftová pistole je širší než otvor benzínové nádrže. Museli byste na to jít silou a v tu chvíli většinu motoristů napadne, že se někde stala chyba. Existují však i čerpací stanice, kde z důvodu úspor používají všechny pistole s menším průměrem, pak může i benzínový motor dostat na frak.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Došlo k záměně! Co teď?
- Chybu jste si uvědomili hned a natankovali jen nepatrné množství špatného paliva?
- NEPANIKAŘTE, pokud jste špatného paliva načerpali zhruba do 10% objemu nádrže, dotankujte správným palivem do plna a můžete pokračovat v jízdě.
- Pravidelně pak doplňujte palivo, se stopovým množstvím nafty/benzínu si motor auta poradí.
- Pokud vlastníte nové auto, neodjíždějte ani s tímto nepatrným množstvím špatné pohonné hmoty! Moderní motory jsou složitější a je zde větší pravděpodobnost poškození, navíc by vaše chyba měla vliv na platnost záruky.
- Natankovali jste větší množství chybného paliva?
- Hlavní zásadou je, NENASTARTOVAT, ani neotáčet klíčkem v zapalování, i to u moderních vozů spustí nasátí paliva z nádrže.
- Volejte asistenční službu, je-li součástí vašeho povinného ručení, nebo pokud máte sjednané havarijní pojištění. Pojišťovna vám pak uhradí odtah vozu, nikoliv však jeho opravu.
- Pokud nemůžete využít asistenčních služeb, zajistěte si odtah vozu do blízkého servisu, kde špatné palivo z nádrže odčerpají, vymění palivový filtr a učiní další potřebné kroky k tomu, aby váš vůz uvedli opět do původního stavu.
- Vaše peněženka se pak stane lehčí o zhruba 2 až 5 tisíc korun v závislosti na ceníku autoservisu.
- S plnou nádrží špatného paliva jste se vydali na cestu?
- Pokud jste si svou chybu neuvědomili sami, váš automobil vás na ni po několika ujetých kilometrech upozorní. Motor začne vydávat nestandardní zvuky a auto ztrácet výkon.
- BENZÍN V NAFTĚ může způsobit trvalé poškození vstřikovačů, vysokotlakého čerpadla i mechaniky motoru, neboť “suchý” benzín nepromazává tyto komponenty jako olejovitá nafta. V extrémním případě může auto vzhledem k vyšší hořlavosti benzínu začít i hořet. Většinou se však motor sám zastaví dřív, než k uvedenému poškození dojde.
- NAFTA V BENZÍNU může způsobit zalepení svíček, v horším případě zničení katalyzátoru, jehož výměna pak vyjde velmi draho.
Do budoucna by těchto chyb mělo rapidně ubývat vzhledem k novému systému značení pohonných hmot, který vychází z evropské směrnice. Na čerpacích stanicích se začínají objevovat značky E5 pro označení benzínu či B7 pro naftu. Stejné značky naleznete i na nádržích vozů vyrobených po nabytí platnosti směrnice v listopadu 2016.