Nežádaná součást všech životů je opotřebení, které souvisí s působením externích vlivů a času, respektive stáří. Žádný z těchto jevů není možné úplně zastavit, ale stejně tak, jak můžeme zpomalit stárnutí zdravým životním stylem, můžeme i náš vůz chránit před rychlou cestou na vrakoviště.
V České republice je registrováno 5,6 miliónů osobních automobilů, prodej ojetých vozů má ale za příčinu stárnutí vozového parku. Průměrný věk registrovaných vozů je necelých 15 let, i přesto, že prodejci ojetých vozů uvádějí, že největší zájem je o automobily se stářím pod 8 let.
Jak udržet vůz v dobré kondici
- Pravidelný servis
Servis nových vozů je zpravidla v rukách autorizovaných servisů, které v rámci zachování záruky vozu provádějí každý rok komplexní prohlídku. Majitelé ojetých vozů mají prohlídku ve svých rukách, proto by neměli spoléhat jen na svítící kontrolky a řídit se pokyny v manuálu vozu nebo selským rozumem. - Kontrola a výměna oleje
Motorový olej zlepšuje tření a pokud je měněn v pravidelných intervalech v závislosti na frekvenci jízdy, snižuje se jeho míra opotřebení. - Doplnění všech potřebných kapalin
- Úkolem chladící kapaliny je ochlazovat přehřívající se motor, proto by se její hladina měla kontrolovat. Chladící kapalina se dolévá do studeného motoru, aby nedošlo k popraskání hlavy válců.
- Výměna brzdové kapaliny by měla proběhnout každé dva roky. Brzdová kapalina má nežádoucí schopnost absorbovat vlhkost ze vzduchu a tím dochází ke snižování bodu varu, respektive zhoršení její funkčnost.
- Převodový olej je v některých případech “nesmrtelný”. Noví majitelé ojetého vozu si ho nechávají pro všechny jistoty vyměnit spolu s ostatními kapalinami, nicméně manuální převodovky u osobních vozů používají většinou celoživotní náplně.
- Řádná péče o pneumatiky
Pneumatiky zajišťují kontakt s vozovkou a při nesprávné manipulaci a nezkušeném zacházení mohou poškodit podvozek vozidla. Co tedy nezapomenout při jejich výměně?- správný tlak v pneumatikách
- správné vyvážení pneumatik
- Nenechat vyeskalovat malý problém do komplikovanějšího řešení
Neseřízená geometrie má za následek nepravidelné opotřebení pneumatik a jejich rychlý zánik. To je příklad problému, který při okamžitém řešení může ušetřit tisíce korun. Tato logika je aplikovatelná na desítky dalších komponentů vozu, které mohou mít za následek finančně náročnou opravu. - Pravidelná údržba vozu
Na první dojem banální věc, ale řádná péče o interiér i exteriér pomocí přípravků, které chrání proti opotřebení, např. korozi nebo odření kožených sedaček, je neméně nezbytná v komplexní péči o vozidlo. V kombinaci s ručním mytím a občasným použitím vosku bude Váš vůz dlouho vypadat jako nový. - Omezit agresivní jízdu (nejezdit ve vysokých otáčkách)
Lidé, kteří si užívají rychlou akceleraci a prudké brzdění si musí být vědomi toho, že působí zátěž nejen motoru a brzdám, ale i pneumatikám. Opačná situace je ale stejně tak problematická. Jízda při nízkých otáčkách může vést k opotřebení ložisek na vačkové hřídeli a neustálé přibržďování zahřívá brzdy a ničí brzdové destičky a kotouče. - Kontrola autobaterie
Výměna autobaterie je nákladná položka, proto je finančně výhodnější preventivní přístup. Jízda na krátké vzdálenosti, zapnutá světla nebo rádio při vypnutém motoru jí rozhodně nesvědčí. - Prodloužení životnosti turba
Při zatížení turbodmychadla dochází k namáhání dílů vlivem velmi vysokých teplot (stovek stupňů Celsia). Motor by se měl před rychlou akcelerací nejdříve zahřát a těsně před ukončením jízdy by se mělo zvolnit tempo, pokud tedy turbomotor není chlazen vodou.