Technologie neustále postupují kupředu a moderní auta se od starých modelů výrazně liší. Součásti, které byly před lety v autech zcela běžné, jsou dnes nahrazovány modernějšími systémy. Některé prvky mizí kvůli své mechanické náročnosti či minimální potřebnosti, jiná, finančně náročná řešení, jsou nahrazována levnějšími variantami. O kterých věcech je řeč?
Klasické analogové budíky
Změna, která je viditelná na první pohled. V moderních autech byste za volantem už jen těžko hledali klasické analogové budíky – tachometr a otáčkoměr. Nahrazují je digitální přístrojové štíty, které už dávno nepatří pouze do příplatkové výbavy dražších modelů. Tyto digitální displeje jsou nejen levnější, ale nabízí také mnohem více možností. Řidič si na digitální přístrojovou desku může kromě budíků promítnout třeba i navigaci nebo údaje z palubního počítače.
Mechanická parkovací brzda
Nevšimnout si nelze ani chybějící ruční brzdy mezi sedadlem řidiče a spolujezdce. Tu v moderních vozech nahradila elektronická parkovací brzda, která se spíná automaticky a má podobu pouhého tlačítka. Stejně jako mechanická (ruční) parkovací brzda funguje moderní elektronická brzda jako nouzová, na rozdíl od své předchůdkyně je elektronická brzda méně poruchová a nehrozí její zatuhnutí.
Rezervní kolo
V zavazadlovém prostoru bývalo obvykle ukryto rezervní kolo a zvedák. Jejich nemalá hmotnost ovšem způsobila, že se rezervní kolo přesunulo mezi příplatkové položky a přenechalo místo lepicím sadám. Lepicí sada si ale bohužel neporadí s každým poškozením pneumatiky. Pokud prorazíte bočnici nebo pneumatiku jinak roztrhnete, pouhý sprej vás nezachrání.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Manuální převodovka
Zatímco někteří řidiči jiné než ruční řazení ještě nepoznali, nabídka aut s manuálními převodovkami se rychle zužuje. Automobilky u svých modelů upřednostňují automatické převodovky, které mají pochopitelně své výhody i opodstatnění.
Hydraulický posilovač řízení
Snaha o dosažení stále přísnějších emisních limitů zapříčinila nahrazení hydraulických posilovačů řízení posilovači elektrickými. Těm ovšem chybí cit, díky němuž by mohl řidič cítit, co se s koly a pod koly děje, jako tomu bylo u hydraulického posilovače.
Karburátor a sytič
Karburátorům a sytičům, bez kterých se karburátorové motory neobešly, definitivně odzvonilo s nástupem přímého vstřikování paliva. Tento moderní systém se ukázal jako daleko spolehlivější a efektivnější.
Opravdové klíčky od auta
Také pojem „klíčky od auta“ už ztrácí na významu. S moderním bezklíčovým odemykáním a nastartováním pouhým stiskem tlačítka přišla doba, kdy klíč od auta už zdaleka nevypadá jako skutečný klíč.
Věcí, které z aut postupně mizí nebo zcela vymizely, je mnohem více a za několik let bude jejich seznam ještě delší.