Průjezd Prahou, zejména jejím centrem, představuje pro spoustu řidičů noční můru. Silnice jsou mnohdy přeplněné ostatními motoristy, mezi kterými se často najdou i ti, kteří jsou naprosto bezohlední. Ruku v ruce s těmito okolnostmi jde i zvýšená pravděpodobnost vzniku dopravních nehod. A možná právě tyto důvody vedly k započetí výstavby dálnice D0, známé také jako vnější Pražský okruh.
Zdroj: okruhprahy.cz
Kdy to začalo
Realizace Pražského okruhu začala na konci 80. let 20. století. Zajímavostí je, že zmínky o Pražském okruhu padly již zhruba ve 30. letech – právě 30. léta byla obdobím, kdy na našem (tehdy ještě na Československém) území začala historie dálnic. Do dnešního dne ještě nejsou všechny úseky Pražského okruhu dostavěny. Pokud vše vyjde podle plánů, mohli bychom se dočkat kompletního dostavby ještě před rokem 2030. Pro přehlednost jsou jednotlivé úseky v následující tabulce, ve které se dozvíte názvy jednotlivých úseků, jejich zprovoznění nebo plán, který prozrazuje, kdy bychom se mohli dočkat dokončení dalších úseků:
NÁZEV ÚSEKU | ZPROVOZNĚNÍ |
---|---|
D0 510/I Satalice – Horní Počernice | v provozu od roku 1984 |
D0 510/II Horní Počernice – Běchovice | v provozu od roku 1993 |
D0 511 Běchovice – D1 | 2021 |
D0 512 D1 – Vestec | v provozu od září roku 2010 |
D0 513 Vestec – Lahovice | v provozu od září roku 2010 |
D0 514 Lahovice – Slivenec | v provozu od září roku 2010 |
D0 515 Slivenec – Třebonice | v provozu od roku 1983 |
D0 516 Třebonice – Řepy | v provozu od srpna roku 2000 |
D0 517 Řepy – Ruzyně | v provozu od října roku 2001 |
D0 518 Ruzyně – Suchdol | 2025 |
D0 519 Suchdol – Březiněves | 2025 |
D0 520 Březiněves – Satalice | 2025-2026 |
Přerod z rychlostní silnice na dálnici
Pražský okruh, respektive jeho otevřené úseky, byl až do roku 2016 považován za rychlostní silnici. Nejen díky tomu, že je Pražský okruh z větší části vystavěn jako víceproudá silnice, ale i díky jeho uspořádání a ostatním parametrům, které splňují nároky dálnice, byl v rámci projektu Nové pojetí dálniční sítě převeden (společně s některými dalšími rychlostními silnicemi) do dálniční sítě.
Provozovatel
Současným provozovatelem Pražského okruhu je Ředitelství silnic a dálnic ČR (dále jen ŘSD), což je orgán, jež je řazen mezi státní příspěvkové organizace. ŘSD podléhá Ministerstvu dopravy České republiky, které ho také řídí. Mezi hlavní náplně ŘSD patří zabezpečení správy, údržby a oprav dálnic a silnic I. třídy a zároveň pokrytí jejich výstavby a modernizace.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Zpoplatnění
Do 31. prosince roku 2006 mohla všechny vozidla využívat otevřené úseky Pražského okruhu bezplatně. Následujícího roku byla však zavedena zpoplatnění vozidel, jejichž váha překračovala 12 tun, a to pomocí elektronického mýtného – systému, který zpoplatňuje užívání pozemních komunikací pomocí elektronického sledování pohybu vozidel, která jsou vybavena příslušnou palubní jednotkou. Další zpoplatnění přišlo po dokončení Jihozápadního segmentu, a to formou povinnosti zakoupení dálniční známky. Jediné úseky, které jsou pro vozidla do 6 tun bezplatné, jsou prozatím úseky 510 a 517.
Závěr
Na kompletní Pražský okruh si ještě chvilku počkáme, čekání se ale rozhodně vyplatí a jistě po jeho dokončení v Praze ubyde dopravních nehod a provoz se stane plynulejším. Mezi tím můžete vyzkoušet naší skvělou online kalkulačku povinného ručení, která Vám nabídne řadu alternativ, mezi nimiž se jistě najde ta pravá pro Vás.
Pro více informací navštivte oficiální stránky Pražského okruhu.
Zdroj: okruhprahy.cz