Automobil je pro mnoho lidí stále nejčastěji využívaným dopravním prostředkem ať už do zaměstnání, školy či za zábavou. V posledních letech se rozhodování o tom, jaké auto pořídit, ztížilo o další kategorii vozů. Elektromobil a elektromobilita jsou momentálně ve společnosti žhavá témata. Podporu mají i od některých evropských zemí, které usnadňují svým občanům nákup těchto vozů skrze dotace na elektromobil. Pořízení nového vozu by mělo vždy odpovídat vašim finančním možnostem.
Elektromobilita v Evropě
Elektromobilita se v dohledné době s největší pravděpodobností bude týkat každého z nás. V posledních několika letech se elektromobil stal symbolem ochrany životního prostředí. Evropský parlament dokonce schválil koncepci, podle které by se nové vozy se spalovacími motory měly od roku 2035 v Evropské unii přestat prodávat. Byť jde zatím jen o návrh, už teď je jisté, že se elektromobil a elektromobilita staly odpovědí na otázku, jak bude Evropa řešit své emisní závazky.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat. Než vám zavoláme, prohlédněte si Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
nabídky cestovního pojištění.
Elektromobil Tesla jako průkopník
I když historie elektrických aut sahá hluboko do 19. století, opravdovým průkopníkem se stal až elektromobil Tesla, konkrétně model Tesla Roadster, který byl představen v roce 2006. Hlavním cílem automobilky je vyrábět auta na elektrický pohon, cenově dostupná široké veřejnosti. Zda toho lze dosáhnout zatím není jisté, vždyť cena nejlevnějšího modelu automobilky, Modelu 3, se pohybuje nad jedním milionem korun.
Elektromobil Tesla
Enyaq – první Škoda elektromobil
S čistě elektrickým autem přišla i značka Škoda. Její první Škoda elektromobil v podobě vozu Enyaq slibuje ve své základní verzi dojezd až 400 kilometrů a dobití baterie do 80 % za zhruba 45 minut. Cena elektromobilu se pohybuje těsně nad hranicí jednoho milionu korun. A zatím se mu daří, od svého uvedení na trh již překročil pětiprocentní hranici na celkových prodejích automobilky.
Elektromobil bazar
Elektromobil bazar – vyplatí se?
S rostoucím počtem nových elektromobilů musí zákonitě stoupat i nabídka těch ojetých. Elektromobil z bazaru nemusí být špatný nápad, uvědomíme-li si, že e-auta jsou poměrně spolehlivé vozy. Jejich motor je konstrukčně jednoduchý a na rozdíl od spalovacích motorů nejsou ty elektrické tak choulostivé na styl jízdy a zanedbanou údržbu.
Co naopak problém být může, je baterie. Ta totiž nevydrží věčně. Čím více má elektromobil najeto, tím více je pravděpodobné, že baterii už nebude možné dobít do 100 %. Stav baterie byste měli konzultovat v autorizovaném servisu, kde vám dokážou zjistit nejen celkový stav baterie, ale i stav jednotlivých jejích článků.
I přes zvýšený zájem o elektromobil cena neklesá
Zdroj: jato.com, autor: Srovnator.cz
Elektromobil a elektromobilita v Evropě
Země | Podíl el. aut na nově registrovaných vozech v % |
Norsko | 63,7 |
Holandsko | 19,8 |
Švédsko | 19,0 |
Rakousko | 13,8 |
Německo | 13,5 |
Švýcarsko | 13,3 |
Dánsko | 13,2 |
Spojené království | 11,6 |
Lucembursko | 10,3 |
Průměr Evropa | 10,3 |
Francie | 9,8 |
Portugalsko | 9,0 |
Irsko | 8,2 |
Finsko | 6,7 |
Belgie | 5,8 |
Rumunsko | 5,2 |
Itálie | 4,6 |
Litva | 4,6 |
Maďarsko | 3,5 |
Slovinsko | 3,3 |
Chorvatsko | 3,0 |
Lotyšsko | 2,9 |
Španělsko | 2,7 |
Řecko | 2,2 |
Estonsko | 2,2 |
Polsko | 1,6 |
Slovensko | 1,4 |
Česká republika | 1,3 |
Kypr | 0,7 |
Byť jsou elektromobily šetrnější k životnímu prostředí, mají nižší provozní náklady a oproti vozům se spalovacími motory jsou tišší a lépe ovladatelné, to, co nakonec přesvědčí zákazníka ke koupi, je pořizovací cena. A ta je u elektromobilů vyšší než u vozů s tradičním pohonem. I přes zvýšený zájem o elektromobil cena zůstává pořád stejná. Podle některých teorií v budoucnu dojde k tomu, že elektromobily nezlevní, naopak zdraží vozy s konvenčními motory a rozdíl v ceně se tak vyrovná.
Dotace na elektromobil
Dotace na elektromobil jen pro veřejnou sféru
Co naopak může spotřebitele přesvědčit k pořízení auta do zásuvky, jsou dotace na elektromobil. Česká republika v tomto směru zaostává. Nejste-li obec, kraj či jiný orgán veřejné sféry, o dotace na elektromobil letos žádat nesmíte.
Některé země Evropské unie naopak elektromobilitu podporují a uvědomují si, že dotace elektromobil více přiblíží lidem. O příspěvek na vůz s ekologickým pohonem mohou žádat třeba občané Německa, Rakouska nebo Slovenska. A celkem úspěšně – loni se i díky dotacím na elektromobil prodej těchto vozů oproti roku 2019 ztrojnásobil.