Polovina smrtelných nehod se na silnici stane v noci, kdy je ale pouze čtvrtinový provoz. Proto je důležité dobře vidět a být viděn – a to nejenom v noci. V dnešní době se v automobilech nabízejí tři technologie: klasické halogenové žárovky, xenonové výbojky nebo diody (LED). Jaké jsou obecné výhody a nevýhody výše uvedených řešení? Poradíme vám!
Mohlo by se zdát, že klasickým žárovkám, technologii používané v osobních autech už od 60. let minulého století, brzy odzvoní. Ale pořád je dostanete zejména u levnějších modelů. A zatímco ještě ve třetí generaci Octavie byly halogenové žárovky standardem, u čtvrté, jenž se před pár měsíci začala prodávat, už nic jiného než Full LED přední světlomety nedostanete.
Proč se tedy ještě v dnešní době dají koupit nová auta s obyčejnými žárovkami typu H4 nebo H7? Odpovědí je samozřejmě prodejní cena: toto řešení je pro automobilku a potažmo koncového zákazníka nejlacinější. Výhodou žárovek je i to, že si je na většině automobilů vyměníte svépomocí. Ano, přístup k nim je někdy hodně složitý, ale rozbité diody či xenony vám vždy musí vyměnit odborný servis.
Ze všech tří technologií mají halogenové žárovky nejmenší dosvit a zároveň největší proudový odběr. Je jasné, že tato technologie jednou upadne do zapomnění a bude nahrazena LED světlomety, několik let se s nimi ještě budeme setkávat i u nových automobilů. U těch starších pak klidně další desítky let.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Proti halogenovým žárovkám jsou xenony přibližně dvakrát účinnější. Tato technologie se poprvé objevila už v roce 1991 v BMW řady 7 druhé generace, ale dlouho byla výsadou jen luxusních automobilů. Zhruba před deseti lety si našla cestu i do vozů nižší střední třídy, ale ani v tomto segmentu nešlo o standard, ale příplatkový prvek za desítky tisíc korun.
Každé xenonové světlo má tzv. výbojovou komoru obsahující xenonový plyn, který po zapálení získá kapalnou konzistenci, začne se odpařovat a vytváří světlo. Mezi výhody proti halogenovým světlometům patří kromě již zmiňované vyšší svítivost také delší životnost i proudový odběr. Po zapnutí xenony potřebují několik sekund na to, aby dosáhly maximálního jasu – ale to je jenom drobný nedostatek. Popisovaný typ světlometů se obvykle dodává ve verzi bi-xenonů, což znamená stejnou technologii pro potkávací i dálková světa. Přesto: obvykle nejsou xenony přepnuté na dálková světla tak výkonná. Zákon vyžaduje, aby xenonová světla měla automatickou výškovou regulaci (zabrání oslnění aut v protisměru) a ostřikovače světlometů. Můžete se ale setkat s verzemi s nižším výkonem (nabízí je třeba Škoda v případě modelu Rapid), které tyto prvky nemusí mít.
Jednoznačným trendem do budoucna jsou diodová světla, označovaná zkratkou LED (Light-Emitting Diode, dioda emitující světlo). Principem je elektroluminiscence, tedy přeměna elektrické energie (při průchodu proudu vhodným materiálem) na světlo. Diody jsou ze všech technologií běžně používaných v automobilech nejúčinnější, mají přirozenější světlo než xenony a větší dosvit v obou režimech (potkávací/dálkové).
Navíc moderní Full LED světlomety mohou mít matrixovou technologii. Ta generuje světelný kužel z několika individuálně řízených segmentů. V praxi to znamená, že můžete jet neustále se zapnutými dálkovými světly, aniž byst oslnili protijedoucí řidiče nebo auta před vámi. Díky kameře v čelním skle systém včas detekuje, které části je nutné ztlumit a upraví světelný kužel. Řidič se o nic nestará a užívá si v noci neuvěřitelného světelného výkonu, který nikdy v historii automobilového průmyslu nebyl k dispozici.
Diodová světla umožňují konstruktérům vytvářet úzké světlomety, které přinášejí nové možnosti pro jejich tvar. Mají diody také nějaké nevýhody? Obecně jsou dražší a potřebují chlazení. Naopak obrovskou výhodou je životnost; diody vám vydrží stejně jako celý automobil.
Zdroj fotografií: Škoda Auto