V posledních letech se stalo slovo hybrid v oblasti automobilismu jedním z nejčastěji skloňovaných. Průkopníkem mezi hydridy byla Toyota Prius, dnes už najdete hybridní vůz téměř u každé automobilky. Důvodů pro rozšířenou výrobu hybridů napříč značkami je hned několik – kombinace spalovacího motoru a elektromotoru má za úkol snížit emise a spotřebu paliva, v posledních letech jsou majitelé hybridů také zvýhodněni např. při vjezdu do centra města, někde jsou jim dokonce sníženy nebo úplně odpuštěny poplatky. Poptávka po těchto vozech rostla. Opravdu se ale hybridní automobil vyplatí?
Ale který?
Vyznat se ve všech typech nabízených hybridů není úplně snadné. Některé nabíjet nelze, u jiných se bez zásuvky neobejdete. Dojezd jednotlivých druhů hybridů se také liší – od několika málo kilometrů až po desítky kilometrů. Třemi nejčastěji se vyskytovanými typy hybridů jsou klasický hybrid, plug-in hybrid a mild hybrid.
Pro klasický hybrid zásuvku nepotřebujete
Klasický hybridní automobil disponuje pod kapotou dvěma motory – spalovacím a elektromotorem. Elektromotor v případě hybridu funguje spíš jako takové “přibližovadlo”. Svoje využití najde např. při popojíždění v koloně, kde si může spalovací motor odpočinout. Během klidné jízdy pak elektromotor pomáhá udržovat rychlost, případně i lehce zrychlit. Baterie je dobíjena spalovacím motorem, ale také rekuperací při brzdění. Hybridní automobil se proto nemusí dobíjet ze zásuvky, 100% energie spotřebované hybridem pochází totiž ze spalování pohonných hmot.
Plug-In Hybrid – auto do zásuvky
Rozdíl mezi plug-in hybridem a konvenčním hybridem je především ve velikosti a výkonu elektromotoru. Elektrická energie je získávána buď rekuperací nebo nabíjením, hned vedle nádrže na palivo tak najdete také zásuvku pro nabíjecí konektor. Plug-In hybridy dokážou ujet čistě na elektrickou energii až několik desítek kilometrů, při krátkých cestách nemusí být tedy spalovací motor vůbec využitý. Na jedno nabití může plug-in hybrid ujet i 70 km.
Mild Hybrid – nejnižší stupeň elektrifikace
Elektromotory mild hybridů nejsou natolik výkonné, aby obstaraly pohon samy. Jedná se o nejnižší stupeň elektrifikace a v podstatě má takový motor za úkol pomoci spalovacímu motoru svým vysokým kroutícím momentem. Citelné je to nejvíc při rozjíždění a lepší akceleraci a také je znám lepší odezva plynového pedálu. S tím jde ruku v ruce snížení spotřeby a emisí. Energii pak bere elektromotor z baterie dobíjené rekuperací při brždění.