Zřejmě nic neděsí řidiče v zimě víc než kluzká a zledovatělá vozovka. Náledí totiž dokáže být velmi zrádné – může se vyskytnout i při teplotách lehce nad nulou, nemusí být na první pohled patrné a na rizikových úsecích se může objevit i tehdy, když na ostatních silnicích není po ledu ani památky. Jízda na náledí vyžaduje plynulost a opatrnost. Vyplatí se také vyzkoušet si nanečisto zvládnutí smyku.
Zrádné, neviditelné a nebezpečné
Náledí na vozovce je velmi nebezpečným jevem. Není tedy divu, že některým řidičům nahání takový strach, že v zimě raději autem nevyjíždějí. Jinými řidiči je ale náledí často podceňováno a dokáže je překvapit a zaskočit nepřipravené.
Zrádnost zledovatělé vozovky spočívá mimo jiné v tom, že se může vyskytnout i při teplotách lehce nad nulou. Stačí, aby srážky dopadly na promrzlou silnici a náledí je na světě. Nepříjemně překvapit může především lokální náledí, které se objevuje typicky na mostech, na silnicích v blízkosti vody a v úsecích, které jsou po celý den ve stínu. Tento typ náledí se vyskytuje, i když jinde náledí není.
Další nebezpečnou vlastností náledí může být jeho neviditelnost, kdy snadno splyne s vozovkou. Pokud se na silnici objeví tenká vrstva ledu, která je průsvitná a vytváří dojem pouze mokré vozovky, mluvíme o tzv. černém ledu. Ten vzniká obvykle ve dnech, kdy jsou přes den teploty nad nulou, ale po soumraku klesnou pod nulu.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Jak předejít smyku či kolizi na náledí
Kluzká vozovka vyžaduje jiný styl než jízda za běžných podmínek. Proto je dobré řídit se následujícími radami:
- Jízdu předem dobře promyslete. Zvažte, zda je skutečně nutné jet autem, a pokud ano, naplánujte cestu tak, abyste se vyhnuli rizikovým úsekům a nejlépe i místům s hustým provozem.
- Sledujte aktuální situaci. Poslouchejte předpověď počasí a pozorujte ostatní řidiče – jejich styl jízdy může mnohé prozradit.
- Udržujte maximální možný odstup od vozidla před vámi. Brzdná dráha je na zledovatělé vozovce několikanásobně delší, proto zvětšete běžný dvouvteřinový odstup. Rozestup musí být pochopitelně tím větší, čím rychleji jedete.
- Jeďte pomaleji, plynule a opatrně. Vyvarujte se prudkého brzdění, náhlých změn směru a náhlých změn rychlosti.
Brzdění na náledí a zvládnutí smyku
Pokud potřebujete na náledí brzdit, je nutné mít vyrovnaná kola a brzdit pomalu, tedy s dostatečným předstihem. Blížíte-li se k ostré zatáčce, co nejvíce před ní zpomalte, abyste předešli nebezpečnému brzdění v zatáčce, které by pravděpodobně vedlo ke smyku.
I přes veškerou vaši opatrnost se může stát, že se vám auto na náledí sklouzne. Ideální je připravit se na takovou situaci předem, mimo běžný provoz. Zvládnutí smyku můžete nacvičit pod odborným dohledem v tzv. škole smyku, případně trénovat sami na prázdném parkovišti.
Pokud se dostanete do smyku, držte pevně volant a točte jím ve stejném směru, jakým se klouže zadní část vašeho vozu – pozor ale na prudké pohyby. Pomoci si můžete také sešlápnutím spojky. Na brzdový pedál naopak nešlapejte – situaci byste mohli ještě zhoršit.