Jak moc škodí sůl a mráz laku auta

20.12.2017

V zimních měsících mají silničáři plné ruce práce, aby se jim podařilo řidičům připravit průjezdnou a co nejvíce bezpečnou cestu. Bojují s mrazem, náledím a uježděným sněhem. V souboji s přírodou jim pomáhá posypová sůl. Díky ní je cesta sjízdná. Ale její používání má své úskalí. Sůl totiž svou chemickou reakcí působí i na lak a hlavně podvozek našich motorových miláčků. Jak moc sůl škodí, a jak si poradit s první korozí?

Jak moc škodí sůl a mráz laku auta

Pracovníci údržby komunikací mají dvě možnosti, jak zajistit řidičům bezpečí na komunikacích v zimním období.

  1. je využívání chemických materiálů, které svým chemickým působením pomáhají ledu a sněhu roztát.
  2. používání zdrsňujících posypových materiálů, zde se jedná o směs, která mechanicky zdrsňuje kluzkou vozovku. Mluvíme teď o drti, písku, strusce nebo škváře.

V drtivé většině je na cesty sypána posypová sůl. Která se testováním stále projevuje jako nejúčinnější prostředek pro udržení sjízdných cest.

Ať už nám silničáři nasypali na cestu tuny soli nebo kamínků, oboje na karoserii auta páchá pěkné škody. Sůl rozežírá lak a ten začne i působením přítomné vlhkosti korodovat. Odlétající kamínky zase pěkně škrábou.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Sůl

je těžena v solných dolech nebo se získává z mořské vody. Na silnice se sype buď v pevném stavu nebo jako solankový roztok. Posypová sůl nejvíce škodí podvozku a laku vozů. V zimě je auto namáháno složením několika činitelů: vlhkost, sůl, kamínky a špína společně tvoří vražednou kombinaci. Nejvíce namáhaný je podvozek vozu. Ale i na laku na jaře nacházíme poškození, která zima způsobila. Jakékoliv poškození laku působením soli vede ke korozi. Zkorodovaná místa mohou vytvářet až díry v karoserii. Nejhůře jsou na tom prahy, blatníky, výfukový systém a podlaha vozu. Stékající voda a sůl působí negativně i na páté dveře kufru v místě pod oknem. Pokud se na toto místo soustředíme, je viditelné u většiny automobilů. Projevuje se korodujícími puchýřky.

Jak ochránit lak auta?

Voskování

Ještě před příchodem mrazivého počasí je nejlepší kapotu pořádně navoskovat. Vosk vytvoří na povrchu plášť, díky němuž bude lak vozu částečně chráněn.

Údržba

Snažte se nenechávat přimrzat kusy ledu k žádné části auta. Led oklepte. Otřete zablácená místa, ale pozor nikdy se nesnažte roztírat uschlou sraženou sůl z laku auta. Taková sůl je velice drsná a z hadříku by se mohl stát brusný papír.

Ochranný nástřik

Novější automobily už z výroby vyjíždějí s ochranným nástřikem. Ten bývá na bázi kaučuku. Jednoduše funguje tak, že na povrchu podvozku a laku auta vytváří gumový film, který chrání vůz před působením soli. Majitelé starších vozů si mohou nástřik opatřit dodatečně.

Ochranné folie

Tyto folie jsou vyrobeny z polyuretanu nebo z PVC. Nalepují se na karoserii vozu nebo její části, například ji lze použit pouze na blatníky nebo střechu. Prostě na místa, která jsou nejvíce namáhaná nebo náchylná k poškození. Auto, které má nalepenou ochrannou fólii, je proti škrábancům v podstatě imunní.

Pokud se i tak soli a ledu podařilo nahlodat karoserii tak, že jí už prorůstá rez, existuje možnost si základní opravu udělat svépomocí, taková oprava ovšem není trvalá a po čase jí bude muset motorista – kutil zopakovat:

Jednoduchý návod:

  1. Místo, kde vidíme korozi je potřeba nejdříve obrousit. K tomu použijeme úhlovou brusku. Brousí se až na plech.
  2. Vybroušené místo se důkladně očistí a na něj se aplikuje odrezovač a hliníkový tmel. Ten nanášejte stěrkou.
  3. Nanesený tmel je nutné zbrousit brusným papírem až je zcela hladký.
  4. Barvení a lakování poškozeného místa, tak aby nová barva co nejvíce splynula s tou původní.

Zima dává zabrat řidičům, autům i silničářům. Všichni už toužebně vyhlížejí jaro a snad se budeme kochat jen rozkvetlými stromy a ne kvetoucí karoserií, na které si sůl pochutnala. Připravte tedy své auto na zimu co nejlépe. Nešetřete na dobrém vosku, o vůz se v průběhu zimy starejte a udržujte ho, ono vám to na konci chladného období vrátí.

Autor Martin Daneš

Martin Daneš

Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel Srovnátor.cz. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@srovnator.cz

Hledat na webu Srovnátor.cz