Blíží se období, které je pro auta velmi náročné. Všudypřítomné nízké teploty, klesající při tuhé zimě až hluboko pod bod mrazu, sníh, led a námraza dávají vozidlům pořádně zabrat. A co teprve když se k tomu přidá působení posypové soli a jiných chemických přípravků. V zimě byste více než kdy jindy měli věnovat pozornost akumulátoru, očistě karoserie, čistotě skel a také tomu, kde parkujete a jaké palivo tankujete.
Péče o akumulátor
Péče o akumulátor je v zimě vůbec nejdůležitější. V tomto náročném období se autobaterie v důsledku nízkých teplot nebo delší nečinnosti snadno vybije a auto se vám nepodaří ani nastartovat. V zimě spotřebuje spoustu energie nejen startování studeného motoru, ale také množství spotřebičů (vyhřívání sedadel, oken apod.). Pokud navíc jezdíte jen krátké vzdálenosti (a ještě s množstvím zapnutých spotřebičů), autobaterie se nestíhá dobíjet. Pak je nutné ji pravidelně dobíjet nabíječkou nebo alespoň občas vyrazit na delší cestu, během které se baterie dobije. Pro všechny případy je vhodné vozit s sebou startovací kabely.
Očista karoserie
Zatímco v létě chce mít auto nablýskané téměř každý řidič, v zimě návštěvu myčky řada řidičů zanedbává, což je velká chyba. Pravidelným mytím auta a podvozku (doporučuje se alespoň dvakrát za měsíc) zbavíte auto soli, sněhu a dalších nečistot, čímž zabráníte vzniku koroze a prodloužíte životnost auta. Nezapomeňte ale, že mytí auta v zimě má svá pravidla:
- Dejte přednost ručnímu mytí nebo samoobslužné ruční myčce. Nečistoty by v kombinaci s kartáči klasické myčky mohly poškodit lak vašeho auta.
- Auto nejprve umyjte silným proudem vody, který zbaví karoserii i podvozek nečistot.
- Vyhněte se mytí auta v silnějších mrazech. Pokud potřebujete auto umýt při teplotě nižší než -5°C, zahřejte ho nejprve jízdou, aby nedošlo k teplotnímu šoku.
- Po umytí pečlivě vysušte mezidveřní prostory, prahy, stěrače, zámky a další části, u kterých hrozí přimrznutí.
- Na závěr naneste vrstvu vosku, která ochrání lak a zmírní usazování nečistot.
Očista skel
Před každou jízdou v zimě je nutné důkladně očistit především čelní sklo. Pokud se chcete vyhnout každodennímu rannímu škrábání námrazy, můžete čelní sklo přikrýt speciální fólií, kartonovou deskou nebo starou dekou. K udržování čistého čelního skla během jízdy pak poslouží zimní směs do ostřikovačů. U té se vyplatí investovat do kvality, tedy vybírat směsi bez acetonu a methanolu, ale naopak na bázi přírodního lihu, s obsahem etylenglykolu.
Účinnou variantou, kterou můžete v boji proti ranní námraze zvážit, jsou tzv. tekuté stěrače. Pokud jsou kvalitní a správně aplikované, odpuzují nejen kapky deště za jízdy, ale snižují také možnost námrazy čelního skla.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Tankování paliva
Zejména u dieselových motorů je třeba dbát na kvalitu paliva, aby vám natankované palivo nezpůsobilo potíže. To znamená tankovat pouze kvalitní a odolnou zimní naftu. Čerpací stanice jsou povinné od začátku prosince do konce února nabízet zimní naftu se zaručenou filtrovatelností do -20°C. Ještě odolnější nafta s filtrovatelností do -32°C (tzv. arktická nafta) je dostupná jen na některých čerpacích stanicích. Odolnost běžné zimní nafty lze ve velkých mrazech zvýšit přidáním speciálních aditiv.
Parkování v zimě
Ne každý má možnost parkovat své auto v garáži, což je nejlepší varianta, nebo pod přístřeškem. Musíte-li parkovat venku, neparkujte v těsné blízkosti budov, kde hrozí poničení auta padajícím sněhem nebo rampouchy. Hodí se také speciální nepromokavá plachta, a to hlavně pokud auto bude několik dní stát.
V zimě se také nedoporučuje v zaparkovaném autě zatahovat ruční brzdu. Zkondenzovaná vlhkost může zmrznout a způsobit zablokování kol i po uvolnění ruční brzdy.