Jak probíhá vývoj automobilových sedaček?26.04.2021 Sedačky jsou neodmyslitelnou součástí automobilů. Auta je musela mít dokonce ještě před tím, než byl vynalezen například volant, a sedadla budou nepostradatelná i v budoucnu, kdy s vývojem plně autonomních vozidel možná volanty z interiérů aut opět zmizí. Co je ukryto pod potahem současných sedadel a jak náročný je jejich vývoj, odhalila automobilka Škoda. Klíčové požadavky na vývoj sedadel Při vývoji automobilových sedadel je klíčové splnit přísné nároky a vyhovět množství požadavků v následujících oblastech: Bezpečnost. Sedadlo pomáhá řidiče ochránit a přispívá k větší aktivní bezpečnosti. Komfort. Zatímco první sedadla bychom mohli nazvat spíše lavicemi, dnes řidiči usedají do pohodlných křesel. Ta ovšem musí umět vyhovět širokému spektru lidských postav. K pohodlí řidiče přispívají také nejrůznější moderní funkce. Design. Sedadlo musí uspokojit řidiče i po estetické stránce a musí ladit s celkovým designem interiéru. Životnost. Při dlouhodobém užívání musí obstát jak potah, tak mechanismy uvnitř sedadla. Skloubit veškeré nároky není lehké – nejnáročnější je zřejmě skloubit požadavky na vzhled a zároveň na komfort. Vypovídá o tom i časová náročnost vývoje sedaček, který trvá stejnou dobu jako vývoj celého auta (tedy několik let). Pro každý vůz se navíc vyvíjí několik typů sedadel (i když jejich konstrukční základ zůstává stejný). Spočítejte si rychle povinné ručení Značka vozidla, které chcete pojistit: ALFA ROMEOAUDIBMWCHEVROLETCHRYSLERCITROËNDACIADAEWOOFIATFORDHONDAHYUNDAIJEEPKIALANCIALAND ROVERMAZDAMERCEDES-BENZMINIMITSUBISHINISSANOPELPEUGEOTRENAULTROVERSEATŠKODASSANGYONGSUBARUSUZUKITOYOTATRABANTVOLKSWAGENVOLVO Přibližný objem motoru vozidla: PSČ: Kolik je Vám let: Pro získání nabídek je třeba zadat tel. číslo: +420+421 Povinné ručení můžete mít již od: - Zobrazit 10 nabídek Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů Nabídky povinného ručení ČPP od 0 Kč MÁM ZÁJEM GČP od 0 Kč MÁM ZÁJEM Allianz od 0 Kč MÁM ZÁJEM Kooperativa od 0 Kč MÁM ZÁJEM Direct od 0 Kč MÁM ZÁJEM AXA od 0 Kč MÁM ZÁJEM Slavia od 0 Kč MÁM ZÁJEM ČSOB od 0 Kč MÁM ZÁJEM Uniqa od 0 Kč MÁM ZÁJEM Pillow od 0 Kč MÁM ZÁJEM Děkujeme za Váš zájem. Budeme Vás co nejdříve kontaktovat. Než vám zavoláme, prohlédněte si nabídky cestovního pojištění. CESTOVNÍ POJIŠTĚNÍ Do výroby až po pečlivém testování Nedílnou součástí vývoje automobilových sedadel je jejich testování. Ověřuje se jejich bezpečnost (nárazové zkoušky, zkoušky funkčnosti airbagů při různých teplotách), kvalita (oděr, vytahání a barevná stálost potahu) i životnost mechanismů sedadla. Pohodlnost sedaček potom testují přímo zaměstnanci, kteří pracují na jejich vývoji, čímž je zajištěno hodnocení od různých typů postav. Jedno sedadlo, stovka dílů Automobilka Škoda uvádí, že hmotnost sedadla pro řidiče ve voze Škoda Octavia je asi 22 kg. Takové sedadlo se přitom může skládat i z více než stovky dílů. Základ konstrukce zůstává neměnný a tvoří ho tři části – kovový rám, pěnová výplň a čalounění. Další prvky jsou spojené s množstvím moderních funkcí, které už dávno nejsou jen výsadou vozů vyšších tříd. Sedačky dnes disponují airbagy, ručním nebo elektrickým ovládáním (včetně možnosti uložení nastavení sedačky do paměti), vyhříváním, odvětráváním i masážními funkcemi. Zdroj obrázku: ŠKODA Storyboard, https://www.skoda-storyboard.com/cs/ Co očekávat od sedaček budoucnosti? Vývoj sedaček samozřejmě nikdy není u konce, i nadále je co zlepšovat a zdokonalovat. Aktuálně se vývoj sedadel snaží například reagovat na trendy v oblasti ekologie, tedy používání recyklovaných a trvale udržitelných materiálů nebo respektování požadavků veganů. V budoucnu by se mohl při vývoji sedadel dostat ke slovu také 3D tisk, jehož zásluhou by mohlo dojít ke snížení hmotnosti rámu sedadla, zmenšení rozměrů některých částí nebo ke zvýšení celkové konstrukční pevnosti sedadel. Ještě vzdálenější budoucností jsou potom sedačky pro autonomní vozidla, která budou muset plnit zcela nové požadavky. Budou muset být například konstruovány tak, aby v nich řidič mohl i spát a zůstal zachován komfort i bezpečnost. Martin Straka Martin Straka je ředitelem klientského centra a péče o zákazníky. Se svým týmem poskytuje zákazníkům Srovnátor.cz špičkový servis a dohlíží na to, aby naše procesy byly efektivní a zákazníci byli spokojení nejen při sjednání nového produktu, ale i kdykoliv potřebují s něčím pomoci. Jeho články informují nejen o nejnovějších trendech a aktuálních tématech, ale přináší i praktické a zajímavé tipy z různých oblastí běžného života. autosedačkainteriérkonstrukceosobní automobil