Automobilky odteď musí uvádět přesnou spotřebu paliva

05.10.2020

Debaty o tom, jaké má vaše auto spotřebu paliva, jsou oblíbenou kratochvílí nejenom při posezení u piva. Historky o tom, jak první „oktávka“ s té-dé-íčkem „brala“ čtyři litry už stačily zevšednět. Nově musí automobilky měřit spotřebu na palubním počítači bez odchylky.

Automobilky odteď musí uvádět přesnou spotřebu paliva

Když v devadesátých letech přišly masově první palubní počítače do automobilů, jednou z funkcí vedle třeba průměrné rychlosti nebo dojezdu byla i informace o spotřebě paliva. Ta se zobrazovala buď coby průměr nebo v aktuální hodnotě, takže když jste pořádně sešlápnuly plynový pedál, vyletěla na okamžik spotřeba i u běžného auta třeba k 40 litrům paliva.
Některé automobilky ale neukazují vyšší spotřebu než třeba 30 litrů, setkat se s tím lze u modelů BMW nebo Mercedes-Benzu. Když si ale porovnáte množství dotankovaného paliva na čerpací stanci (tzv. do prvního cvaknutí), a vydělíte s rozdíl počtem ujetých kilometrů, zjistíte, že palubní počítače ukazují spotřebu až o půl litru optimističtější než ve skutečnosti.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Tento údaj už by měl být přesný v toleranci plus minus 5 procent.

Typickým příkladem nepřesného výpočtu spotřeby paliva byly v devadesátých letech modely od koncernu od Volkswagenu, Škodovky nevyjímaje. Zda to by záměr výrobce těžko říct, ale po kauze Dieselgate bychom se ničemu nedivili.

Pokud si koupíte automobil zhomologovaný od letošního roku, má povinně funkci nazvanou On-Board Fuel Consumption Measurement, zkráceně OBFCM. Ta musí po celou životnost vozu zaznamenávat zcela přesnou spotřebu paliva. Tento údaj následně řidič uvidí na displeji, kde ovšem zobrazenou hodnotu může resetovat. Pomocí diagnostiky ale půjde zjistit, jakou spotřebu měl automobil za celou svou životnost. Údaje musí být v toleranci plus mínus 5 procent.

Co se s údaji bude následně dít, nevědí ani samotné automobilky. Za pár let třeba bude zdanění vozu vycházet z reálné spotřeby benzínu či nafty a tedy bude zřejmé, kolik CO2 dané auto za dobu provozu do ovzduší vypustilo.

Benzín nebo nafta patří mezi položky, které tvoří největší část provozu automobilu. Jak ušetřit najdete v našem dřívějším článku.

Zdroj fotografií: archiv

Autor Martin Straka

Martin Straka

Martin Straka je ředitelem klientského centra a péče o zákazníky. Se svým týmem poskytuje zákazníkům Srovnátor.cz špičkový servis a dohlíží na to, aby naše procesy byly efektivní a zákazníci byli spokojení nejen při sjednání nového produktu, ale i kdykoliv potřebují s něčím pomoci.

Jeho články informují nejen o nejnovějších trendech a aktuálních tématech, ale přináší i praktické a zajímavé tipy z různých oblastí běžného života.

Hledat na webu Srovnátor.cz