Přestože jsou vozy s automatickou převodovkou stále oblíbenější a u vybraných modelů a motorizací už ani manuální varianta neexistuje, najde se mnoho řidičů, kteří s automatickou převodovkou nemají prakticky žádné zkušenosti. Nejen tito řidiči se pak mohou nevědomky dopouštět chyb, které vedou k poškození, zničení nebo přinejmenším předčasnému opotřebení automatické převodovky. Které chyby to jsou?
Řazení za jízdy
Řízení vozidla s automatickou převodovkou je jednoduché a pohodlné, protože po řidiči v podstatě nic nechce. Základním pravidlem je měnit režim jízdy (tedy přeřazovat mezi polohami D, R, N a P) pouze při úplném zastavení vozidla. Režim jízdy byste nikdy neměli měnit za jízdy. Řidiči v tomto ohledu nejčastěji chybují tím, že:
- za jízdy vyřazují na neutrál – v domnění, že tím šetří palivo. Ve skutečnosti si však zadělávají na problém s převodovkou. Samotné přeřazení na neutrál nevadí. Mnohem horší je pro převodovku opětovné zařazení jízdního režimu D do otáček motoru. Některé automaty toto ani neumožňují, některé typy zase samy ve vhodné chvíli “vyřadí” a nechají auto tzv. plachtit.
- zařazují zpátečku před úplným zastavením vozidla. Pokud zařadíte režim R ve chvíli, kdy se ještě točí kola, vznikne nadměrné tření, se kterým se sice převodovka v danou chvíli vypořádá, ale povede to k jejímu zbytečnému opotřebení nebo předčasnému selhání.
- zařazují parkovací režim před úplným zastavením vozidla. Zařazení režimu P ve chvíli, kdy je auto ještě v pohybu, je velmi riskantní. Na parkovací západku, která v parkovacím režimu brání otáčení převodovky, je v takovém případě vyvinut velký tlak a západka se může zlomit. Moderní automaty vám takovou chybu nedovolí, u starších riskujete zničení převodovky.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Neutrál na semaforech
Už jsme zmínili, že vyřazování na neutrál za jízdy není rozumné. Vyřazení při stání na křižovatce sice převodovce neublíží, ale nemá smysl. Navíc se snadno může stát, že na vyřazení zapomenete a jakmile se rozsvítí zelené světlo, sešlápnete plyn. Auto zůstane stát, a tak rychle zařadíte jízdní režim D. Motor už je ale ve zvýšených otáčkách a převodovka trpí. Mnohem vhodnější je proto nechat zařazen jízdní režim D a držet sešlápnutou brzdu.
Nepoužívání ruční brzdy
Používáním ruční brzdy můžete automatické převodovce zajistit delší životnost. Stojící auto, které není na úplné rovině, byste měli zajistit tak, že zatáhnete ruční brzdu, zařadíte parkovací režim P a vypnete motor. Na převodovce nebude spočívat celá váha vozidla a převodovka se díky tomu nebude tolik opotřebovávat.
Stále stejný olej v převodovce
Automatická převodovka vyžaduje nejen správné zacházení, ale také údržbu. Často se zapomíná na výměnu oleje, který převodovka nutně potřebuje. Přestože někteří výrobci výměnu oleje v servisním plánu vůbec nepředepisují a původní náplň označují za doživotní, je vhodné olej pravidelně měnit. Správný čas na výměnu oleje se liší podle typu převodovky. Některá potřebuje nový olej po 60 000 km, jiná zvládne na jednu náplň i 120 000 km.