Je handsfree opravdu tak bezpečné, jak se tvrdí?16.11.2017 Dnes se běžně pro vyřizování telefonních hovorů v autě používá systém handsfree. Díky němu se může řidič věnovat řízení a při tom vyřizovat telefonáty. Je skutečně handsfree tak bezpečné? Opravdu je to lepší řešení než držet mobil v ruce? Nebo si raději telefonování při jízdě úplně odpustit? Proč se nemůže telefonovat za jízdy? Odpověď je celkem jasná. Pokud řidič v ruce drží telefon nemá volné ruce. Vznik dopravních nehod, v důsledku zaměstnání řidiče prací se svým mobilem, byl již dávno prokázán. A důsledkem toho naši zákonodárci vytvořili zákon č. 361/2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích. Tam se jednoduše řečeno uvádí, že řidič během jízdy nesmí držet v ruce a ani jinak telefonní přístroj. Pokud by vás policie za tento přestupek pokutovala, můžete se rozloučit až s 2 a půl tisíci korunami. Zákon nezakazuje během jízdy telefonovat. Tím vznikl prostor pro beztrestné používání handsfree. Druhy handsfree Systém handsfree znamená ve volném překladu “volné ruce”. Existují dva nejzákladnější typy: drátové handsfree – to znamená, že v našem mobilním zařízení je pomocí konektoru připevněn kabel. Na kabelu je tlačítko pro přijímání hovorů, mikrofon a sluchátka. připojení přes bluetooth – dnes určitě oblíbenější způsob. Většina mobilních zařízení podporuje tento bezdrátový systém. Řidič si do ucha vloží sluchátko spojené s mikrofonem, které bezdrátově kooperuje s mobilem. Moderní automobily, mají pevně připevněnou handsfree sadu do interiéru vozu. Majiteli stačí se jen k sadě připojit. Nebezpečí s handsfree O mužích se říká, že nedokáží dělat víc věcí naráz. V případě řízení toto platí u obou pohlaví.Během jízdy je potřeba ne jen mačkat pedály a točit volantem. Náš mozek musí neustále sledovat situaci na silnici. Pokud je řidič vozu vtažen do konverzace, hrozí reálné nebezpečí vzniku nehody v důsledku jeho pomalé reakce. Na téma používání handsfree proběhlo několik výzkumů v Anglii a Kanadě. Byl testován rozdíl mezi používáním mobilního zařízení běžným způsobem a s handsfree. Prokázalo se, že pozornost řidiče je narušována v obou případech stejně. Není tedy velký rozdíl, jestli držíte telefon v ruce, a nebo hovoříte v kabině svého auta a oběma rukama při tom svíráte volant. Pokud řidič současně hovoří a řídí, přeplňuje tím svou mentální kapacitu. Jeho mozek nestačí některé informace a podměty zpracovávat dostatečně rychle. Na co si dát pozor V těchto kategoriích dopadli účastníci výzkumu nejhůře: dodržování bezpečné vzdálenosti, sledování zpětných zrcátek, včasná reakce na změny rychlosti jízdy v provozu. Jedním z prováděných testů se zjišťovalo, jak si počínají telefonující řidiči ve srovnání s těmi, kteří před jízdou požili alkohol. Šokující výsledek ukázal, že obě testované skupiny reagovaly v modelových situacích stejně špatně. Takže řidič s 0,8 promile v krvi, měl stejné reakce jako ten, který používal systém handsfree. Přestože většina řidičů nepije alkohol před jízdou, v poklidu si během jízdy volají. Což je co se týče nebezpečí pro ně i ostatní účastníky silničního provozu stejně nebezpečné. Je úplně jasné, že v dnešní době, kdy má mobil každý stále u sebe, se jen těžko nepřijímají hovory. Ale možná by stálo za to, to zkusit. Pokud zvládáme mít vypnutý mobil v kině, u lékaře, v divadle, na důležitých jednáních a během letu. Co takhle si zavést osobní pravidlo a za jízdy prostě netelefonovat? Vždyť zastavit a hovor v klidu vyřídit se dá vždycky. Martin Daneš Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel Srovnátor.cz. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@srovnator.cz handsfreenebezpečíreakční častelefon