Zima udeřila v plné síle, alespoň to tak na silnicích donedávna vypadalo. Mrazy sice kruté nebyly, ale sněhová pokrývka mnohým řidičům zkomplikovala život. V takových přírodních podmínkách se obvykle objeví zanedbaná údržba vozu, např. když není možné otevřít zamrzlé dveře, protože se zapomnělo na promazání gumového těsnění kolem nich, nebo jsme si zapomněli do auta přibalit smetáček a škrabku na led, nebo hůř – ani nenastartujeme, protože jsme zapomněli na aditiva do nafty, která v teplotách hluboko pod nulou tuhne.
Jak zahřát motor před jízdou
Taková otázka dělí tábor motoristů na 2 skupiny: tu, která nastartuje motor a nechá ho běžet na volnoběh několik minut, než si např. očistí komplet celý vůz od sněhu a ještě si stihne zapálit ranní cigaretu a tu, která nasedne, nastartuje a vyrazí na cestu. Nejlepší varianta je ale zlatá střední cesta. Motor by měl pár desítek vteřin běžet na volnoběh a potom se rychleji zahřeje až při šetrné jízdě.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Jaký je důvod pro zahřátí motoru
K zažehnutí směsi vzduchu a paliva je nutné, aby se benzín ve válci odpařil a smísil se se vzduchem. Odpařování je při nízkých teplotách komplikovanější, proto je k zážehu potřeba bohatá směs – do válce je přivedeno více paliva než by bylo v ideálních podmínkách potřeba, aby byla jistota, že se dostatek paliva odpaří a zažehne motor. Velké množství benzínu ale odmašťuje válce, což při teplotách nad nulou nevadí, ale při nízkých teplotách je olej tuhý a jeho omezené množství by mohlo zadřít písty.
Motory si přísun paliva hlídají samy elektronickým vstřikováním paliva. Přísun bohaté směsi se projeví na otáčkoměru – otáčky jsou na vyšší úrovni než při běžném volnoběhu. Jakmile se otáčky sníží, znamená to, že se benzín správně odpařuje a již není potřeba bohaté směsi. V tu chvíli je ideální čas pomalu vyrazit na cestu, při šetrné jízdě se motor zahřeje rychleji než na volnoběh.
- motor ke správné funkci potřebuje motorový olej, aby se snížilo tření pohyblivých součástek (klikové hřídele, pístů atd.) a nedošlo k jejich zadření
- motorový olej se po nastartování před jízdou musí dostat do všech potřebných míst
- před jízdou by měl motor krátkou chvíli běžet na volnoběh (než klesnou otáčky – pár sekund)
- motor se nejrychleji zahřeje šetrnou jízdou, při které se tolik nezatěžuje (do 2 000 – 3 000 otáček) – cca za 10 km jízdy
- provozní teplota motorového oleje je 80°C – 100°C, v této teplotě je možné využívat celý potenciál motoru