Přeřazování a podřazování s přeskočením rychlostních stupňů na převodovce je výsadou spíše zkušených řidičů. Někteří toto praktikují zcela automaticky, vycházejí při tom ze svých řidičských zkušeností, které získali najetím mnoha kilometrů. Jak, ale takové počínání působí na motor a spojku automobilu? Poškozuje to vůz, nebo ho to naopak chrání? Existují způsoby jak to dělat správně?
Jak funguje řazení?
K řazení se používá spojka a řadicí páka. Spojka tvoří mezičlánek mezi převodovkou a motorem. V autě se řadí často, například při rozjezdu, změněně rychlosti, udržovaní rychlosti a zastavování, při parkování a ostatním manévrování s autem.
Otáčky
Sledování otáčkoměru k správnému řazení určitě patří. Abychom šetřili mechanismy vozu, je našim hlavním úkolem udržovat otáčky v ideálních hodnotách, mezi tyto hodnoty patří rozmezí od 2000 do 2500 otáček za minutu. Tento fakt nahrává přeskakováni rychlostních stupňů, tedy snaha udržet ideální rozpětí otáček.
Výhody
Výhodou při takovém počínání je udržení vozu v nižších otáčkách, které pomáhá autu fungovat efektivněji, což platí hlavně pro dieselové turbo motory. Je-li přeskakováni rychlostí prováděno správně, šetří navíc práci řidiče během jízdy.
- Po ukončení předjíždění získá vůz vysokou rychlost, právě v takovém případě se vyplatí přeskočit rychlosti a z dvojky skočit rovnou na čtyřku. Nejedná se o složitý manévr. Nejdůležitější je nechat autu trochu více času, aby nový převod dokázalo zpracovat a otáčky nevyletěly vzhůru.
Řidiči by si měli dát pozor na “škubnutí”, které nastane zařazením rychlosti moc rychle a otáčky nemají čas se s tím srovnat. Takové škubnutí poškozuje automobil. Vzniká momentem nepoměru mezi otáčkami motoru a kol. V extrémním případě se kola zablokují a dojde ke smyku.
Při jakémkoliv nevhodném přeřazení směrem vzhůru vás v nejhorším případě auto odmění vypnutím motoru, jak se říká “zdechne”. To se stává, jede-li automobil pomalu třeba 35 km/hod na dvojku a řidič z nějaké příčiny zařadí čtyřku. Vůz je v tak nízkých otáčkách, že to prostě nedá. - Přeskočení rychlosti směrem dolů. Je o něco ošemetnější než výše zmíněný případ. Dostáváme se při něm do velmi vysokých otáček, které je potřeba snížit. Opět musíme dát synchronům v převodovce dostatek času pro srovnání otáček na vstupu a výstupu. Řazení dolů, můžeme využít při předjíždění, tentokrát, ale v momentě, kdy je potřeba využít akcelerace a získat rychle více otáček.
Kromě pomalého a plynulého přeřazení se doporučuje motoru dopřát tzv. meziplyn.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Meziplyn
Je výraz, který pomůže motoristům ochránit spojku a celé hnací ústrojí. Jde o manévr, kdy při řazení držíme spojku a zároveň sešlápneme na krátký moment pedál plynu, tím pobídneme motor k vyšším otáčkám. Po puštění spojky se už nemusejí otáčky motoru a kol tolik srovnávat. Hlavně při podřazování například z 5 na 2 požadujeme po motoru, aby se srovnal s nárůstem otáček třeba z dvou tisíc hned na pět tisíc. Použití meziplynu v takovém případě je nutností a navíc nás může ochránit před nechtěným smykem.
Na druhou stranu zvládnout postupné řazení při brzdění s meziplyny není úkol hodný začátečníka. Řidič, který toto provozuje, musí být skutečně rychlý. Využít meziplyn je vhodné i při přeřazování o jeden stupeň, pokud je auto ve vyšších otáčkách.
Přeskakováni rychlostí, může být skutečně ku prospěchu věci. Šetříme a prodlužujeme tím životnost spojce i převodovce tím, že ji nepoužíváme tak často. Dalším důkazem je výroba automobilů, jež k tomuto počínání vyloženě nutí. U některých druhů vozů například Chevrolet Camaro SS nebo Corvette je řadicí páka sama směřována k využití přeskočení rychlosti.
Při jízdě a úkonům s ní spojených je jednou z nejdůležitějších věcí dodržovat plynulost a to platí i v počínání s řadící pákou. Pro fajnšmekry a milovníky sportovní jízdy je přeskakováni neodmyslitelnou součástí. Autu to prokazatelně neublíží s využitím správné rychlosti, citu a schopnosti řidiče tento manévr zvládnout.