Srovnátor.cz

Je v pořádku s manuálem „přeskakovat rychlosti”? A pokud je, jak na to?

Přeřazování a podřazování s přeskočením rychlostních stupňů na převodovce je výsadou spíše zkušených řidičů. Někteří toto praktikují zcela automaticky, vycházejí při tom ze svých řidičských zkušeností, které získali najetím mnoha kilometrů. Jak, ale takové počínání působí na motor a spojku automobilu? Poškozuje to vůz, nebo ho to naopak chrání? Existují způsoby jak to dělat správně?

Je v pořádku s manuálem „přeskakovat rychlosti”? A pokud je, jak na to?

Jak funguje řazení?

K řazení se používá spojka a řadicí páka. Spojka tvoří mezičlánek mezi převodovkou a motorem. V autě se řadí často, například při rozjezdu, změněně rychlosti, udržovaní rychlosti a zastavování, při parkování a ostatním manévrování s autem.

Otáčky

Sledování otáčkoměru k správnému řazení určitě patří. Abychom šetřili mechanismy vozu, je našim hlavním úkolem udržovat otáčky v ideálních hodnotách, mezi tyto hodnoty patří rozmezí od 2000 do 2500 otáček za minutu. Tento fakt nahrává přeskakováni rychlostních stupňů, tedy snaha udržet ideální rozpětí otáček.

Výhody

Výhodou při takovém počínání je udržení vozu v nižších otáčkách, které pomáhá autu fungovat efektivněji, což platí hlavně pro dieselové turbo motory. Je-li přeskakováni rychlostí prováděno správně, šetří navíc práci řidiče během jízdy.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Povinné ručení můžete
mít již od:

-

Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Děkujeme za Váš zájem.

Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.

Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.

Meziplyn

Je výraz, který pomůže motoristům ochránit spojku a celé hnací ústrojí. Jde o manévr, kdy při řazení držíme spojku a zároveň sešlápneme na krátký moment pedál plynu, tím pobídneme motor k vyšším otáčkám. Po puštění spojky se už nemusejí otáčky motoru a kol tolik srovnávat. Hlavně při podřazování například z 5 na 2 požadujeme po motoru, aby se srovnal s nárůstem otáček třeba z dvou tisíc hned na pět tisíc. Použití meziplynu v takovém případě je nutností a navíc nás může ochránit před nechtěným smykem.

Na druhou stranu zvládnout postupné řazení při brzdění s meziplyny není úkol hodný začátečníka. Řidič, který toto provozuje, musí být skutečně rychlý. Využít meziplyn je vhodné i při přeřazování o jeden stupeň, pokud je auto ve vyšších otáčkách.

Přeskakováni rychlostí, může být skutečně ku prospěchu věci. Šetříme a prodlužujeme tím životnost spojce i převodovce tím, že ji nepoužíváme tak často. Dalším důkazem je výroba automobilů, jež k tomuto počínání vyloženě nutí. U některých druhů vozů například Chevrolet Camaro SS nebo Corvette je řadicí páka sama směřována k využití přeskočení rychlosti.

Při jízdě a úkonům s ní spojených je jednou z nejdůležitějších věcí dodržovat plynulost a to platí i v počínání s řadící pákou. Pro fajnšmekry a milovníky sportovní jízdy je přeskakováni neodmyslitelnou součástí. Autu to prokazatelně neublíží s využitím správné rychlosti, citu a schopnosti řidiče tento manévr zvládnout.

Kalkulačka povinného ručení

PSČ musí být ve formátu 12345

Exit mobile version