Jízdní asistenti – aneb když vám auto pomáhá řídit
01.10.2017
Kdo z vás má s jízdními asistenty zkušenost, jistě nám dá za pravdu, že s nimi je jízda o mnoho komfortnější a ve svém vozidle se cítíme bezpečněji. Parkovací senzory jsou dnes běžnou záležitostí, u těch to pouze začíná, moderní auta již nabízí technologie, které za vás řídí automobil na dálnici, nebo vůz sám začne brzdit, blíží-li se překážka. Chytré systémy ročně zachrání tisíce lidských životů, když pomohou zabránit dopravní nehodě.
Jedná se o aktivní bezpečnostní systémy působící ex ante. Na rozdíl od nich pasivní bezpečnostní systémy (pásy, airbagy) zmírňují dopady již vzniklé události.
1. Adaptivní tempomat
ACC (Adaptive Cruise Control) – systém měří vzdálenost od vozidla, které jede před vámi a také jeho rychlost. Podle těchto ukazatelů ovlivňuje funkci brzd a motoru, aby bylo dosaženo optimální vzdálenosti od vozidla i při změně tempa jízdy.
2. Asistent jízdy v kolonách
ACS (Active City Stop) – systém funguje při nízkých rychlostech do 30 km/hod, typických právě pro popojíždění v kolonách. Pokud auto před vámi prudce zabrzdí, váš automobil začne také automaticky brzdit.
3. Asistent pro rozjezd do svahu
HSA (Hill Stop Assist) – systém, který vám pomáhá při rozjezdu do kopce tím, že zabrání couvnutí auta. Při přešlápnutí z brzdy na plyn se ještě po dobu 2,5 vteřiny udržuje tlak v brzdové soustavě. Funguje také na kluzkém povrchu.
4. Automatické rozsvěcení a přepínání dálkových světel
Dálková světla se automaticky zapnou při snížené viditelnosti a opět se zhasnou, pokud senzory zaznamenají protijedoucí vozidlo nebo vjezd do osvětleného města.
Spočítejte si rychle povinné ručení
5. Systém regulace jízdní dynamiky
ESP (Electronic Stabillity Program) – systém automaticky vyrovnává pozici vozidla na vozovce, pokud vjíždíte do prudčích zatáček, při smyku, nebo u vyhýbacích manévrů. Systém je zapnutý neustále, ale je možné omezit jeho funkci snížením asistence, pokud napřiklad jedete po kluzkém povrchu na otevřeném prostranství a neodoláte tomu “vytočit si hodiny” :-).
6. Kontrola mrtvého úhlu
BLIS (Blind Spot Information System) – systém upozorní řidiče na auta ve vedlejším pruhu, která nemusí vidět a při přejíždění do daného pruhu by mohlo dojít ke srážce. Indikátor je zabudován do bočních zrcátek a systém funguje pomocí ultrazvukových čidel na bocích auta.
7. Multikolizní brzda
Při dopravních nehodách se často stává, že auto po srážce pokračuje v jízdě například do svodidel, stromu, nebo do protisměru a zraněný či zmatený řidič tomu není schopný zabránit. V takových případech aktivovaná multikolizní brzda zastaví vozidlo, aniž by byl sešlápnut brzdový pedál.
8. Samozatmívací zpětné zrcátko
Samozatmívací zpětné zrcátko pomáhá při jízdě v šeru, nebo ve tmě, pokud je řidič oslňován auty jedoucími za ním, což ho může značně unavovat a ohrožovat tak jeho řidičské schopnosti.
9. Systém sledování jízdního pruhu
LA (Lane Assistant) – pomocí kamer na přední straně auta jsou sledovány jízdní pruhy. Systém funguje při rychlosti nad 65 km/hod a v případě přejezdu jízdního pruhu bez současného použití blinkru je řidič upozorněn světelnou signalizací a vibrací volantu. Pokud na upozornění nereaguje, systém sám zasáhne do řízení a vrátí vůz do správného směru.
10. Systém rozpoznání chodců a cyklistů
Pokud se automobil přibližuje k chodci, nebo cyklistovi na nebezpečnou vzdálenost a řidič na tuto situaci nereaguje, systém sám zaktivuje brzdy.
Jste-li vyznavači moderních technologií, využívejte jich s rozvahou a nikdy se na ně zcela nespoléhejte, jedná se pouze o asistenty a hlavní rozhodnutí je vždy na vás, proto jezděte obezřetně a pro případ nehody mějte sjednáno vhodné havarijní pojištění.
Martin Daneš
Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel Srovnátor.cz. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@srovnator.cz