Kdo z vás má s jízdními asistenty zkušenost, jistě nám dá za pravdu, že s nimi je jízda o mnoho komfortnější a ve svém vozidle se cítíme bezpečněji. Parkovací senzory jsou dnes běžnou záležitostí, u těch to pouze začíná, moderní auta již nabízí technologie, které za vás řídí automobil na dálnici, nebo vůz sám začne brzdit, blíží-li se překážka. Chytré systémy ročně zachrání tisíce lidských životů, když pomohou zabránit dopravní nehodě.
Jedná se o aktivní bezpečnostní systémy působící ex ante. Na rozdíl od nich pasivní bezpečnostní systémy (pásy, airbagy) zmírňují dopady již vzniklé události.
1. Adaptivní tempomat
ACC (Adaptive Cruise Control) – systém měří vzdálenost od vozidla, které jede před vámi a také jeho rychlost. Podle těchto ukazatelů ovlivňuje funkci brzd a motoru, aby bylo dosaženo optimální vzdálenosti od vozidla i při změně tempa jízdy.
2. Asistent jízdy v kolonách
ACS (Active City Stop) – systém funguje při nízkých rychlostech do 30 km/hod, typických právě pro popojíždění v kolonách. Pokud auto před vámi prudce zabrzdí, váš automobil začne také automaticky brzdit.
3. Asistent pro rozjezd do svahu
HSA (Hill Stop Assist) – systém, který vám pomáhá při rozjezdu do kopce tím, že zabrání couvnutí auta. Při přešlápnutí z brzdy na plyn se ještě po dobu 2,5 vteřiny udržuje tlak v brzdové soustavě. Funguje také na kluzkém povrchu.
4. Automatické rozsvěcení a přepínání dálkových světel
Dálková světla se automaticky zapnou při snížené viditelnosti a opět se zhasnou, pokud senzory zaznamenají protijedoucí vozidlo nebo vjezd do osvětleného města.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
5. Systém regulace jízdní dynamiky
ESP (Electronic Stabillity Program) – systém automaticky vyrovnává pozici vozidla na vozovce, pokud vjíždíte do prudčích zatáček, při smyku, nebo u vyhýbacích manévrů. Systém je zapnutý neustále, ale je možné omezit jeho funkci snížením asistence, pokud napřiklad jedete po kluzkém povrchu na otevřeném prostranství a neodoláte tomu “vytočit si hodiny” :-).
6. Kontrola mrtvého úhlu
BLIS (Blind Spot Information System) – systém upozorní řidiče na auta ve vedlejším pruhu, která nemusí vidět a při přejíždění do daného pruhu by mohlo dojít ke srážce. Indikátor je zabudován do bočních zrcátek a systém funguje pomocí ultrazvukových čidel na bocích auta.
7. Multikolizní brzda
Při dopravních nehodách se často stává, že auto po srážce pokračuje v jízdě například do svodidel, stromu, nebo do protisměru a zraněný či zmatený řidič tomu není schopný zabránit. V takových případech aktivovaná multikolizní brzda zastaví vozidlo, aniž by byl sešlápnut brzdový pedál.
8. Samozatmívací zpětné zrcátko
Samozatmívací zpětné zrcátko pomáhá při jízdě v šeru, nebo ve tmě, pokud je řidič oslňován auty jedoucími za ním, což ho může značně unavovat a ohrožovat tak jeho řidičské schopnosti.
9. Systém sledování jízdního pruhu
LA (Lane Assistant) – pomocí kamer na přední straně auta jsou sledovány jízdní pruhy. Systém funguje při rychlosti nad 65 km/hod a v případě přejezdu jízdního pruhu bez současného použití blinkru je řidič upozorněn světelnou signalizací a vibrací volantu. Pokud na upozornění nereaguje, systém sám zasáhne do řízení a vrátí vůz do správného směru.
10. Systém rozpoznání chodců a cyklistů
Pokud se automobil přibližuje k chodci, nebo cyklistovi na nebezpečnou vzdálenost a řidič na tuto situaci nereaguje, systém sám zaktivuje brzdy.
Jste-li vyznavači moderních technologií, využívejte jich s rozvahou a nikdy se na ně zcela nespoléhejte, jedná se pouze o asistenty a hlavní rozhodnutí je vždy na vás, proto jezděte obezřetně a pro případ nehody mějte sjednáno vhodné havarijní pojištění.