Kdy už je zimní pneumatika nevhodná?18.01.2018 Pneumatiky, a to nejen ty zimní, postupně stárnou, opotřebovávají se a mění své vlastnosti. Proto je nutné z hlediska bezpečnosti po určité době vyměnit staré pneumatiky za nové. Řada řidičů se při výměně pneumatik řídí pouze jediným faktorem, kterým je zákonem stanovená minimální hloubka dezénu. Pneumatika však může být již nevhodná i z jiných důvodů, a to i v případě, že hloubka dezénu dosud neklesla pod stanovenou hodnotu. Co by vás tedy mělo vést k výměně pneumatiky? Hloubka dezénu pneumatiky Na pneumatikách byste pravidelně měli kontrolovat míru jejich opotřebení, tedy hloubku dezénu. Minimální, zákonem stanovená hloubka dezénu činí u zimních pneumatik 4 mm. Pokud je hloubka dezénu pneumatiky nižší, na nic nečekejte a pneumatiku vyměňte za novou. Taková pneumatika je pro jízdu již velmi nebezpečná – nehledě na to, že byste za nedodržení zákonného limitu mohli být pokutováni. Existuje několik způsobů, jak hloubku dezénu zkontrolovat: hloubkoměremJedná se nejvhodnější a nejspolehlivější variantu. Hloubkoměr zakoupíte za rozumnou cenu v autoservisu, hobby marketu, případně na čerpací stanici. pomocí ukazatelů opotřebení přímo na pneumatice mincíTento způsob měření je pouze orientační. Zasunete-li do drážky v běhounu minci v hodnotě 2 € a vidíte-li její stříbrný okraj, znamená to, že je zimní pneumatika sjetá a je čas na její výměnu. Mechanické poškození pneumatiky Dalším faktorem, který by vás měl přimět k výměně pneumatiky, je její mechanické poškození. Jedná se o situace, kdy je pneumatika viditelně proražená, proříznutá či propíchnutá, popraskaná, zpuchřelá nebo jsou na ní boule. Spočítejte si rychle povinné ručení Značka vozidla, které chcete pojistit: ALFA ROMEOAUDIBMWCHEVROLETCHRYSLERCITROËNDACIADAEWOOFIATFORDHONDAHYUNDAIJEEPKIALANCIALAND ROVERMAZDAMERCEDES-BENZMINIMITSUBISHINISSANOPELPEUGEOTRENAULTROVERSEATŠKODASSANGYONGSUBARUSUZUKITOYOTATRABANTVOLKSWAGENVOLVO Přibližný objem motoru vozidla: PSČ: Kolik je Vám let: Pro získání nabídek je třeba zadat tel. číslo: +420+421 Povinné ručení můžete mít již od: - Zobrazit 10 nabídek Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů Nabídky povinného ručení ČPP od 0 Kč MÁM ZÁJEM GČP od 0 Kč MÁM ZÁJEM Allianz od 0 Kč MÁM ZÁJEM Kooperativa od 0 Kč MÁM ZÁJEM Direct od 0 Kč MÁM ZÁJEM AXA od 0 Kč MÁM ZÁJEM Slavia od 0 Kč MÁM ZÁJEM ČSOB od 0 Kč MÁM ZÁJEM Uniqa od 0 Kč MÁM ZÁJEM Pillow od 0 Kč MÁM ZÁJEM Děkujeme za Váš zájem. Budeme Vás co nejdříve kontaktovat. Než vám zavoláme, prohlédněte si nabídky cestovního pojištění. CESTOVNÍ POJIŠTĚNÍ Stáří pneumatiky Pneumatika se nejen opotřebovává jízdou, ale časem také stárne. S rostoucím stářím pneumatiky se mění vlastnosti jejích složek a tím pádem i jízdní výkony pneumatiky. Pneumatika ztrácí na své kvalitě a stává se méně bezpečnou. Zhoršuje se její přilnavost, brzdná dráha a záběr. Existuje proto určitá „věková“ hranice, po jejímž uplynutí byste měli dát přednost nové pneumatice. Touto hranicí je 10 let. Většina výrobců doporučuje, abyste po 5 letech, kdy můžete pneumatiky používat s klidným svědomím, pneumatiky pravidelně každoročně kontrolovali a vyměnili je ve chvíli, kdy jejich stáří dosáhne 10 let. A to i přesto, že je hloubka jejich dezénu stále ještě v normě. Stáří pneumatiky, resp. datum její výroby, je vyznačeno na bočnici každé pneumatiky. Zde je uveden tzv. DOT kód, jehož poslední čtyři číslice udávají týden a rok výroby pneumatiky. Například čísla 2116 tedy znamenají, že pneumatika byla vyrobena ve 21. týdnu roku 2016. Jak prodloužit životnost pneumatiky? Životnost pneumatik ovlivňuje řada faktorů. K tomu, aby vám pneumatiky vydržely déle, můžete přispět tím, že budete dodržovat několik zásad. Mezi ty hlavní zásady správné péče o pneumatiky patří: pravidelná kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách, změna pozic pneumatik, vhodný styl jízdy, správné skladování pneumatik. Kontrola tlaku vzduchu je nutná pro zajištění optimálního kontaktu pneumatiky s vozovkou. Špatný tlak v pneumatice znamená její nerovnoměrné opotřebení a namáhání v nesprávných místech. Změnu pozic pneumatik je vhodné provádět kvůli různému zatížení a tím pádem opotřebení pneumatik na přední a zadní nápravě. Pozice pneumatik se doporučuje měnit po 8 000 až 10 000 km. Styl jízdy by měl být plynulý. Pneumatikám nesvědčí agresivní jízda, zrychlování a následné prudké brzdění ani zběsilé zatáčení. Pneumatiky by měly být uskladněny na čistém, temném a chladném místě, bez přístupu slunečního záření. Skladujete-li celá kola, tedy pneumatiky i s disky, uložte je do komínku na sebe. Pneumatiky bez ráfku skladujte postavené vedle sebe. Před uskladněním je vhodné pneumatiky řádně umýt vodou. Kam se starou pneumatikou? Pokud zhodnotíte všechna kritéria a usoudíte, že je čas na nové pneumatiky, budete řešit otázku, jak zlikvidovat ty staré. Existuje mnohem ekologičtější řešení, než zahodit pneumatiky do příkopu, ponechat je na černé skládce nebo je spálit v ohni. Použité pneumatiky je možné zdarma odevzdat v k tomu určených místech zpětného odběru. Zpětný odběr pneumatik přitom není podmíněn značkou pneumatik ani nákupem dalšího zboží či služeb. Takto vybrané pneumatiky jsou ekologicky zlikvidovány nebo zrecyklovány pro další použití. Použité pneumatiky je dále možné odevzdat v autoservisech a pneuservisech. Od 1. 1. 2018 musí autoservis či pneuservis přijmout použité pneumatiky zdarma, bez ohledu na jejich značku a místo nákupu. Martin Daneš Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel Srovnátor.cz. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@srovnator.cz bezpečnostdezénpneumatikyvýměna pneumatikzimní pneumatiky