Zvedák na auto neboli hever je nepostradatelným pomocníkem pro všechny, kteří se o své auto sami starají a vlastními silami si jej opravují. Opravy, úpravy, výměna dílů, výměna kol – to vše vyžaduje spolehlivý hever. Takový, který má potřebnou nosnost a dobře se vypořádá se zatížením. Jak pod tlakem obstojí různé typy heverů, na to se zaměřil test zvedáků na auto.
Vybíráme zvedák na auto
Úloha heveru je jasná – nadzvednout vozidlo nebo alespoň jeho část nad zem, aby se daly provést nejrůznější opravy a servisní úkony. Na trhu je ovšem celá řada heverů, které se mezi sebou liší několika parametry. Jsou jimi především:
- Typ heveru. Pro domácí použití se hodí zejména nůžkový nebo hydraulický hever, případně klasická podpěra na stabilních nohách.
- Hmotnost heveru. Ta není až tak rozhodující, vzhledem k tomu, že zvedák je většinu času uložený v autě nebo v garáži.
- Nosnost heveru, která určuje, jakou váhu hever bezpečně unese, aniž by se poškodil. Nosnost heveru by se měla rovnat minimálně celkové hmotnosti vozidla.
- Zdvih heveru. Tento parametr udává, od jaké nejmenší do jaké největší výšky je možné s heverem manipulovat. Minimální zdvih heveru musí být menší než výška podvozku vozidla. Maximální zdvih by měl být alespoň o 20 cm vyšší než výška podvozku.
- Cena heveru.
Typy heverů pro domácí použití
Pro běžné domácí použití se nejlépe hodí hever nůžkový nebo hydraulický. Na jakém principu fungují a čím se od sebe odlišují?
Nůžkový hever je mechanický zvedák, který je dobře skladný a v porovnání s hydraulickým heverem levnější a na první pohled méně odolný. Základ jeho konstrukce tvoří nosná ramena, která se rozevírají díky stahování závitu středového ocelového šroubu. Ke zvedání auta dochází pomocí točení kličkou, což je fyzicky i časově náročnější.
Hydraulické hevery jsou bytelnější, robustnější a jejich použití je rychlé a jednoduché. Ke zvednutí auta dochází pomocí kompresoru nebo klasického pumpování násadou. Zpět na zem je vozidlo spuštěno po uvolnění pojistného ventilu. Hydraulické hevery jsou často vybavené kolečky a tím pádem pojízdné. Jejich nevýhodou může být vyšší hmotnost, větší rozměr a vyšší cena.
Využít lze také klasické podpěry na stabilních nohách, které sice vozidlo nezvednou, ale udrží ho nad zemí. Nejedná se o typické zvedáky, ale o výškově nastavitelné ocelové konstrukce, které využijete, když selže hever nebo když máte jen jeden hever a potřebujete zvednout celé auto nebo i jen dvě kola najednou.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Jak který hever obstál?
Test, který si můžete přehrát na přiloženém videu, podrobil zátěžové zkoušce jeden nůžkový zvedák, dva hydraulické zvedáky (statický a pojízdný) a jednu podpěru. Výsledky testu jsou následující:
- První testovaný, nůžkový zvedák měl výrobcem deklarovanou nosnost 2 tuny. Přestože působil docela chatrně, ustál tlak téměř 4,4 tuny.
- Jako druhý byl testu podroben hydraulický pojízdný hever se stejnou nosností (2 tuny). Železná konstrukce tohoto zvedáku unesla 4,8 tuny.
- Další testovaný hydraulický zvedák, tentokrát statický, měl udávanou hmotnost 6 tun, unesl ovšem dvojnásobnou zátěž. Pro zvedání auta je jednoznačně bezpečnější než předchozí dva kusy.
- Jako poslední podstoupil zátěžový test podpěrný stojan, který vozidlo nezvedne, ale pouze ho udržuje ve vzduchu. Dosáhl nejlepšího výsledku – povolil dokonce až při zátěži 25 tun.