O tom, že se vyplatí investovat do kvalitního paliva, není pochyb. Účinky sice nezaznamenáte okamžitě, motor vašeho auta vám však poděkuje a odvděčí se vyšším výkonem a delší životností. Tankování nedostatečně kvalitního paliva může naopak vést k poškození motoru. Jak poznat čerpací stanice prodávající kvalitní pohonné hmoty a jak se vyhnout těm, u kterých kvalita není zaručena?
Více či méně aditivovaná paliva
Čerpací stanice většinou nabízejí více druhů benzinu či nafty, které se na první pohled liší cenou. Rozdíl je pochopitelně i v jejich kvalitě a množství přidaných aditiv. Aditiva se přidávají do pohonných hmot už při jejich výrobě a jejich úkolem je zlepšit vlastnosti paliva. Nejlevnější paliva obsahují jen nutné množství aditiv, aby byly splněny požadované normy. Nemusíte se však spokojit s tímto standardem a můžete sáhnout po nadstandardně aditivovaném palivu s lepšími vlastnostmi. Nejnáročnějším zákazníkům jsou určena prémiová, vysoce aditivovaná paliva.
Jaký smysl má tankování nadstandardně aditivovaných pohonných hmot? Tato paliva udržují motor čistý, zamezují tvorbě usazenin v motoru a odstraňují již usazené nečistoty. Tím zajišťují delší životnost motoru a jeho nižší poruchovost. Aditivovaná paliva snižují spotřebu paliva a zvyšují výkon motoru.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Jaké škody může napáchat nekvalitní palivo?
V minulosti docházelo k záměrné manipulaci s pohonnými hmotami – k jejich pančování. Do paliv se dostávaly složky, které tam nemají co dělat: průmyslové oleje, voda, technický benzin, toluen a další látky. Dnes jsou také případy již výjimečné. Ke snížení kvality paliva dochází spíše neúmyslně nebo v důsledku nedbalosti při skladování či distribuci. Často dochází například ke kontaminaci nafty benzinem (a opačně) během přepravy v cisternách.
Natankujete-li nekvalitní palivo jednorázově, žádné fatální následky vašemu vozu nehrozí. Při dlouhodobém tankování nekvalitního paliva však může dojít k ohrožení provozuschopnosti vozidla. Může dojít k poškození motoru i celé palivové soustavy, k nevratnému poškození vstřikovacích jednotek, ke zhoršení mazání i ke snížení životnosti motoru nebo katalyzátoru. Vedle toho se sníží výkon motoru a zvýší spotřeba paliva. Tankování levného paliva se vám tedy ve výsledku pravděpodobně ještě prodraží. Rizika jsou však individuální a vždy bude záležet na konkrétním palivu.
Jak vybrat kvalitní čerpací stanici?
Podezřele nízké ceny nemusí vždy znamenat špatnou kvalitu paliva. Vhodnější než podle ceny je vybírat čerpací stanice podle certifikátů kvality nebo podle výsledků realizovaných kontrol. Spolehlivým vodítkem může být ochranná známka Pečeť kvality, kterou se v Česku pyšní zhruba tisícovka čerpacích stanic. U těchto čerpacích stanic je zaručeno, že systematicky pečují o kvalitu prodávaných pohonných hmot. Navíc podléhají častějším kontrolám než ostatní čerpací stanice.
Kvalitu pohonných hmot kontroluje také Česká obchodní inspekce (ČOI). Za prodej nekvalitního paliva uděluje nemalé pokuty, které jsou pravidelně zveřejňovány. Zavedení kontrol ČOI přispělo ke zkvalitnění pohonných hmot. Dosvědčuje to následující tabulka znázorňující vývoj podílu nevyhovujících vzorků benzinu a nafty v jednotlivých letech.
Rok | Nevyhovující vzorky paliva v % | |
---|---|---|
benzin | nafta | |
2002 | 4 | 12,2 |
2003 | 10,4 | 13,4 |
2004 | 6,3 | 12,3 |
2005 | 4,1 | 7,9 |
2006 | 2,4 | 6,9 |
2007 | 3,3 | 5,4 |
2008 | 1,8 | 8,9 |
2009 | 2,5 | 7,9 |
2010 | 5,6 | 9,6 |
2007 | 3,3 | 5,4 |
2008 | 1,8 | 8,9 |
2009 | 2,5 | 7,9 |
2010 | 5,6 | 9,6 |
2011 | 2,1 | 6 |
2012 | 1,8 | 3,7 |
2013 | 2,5 | 3,1 |
2014 | 0,9 | 2,2 |
2015 | 0,5 | 1,6 |
2016 | 0,7 | 1,4 |
Zdroj dat: Časopis dTest, vydání 05/2017