Srovnátor.cz

Mnoho lidí se na zadním sedadle nepoutá, je to bezpečné?

Překážejí vám bezpečnostní pásy? Obtěžuje vás nařízení o povinnosti poutat se na každém sedadle jimi opatřeném? Otravuje vás nová technologie instalující se do moderních vozů, která vám nepřestane připomínat, že nejste připoutaní, dokud sami nekapitulujete? Za tuto “nepříjemnost”, která už zachránila životy mnoha tisíců lidí můžete poděkovat konstruktérovi společnosti Volvo – Nilsu Bohlinovi, který v roce 1959 vynalezl tříbodový bezpečnostní pás. Jeho patent byl zařazen mezi osm nejvýznamnějších patentů pro lidstvo za posledních sto let.

Mnoho lidí se na zadním sedadle nepoutá, je to bezpečné?

Historický vývoj v ČR

Samotný vynález a jeho instalace do každého automobilu ale životy nezachrání. Jak jinak přimět posádku vozu ke zvýšení jejich bezpečnosti, než změnou legislativy? Povinné poutání bylo v tehdejším Československu zavedeno až v roce 1967 a to pouze na předních sedadlech a při jízdě mimo město. O 9 let později došlo ke změně zákona, kdy se musel mimo město připoutat každý, kdo měl k dispozici bezpečnostní pás, tedy i na zadních sedadlech. A konečně v roce 1990 vešla v platnost povinnost užití pásu pro všechny, bez ohledu na to, zda cestují ve městě nebo mimo něj.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Povinné ručení můžete
mít již od:

-

Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Děkujeme za Váš zájem.

Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.

Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.

Zásady správného poutání

Na zadních sedadlech nejsou instalovány airbagy pro čelní náraz, vývojáři automobilky Ford ale v roce 2009 uvedli technickou novinku – nafukovací bezpečnostní pásy, které se instalují pouze na zadní sedadla. Podle konstruktérů jsou nafukovací bezpečnostní pásy schopny rozložit sílu nárazu do pětkrát větší plochy, než standardní bezpečnostní pás, čímž minimalizuje poranění hlavy, krku a hrudníku.

Statistiky

Statistická ročenka PČR z roku 2016 zveřejnila následky nehod připoutaných a nepřipoutaných spolucestujících na zadním sedadle:

Následky nehod v ČR Připoutaní spolucestující na zadním sedadle Nepřipoutaní spolucestující na zadním sedadle
Počet cestujících na zadním sedadle 6697 osob celkem 291 osob celkem
Z toho usmrceno 15 osob 8 osob
Těžce zraněno 71 osob 25 osob
Lehce zraněno 1303 osob 132 osob
Nezraněno 5308 osob 126 osob

Tabulka jasně vykazuje fakt, že při většině nehod jsou spolucestující na zadním sedadle připoutáni. Z celkového počtu nehod bylo usmrceno 0,22 procent připoutaných spolucestujících a 2,75 procent nepřipoutaných, 1,06 procent připoutaných a 8,6 procent nepřipoutaných bylo těžce zraněno. Ze statistik vyplývá, že v případě použití pásů máte desetkrát větší šanci na přežití a osmkrát vyšší šanci na to nebýt těžce zraněni. Věnujte tak raději 2 sekundy jednoduchému mechanismu zapnutí bezpečnostního pásu a snižte riziko zranění sebe i ostatních pasažérů na minimum.

Kalkulačka povinného ručení

PSČ musí být ve formátu 12345

Exit mobile version