Musí sanitka použít vždy zvukovou výstrahu? A jak se správně zachovat, když se k vám blíží24.08.2018 Většina řidičů se každý den nesetkává se situací, kdy musí na silnici uvolnit místo pro rychle jedoucí sanitku nebo policii. Kolikrát pak nečekanými manévry způsobí ještě více problémů, i když pravidla pro to, jak se chovat v přítomnosti vozidel s právem přednostní jízdy, jsou daná zákonem. Pro někoho také může být překvapující, že ne vždy musí tato vozidla zároveň s modrým světlem použít i zvukový signál. Co říká zákon Silniční zákon řadí mezi vozidla s právem přednostní jízdy nejen sanitky, policejní a hasičská auta, ale i vozy vězeňské služby, poruchové služby plynárenských zařízení nebo vozy celní správy. Tato vozidla jsou vybavena modrým majákem a zvláštním zvukovým zařízením. Zatímco modré světlo musí jeho řidič při plnění povinností použít vždy, spuštění zvukové výstrahy, chcete-li houkání, ponechává zákon na posouzení šoférovi. Ten ale přitom musí dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Kdy houkat nemusejí V některých případech je dokonce nežádoucí, aby takové vozidlo výstrahu vůbec pustilo. V noci ostatní řidiči modré majáčky nepřehlédnou a je nemístné budit obyvatelstvo vysokým tónem projíždějící sanitky nebo policejního auta. Ani na prázdné okresce není úplně nutné zvukový signál použít. Naopak na úsecích, kde je vyšší rychlost nebo nejsou přehledné, v křižovatkách, pokud jede na červenou, a na frekventovaných místech, by užití i zvukového signálu mělo být automatické. Ne vždy to ale řidiči těchto vozidel dodrží a i oni se mohou stát účastníkem dopravní nehody. V tomto případě ale může vina padnout na ně, prokáže-li se, že na sebe dostatečně neupozornili. Spočítejte si rychle povinné ručení Značka vozidla, které chcete pojistit: ALFA ROMEOAUDIBMWCHEVROLETCHRYSLERCITROËNDACIADAEWOOFIATFORDHONDAHYUNDAIJEEPKIALANCIALAND ROVERMAZDAMERCEDES-BENZMINIMITSUBISHINISSANOPELPEUGEOTRENAULTROVERSEATŠKODASSANGYONGSUBARUSUZUKITOYOTATRABANTVOLKSWAGENVOLVO Přibližný objem motoru vozidla: PSČ: Kolik je Vám let: Pro získání nabídek je třeba zadat tel. číslo: +420+421 Povinné ručení můžete mít již od: - Zobrazit 10 nabídek Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů Nabídky povinného ručení ČPP od 0 Kč MÁM ZÁJEM GČP od 0 Kč MÁM ZÁJEM Allianz od 0 Kč MÁM ZÁJEM Kooperativa od 0 Kč MÁM ZÁJEM Direct od 0 Kč MÁM ZÁJEM AXA od 0 Kč MÁM ZÁJEM Slavia od 0 Kč MÁM ZÁJEM ČSOB od 0 Kč MÁM ZÁJEM Uniqa od 0 Kč MÁM ZÁJEM Pillow od 0 Kč MÁM ZÁJEM Děkujeme za Váš zájem. Budeme Vás co nejdříve kontaktovat. Než vám zavoláme, prohlédněte si nabídky cestovního pojištění. CESTOVNÍ POJIŠTĚNÍ Jak se správně vyhnout Byť jsou řidiči ze zákona povinni uvolnit cestu vozidlům s právem přednostní jízdy, neznamená to, že se hned ukvapeně s autem vrhnou do nejbližšího příkopu. Nejčastější chybou, které se dopouštějí, je tendence ihned zastavit. Neuvědomují si, že za nimi může být dalších x aut, která se zachovají stejně a cestu sanitce spíše ucpou, než aby ji uvolnila. Uslyšíte-li za sebou houkání, pokračujte v jízdě a hledejte takové místo na zastavení, kde budete mít vedle sebe vlevo nejvíc prostoru. Zastavit koneckonců ani nemusíte. Pokud budete mít vedle sebe volno, stačí jen přibrzdit a po projetí vozidla pokračovat v cestě. Pokud vás houkající policie nebo hasiči zastihnou na křižovatce, nebojte se vjet do ní i na červenou a zastavit až za semaforem. Po jejich projetí se pak rozjíždějte opatrně vzhledem k tomu, že nyní už na semafor nevidíte. Ostatní řidiči by vám měli dát vědět, zda je bezpečné pokračovat v jízdě. To samé platí i pro vás, pokud budete v blízkosti vozidla, jehož řidič musel vjet tímto způsobem do křižovatky, ujistěte ho probliknutím, že může jet dál a vztekle na něj netrubte. Pokud jede vozidlo s blikajícím majáčkem proti vám, nemusíte v podstatě dělat nic. Má-li ve svém pruhu volno, není potřeba ani brzdit ani se vyhýbat. Samostatnou kapitolou je potom tvoření volného pruhu pro záchranáře na dálnici. V našich podmínkách je typická dálnice o dvou pruzích, kde by se řidiči měli řadit vlevo ke svodidlům a vpravo ke krajnici ne až v momentě, kdy se blíží sanita, ale už při samotném zastavování. V případě tříproudé dálnice pak vozidla tvoří volný pruh mezi pravým a prostředním pruhem. Kdybychom měli u nás i čtyřproudou dálnici, pak by se ulička opět tvořila mezi pravým a druhým pravým pruhem. Jinými slovy, u nás se auta štosují co nejvíce doleva, zatímco v Evropě je používán model, kde se vozy naopak řadí co nejvíce doprava a uličku tak tvoří mezi levým a prostředním pruhem. Ministerstvo dopravy nicméně už připravilo změnu a pokud projde, budou se čeští řidiči od podzimu řadit na dálnicích stejně jako jejich kolegové v Německu, Rakousku či Slovinsku. Nebuďte bezohlední Co byste rozhodně neměli dělat? Nesnažte se daných okolností využít a rozhodně se nepouštějte za sanitkou nebo hasiči s tím, že se necháte vyvézt. Naštvete tím nejen ostatní řidiče, ale koledujete si i o pokutu. Rovněž je zakázáno se vmísit mezi vozidla s právem přednostní jízdy, pokud jich jede více za sebou. Používejte blinkry a dávejte v těchto situacích více než jindy najevo, co se chystáte udělat. Nikdy nevíte, kdy ta sanita pojede na pomoc vám nebo vašim blízkým. Martin Daneš Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel Srovnátor.cz. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@srovnator.cz bezpečnostdálnicenehodaZáchranná služba