Automobilový kruhový volant byl poprvé použit v roce 1894 Alfredem Vacheronem v závodě Paříž – Rouen. Závodník nahradil původní řídící páky vozu Panhard 4HP kruhovým volantem, jehož design byl konstruován podle vzoru lodních kormidel. Toto řešení ovládání směru jízdy se zdálo jako jedno z nejstabilnějších a nejpohodlnějších, proto se rychle prosadilo a na přelomu 19. a 20. století byl volant instalován do většiny nových automobilů. První multifunkční volant byl poprvé použit v sériové výrobě v roce 1966.
Funkce volantu současnosti:
- bezpečnostní airbag
- ovládání rádia, telefonu, multimediálního systému automobilu
- ovládání tempomatu
- ovládání palubního počítače a jízdních asistentů
- nastavení jízdních parametrů vozu
- ovládání převodů pro automatickou převodovku
Mercedes AMG ONE
Mercedes AMG ONE zatím ještě není oficiálně na trhu, nicméně jeho exkluzivita uspokojí pouhých 275 majitelů, víc se jich vyrábět nebude. Jedná se o elektromobil poháněný čtyřmi elektromotory. Design automobilu je inspirován Formulí 1, na vývoji se podílel i několikanásobný vítěz F1 Lewis Hamilton. Multifunkční volant je navržen ve stylu volantu Formule 1.
Citroen DS
Jeden z nejznámějších automobilů značky Citroen byl vyráběn mezi lety 1955 a 1975. Jeho pokrokový vzhled lákal i filmaře. Citroen DS si zahrál ve francouzském filmu Fantomas se zlobí. Design vozu navrhl italský sochař a průmyslový designér Flaminio Bertoni. Volant s jednoramennou konstrukcí se uchytil u dalších nástupců CX a XM až do roku 1994.
Mazda Cosmo
Mazda Cosmo byla vyráběna mezi lety 1967 a 1995. Název Cosmo byl inspirován vesmírným závodem mezi tehdejším Sovětským svazem a Spojenými státy o převahu v dobývání vesmíru. Interiér se v průběhu let měnil a stejně s ním i design volantu. Nejzajímavější kousek byl vyráběn v sérii HB mezi lety 1981 – 1989. Jen ta LED obrazovka uprostřed tomu chybí.
McLaren 570s
Sportovní vůz britské automobilky byl představen v roce 2015 v New Yorku. Kožený interiér na první pohled zaujme svou jednoduchostí, kde je centrem rychlá a pohodlná jízda. Volant koresponduje se zbytkem vozu svou elegancí a a neotřelým designem, který nehyzdí žádná tlačítka, jenž by odváděla vaši pozornost od nezapomenutelné jízdy.
Maserati Boomerang
Koncept Boomerang vznikl téměř před 50 lety a jeho futuristické tvary připomínaly spíše než boomerang kosmickou loď. Střecha i dveře třídveřového Maserati, vytvořeného italským automobilovým a průmyslovým designérem Giorgettim Giugiarem, byly prosklené. Koženému minimalistickému interiéru dominoval kruhový volant s budíky uprostřed. Místo budíků byla původně plánovaná instalace airbagu pro zvýšení bezpečnosti, z toho nicméně nakonec sešlo.
Zdroje obrázků:
- Mercedes AMG ONE: Wikimedia Commons, autor: Matti Blume (MB-one)
- Citroen DS: pixabay.com
- Mazda Cosmo: Wikimedia Commons, autor: Tennen-Gas
- McLaren 570s: Wikimedia Commons, autor: Herranderssvensson
- Maserati Boomerang: Wikimedia Commons, autor: Herranderssvensson