Nejčastější chyby řidičů, které nejsou na první pohled nebezpečné

24.01.2018

Řidiči občas dělají během jízdy chyby, které si ani neuvědomují. Vlivem jejich špatných reakčních schopností, nepozornosti nebo naopak přílišným přemýšlením dochází k dopravním kolizím každý den. Na vozovce se spolu setkávají řidiči zkušení s těmi nezkušenými. Technicky a řidičsky zdatní s těmi, pro které je řízení i po letech stále adrenalin. I když se často hovoří a důležitosti předvídání a ohleduplnosti na cestách, existují situace, při kterých si ani řidič sám neuvědomuje, že se dopouští chyb. A tyto chyby ho mohou stát majetek, ale i zdraví.

Nejčastější chyby řidičů, které nejsou na první pohled nebezpečné

Hlava – ruce

Nešvarem některých řidičů a také motorkářů je, že při otočení hlavy nevědomky otočí i volantem nebo řidítky motocyklu. Tato situace vzniká, když takové lidi zaujme něco po stranách vozovky a věnují tomu veškerou svou pozornost. Ještěže veselým bilboardům už u nás odzvonilo. Podobný problém nastává i při couvání, když se řidič rozhodne necouvat podle zrcátek, ale otočí se celý k zadnímu oknu.

Couvání

Pokud už hovoříme o couvání, stává se, že při couvacím manévru, je řidič tolik zabrán do hlídání zadní části vozu, že zapomíná na předek. Tím může dojít k poškození přední části, chcete-li čumáku auta. A myslím, že každý z nás už nějaký ten odřený čumák v životě viděl.

Nucení k brzdění

Instinkt velí: “Šlápni na brzdy”, ale když vidíme nebezpečí, není to vždy nejlepší. Například při jízdě z kopce, který působí prudce a je na něm vrstva sněhu je lepší zařadit nízký rychlostní stupeň. A nechat vůz ať si poradí. Zběsilé brzdění autu ani krizové situaci nepomůže.

Dalším momentem, kdy řidiči jako o život brzdí je průjezd zatáčkou ve velké rychlosti. Řidič v takovou chvíli může nabít dojmů, že se do zatáčky nevejde a pokouší se v ní snižovat svou rychlost. Což se dá pochopit, když má strach. Lepším řešením je převést veškerou trakci na kola a zatáčkou projet a rychlost snižovat brzděním jen před zatáčkou.

Při vzniku nenadálá situace, srážky dvou aut před námi, se mnohdy snažíme brzdit, co to dá, abychom se mezi ty dva nešťastníky nepřipletli a málokoho napadne zhodnotit rychle celou situaci a místo havárie objet.

Strach pořádně zhodnotit situaci

Existují momenty, kdy dochází k předjíždění, avšak výhled není dostatečný. V takovou chvíli je nejvýhodnější s vozem částečně vyjet do strany a podívat se, zda je předjíždějí opravdu bezpečné. Řidiče limituje strach z vybočení, a proto se pouštějí do mnohem nebezpečnějšího předjíždění bez pořádného rozhledu.

Zapomínání na zrcátka

Při odbočování vlevo pokud potřebujete objet překážku, se často zapomíná na kontrolu zpětných zrcátek. Ke kolizi dochází střetnutím odbočujícího vozidla a auta, které se pokouší to odbočující předjet. Oba se náhle setkají vedle sebe a jen těžko půjde zabránit srážce.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Začínající řidiči

Je jasné, že nějaký čas trvá, než se nabudou řidičské schopnosti a dovednosti. Plně sledovat provoz na cestě, dokáže jen ten, kdo má řízení částečně automatizováno. U začínajících řidičů nastává problém, kdy nad řízením samotným hodně přemýšlí. Například koukají na řadicí páku při řazení. A možná to zní neuvěřitelně, existují tací, kteří si při parkování spletli brzdu a plyn. Aha, takže už víme, proč někteří parkují až na chodníku.

Reflex uhnout

Je přirozené, že při výskytu překvapivé situace na cestě fungují hlavně přirozené reflexy člověka. Tímto máme na mysli, že při vběhnutí divoké zvěře do vozovky, jsou někteří řidiči schopni strhnout volant a narazit do protijedoucího vozidla nebo do stromu u krajnice. Tento pud sebezáchovy je těžké ovládnou, ale dobrý řidič by měl být schopen rychle analyzovat situaci a vyhodnotit rizika, tak aby přežil s co nejmenší újmou.

Důvěra v bezpečnostní systémy

Asistenti a bezpečnostní systémy jsou ve voze pro větší komfort a bezpečí posádky. Stává, že je jim věnována až moc velká důvěra. A jízda s nimi je za hranicí normální jízdy. Mysleme také na to, že na kluzké vozovce není možné zastavit na místě. Auto se chrání před nechtěným smykem sepnutím brzdných systému ABS. Ten kdo parkuje a plně věří parkovacím senzorům, postupně ztrácí parkovací dovednosti a jelikož se přece jen spoléhá na techniku, měl by pamatovat, že i ta může někdy selhat.

Ať už držíte v ruce čerstvý řidičský průkaz nebo řídíte roky, dbejte na cestě na svou bezpečnost. A chraňte i své okolí. I rutinní cesta do práce je každý den jiná a čekají na ní nové nástrahy. Buďte pořád ve střehu a zamyslete se, jak byste se nejlépe zachovali v krizových situacích. Takový teoretický trénink vás možná jednoho dne ochrání před nepříjemnou srážkou.

Autor Martin Daneš

Martin Daneš

Jsem Martin Daneš, obchodní a komerční ředitel Srovnátor.cz. Naším úkolem je Vám vždy najít to nejvhodnější pojištění, které se Vám budeme snažit ušít na míru. A díky komplexní produktové nabídce od všech relevantních pojišťoven Vám to můžeme i zaručit. Když budete mít jakýkoli produktový dotaz, neváhejte se na nás obrátit na info@srovnator.cz

Hledat na webu Srovnátor.cz