Pravidelná technická kontrola vám nezaručí, že je váš vůz zcela v pořádku a nelze se na ni stoprocentně spolehnout. Některé závady lze odhalit zavčasu a předejít tak rozsáhlejším škodám a nákladným opravám. Poslouchejte a vnímejte svůj vůz při jízdě a nad případnými změnami v jízdních vlastnostech se zamyslete. Přinášíme vám výčet několika závad na autě, které dovede odhalit i poučený laik.
1. Klepání podvozku
Možná se vám stalo, že jste při přejíždění nerovností na silnici slyšeli klepání od náprav. V takovém případě zbystřete, důvodem mohou být uvolněné silentbloky. Jedná-li se o vůli pouze u jednoho kola, oprava nebude příliš nákladná, pokud však budete klepání přehlížet, může dojít k uvolnění i dalších silentbloků a čepů a čeká vás pak repas celé nápravy.
Dalším zdrojem klepání nápravy může být vůle v uchycení tyček stabilizátoru, neboli “kostí”. Pokud při plném plynu zatočíte volantem a ozve se cvakání od podvozku, důvodem mohou být opotřebené poloosy.
2. Chvění volantu
Ve vyšších rychlostech chvění volantu většinou značí nevyváženost kol, naopak při brzdění bývají původcem chvění zvlněné přední brzdové kotouče. Ty je pak nutné vyměnit i s brzdovými destičkami, neboť původní jsou vybroušené podle starých brzdových kotoučů a výbrus by byl přenášen i na nové kusy, čímž by se znehodnotily.
3. Auto uhýbající do strany
Pokud jedete po rovné silnici a máte pocit, že auto stále táhne do strany, pravděpodobně se potýkáte se špatnou sbíhavostí kol. Příčinou závady mohla být větší nerovnost na vozovce, kterou jste nestihli objet, nebo “ťuknutí” kolem do obrubníku. To vše může narušit geometrii kol a pokud máte podezření, že se vám něco takového stalo, nechte svůj automobil raději zkontrolovat mechanikem. Následkem špatné sbíhavosti kol bývá sjetá pneumatika, ale i nedokonalá ovladatelnost auta.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
4. Auto nestartuje na první dobrou
Pokud benzínový motor, nebo diesel po prvním nažhavení nechytne při startování na poprvé, svědčí to o závadě, kterou je třeba řešit. U benzínového motoru hledejte chybu ve vadných svíčkách, nebo ve špatném zapalovacím kabelu. Stejně tak u dieslu mají zdlouhavé startování na svědomí svíčky, konkrétně opotřebené žhavící svíčky. Naopak nechce-li nastartovat zahřátý diesel, důvodem bude s velkou pravděpodobností špatné palivové čerpadlo.
5. Vypadávání zařazených rychlostí
Vypadávají vám během jízdy rychlosti? Navštivte co nejdříve autoservis. Důvodem může být opotřebované táhlo řízení, pokud se ale problém neřeší, dochází až k poškození převodovky tím, že nezařazujete rychlosti úplně. V některých případech může nést vinu i vůle na silentbloku, která umožní větší pohyb motoru a tím je rychlost vyhozena.
Předpokladem bezpečné jízdy je vozidlo v dobrém technickém stavu, proto nepodceňujte změny v jízdních vlastnostech vašeho auta, případně nestandardní zvuky, na které nejste u vašeho čtyřkolového přítele zvyklí a zamiřte do servisu dřív, než dojde z závažnému poškození vozu, případně k dopravní nehodě.