České silnice dokáží řidiče potrápit, leckdy i znechutit, zejména pokud se jedná o zapomenuté okresky, které na seznamu oprav zaujímají krásné první příčky – odzadu. Tlumiče a celý podvozek vozu dostává zabrat a opravy se šplhají k tisícům. Co je to ale ve srovnání s cenou života? Co by za takové okresky, alespoň zčásti pokryté asfaltem dali jinde ve světě? Na zemi existují místa, kterým byste se měli na čtyřech a více kolech raději vyhnout, pokud ovšem nepatříte mezi sebevrahy.
- Tunel Guoliang, Čína
Tunel Guoliang je vytesán do boku skalnatého masivu, který je součástí pohoří Taihang. Tunel spojuje stejnojmennou vesnici Guoliang s okolím, která se nachází v jinak nedostupném terénu, odříznutá od světa. Tunel si vybudovali sami vesničané pomocí dláta a kladiva. Stavba začala v roce 1972 a byla náročná a dlouhá, v nejtěžších stádiích postupovali dělníci rychlostí pouhý 1 metr za 3 dny. Tunel byl otevřen roku 1977, měří 1,2 kilometru, je 5 metrů vysoký a 4 metry široký.
- Paso de Los Libertadores, Chile
Průsmyk osvoboditelů je jedním ze 40 hraničních přechodů, které spojují Argentinu s Chile. Je to jeden s nejfrekventovanějších přechodů, který se nachází vysoko v Andách – 3 175 m.n.m. Většinu času se ve vyšších úsecích drží sníh a teploty klesají pod nulu. V ostrých zatáčkách a prudkém stoupání, respektive klesání stoupá i hladina adrenalinu. Silnice navíc postrádá svodidla.
- Passage Du Gois, Francie
Nejhorší silnicí bude pravděpodobně ta, která existuje jen někdy. Mezi takovou se jistě počítá i silnice ve Francii, která spojuje pevninu s ostrovem Noirmoutier. Silnic pod hladinou moře existuje na světě víc, tato ale patří mezi jednu z nejdelších, měří 4,5 km. Vzhledem k tomu, že je zaplavená dvakrát denně, musí si řidič správně spočítat, zda stihne přejet na druhou stranu do dalšího přílivu. Výška vody se pohybuje od 1,3 do 4 metrů. Ostrov s desetitisíci obyvateli je s pevninou spojen i mostem, aby nemuseli být jeho obyvatelé závislí jen na době odlivu.
- Silnice Karnali, Nepál
Silnice Karnali si ročně vyžádá nejméně 50 životů. Je to jediná spojnice mezi nepálskými městy Jumla, hlavním městem Karnali a Sukhet. V roce 2010 byla silnice následkem monzunových dešťů zničena, oblast byla po dobu 3 měsíců izolována od zásobování. Část silnice byla opravena a pokryta asfaltem, zbylých více jak 200 km je ale stále přírodní povrch, který se v kombinaci s vodou stane bahenní lázní.
- BR – 319, Brazílie
870 kilometrů dlouhá silnice spojuje města Manaus v Amazonii a Porto Velho v Rondônii. Značná část silnice vede skrz nedotčený deštný prales (cca 500 km). Hladkou jízdu tedy nečekejte, některé úseky silnice jsou v lepším případě zničené, v horším je spláchla voda, takže je budete horko těžko hledat. Mosty jsou rozbité a prohnilé, ale jsou a to je nejdůležitější. Rekonstrukce silnice byla zastavena z obavy z devastace deštného pralesa a okolní flory.
- Zoji La, Indie
Zoji La je horský průsmyk ve výšce 3 528 m.n.m., který zajišťuje spojení mezi městem Ladakh a údolím Kashmir. Během zimy bývá silnice zavřena, tuto sezónu trvala uzavírka dokonce od půlky prosince až do půlky dubna. Na úbočí jsou k vidění vraky vozů, které cestu nezvládly a není se čemu divit, silnice je úzká a svodidla nikde, povrch je rozbahněný nebo ledový a shora padá kamení.
Zdroje obrázků:
- Tunel Guoliang, Čína: Wikimedia Commons, Autor Fang CHEN, Peking
- Passage Du Gois, Francie: Wikimedia Commons, Autor Florian Pépellin
- Silnice Karnali, Nepál: Wikimedia Commons, Autor Prabinkhadka
- BR-319, Brazílie: Wikimedia Commons, Autor Agencia CNT de Noticias