Jízda vysokorychlostním vlakem může být opravdovým zážitkem. Tyto vlaky vynikají elegantním aerodynamickým tvarem, tichostí a pohodlím při jízdě a především dechberoucí rychlostí, která dosahuje stovek kilometrů v hodině. Mezi tradiční velmoci vysokorychlostních tratí patří Francie, Japonsko a v poslední době také Čína. Jakými supervlaky se zde můžete svézt a jaká technologie může železniční dopravu překonat?
Maglev – nejrychlejší vlak na světě
Nejmodernějším a nejrychlejším vlakem na světě je v současné době maglev, který v roce 2015 dosáhl při testování rychlostního rekordu 603 km/h. Maglev se nepohybuje po kolejích, ale vznáší se na polštáři magnetického pole (cca 5 – 10 cm nad kolejnicí), což mu umožňuje odpudivá nebo přitažlivá síla elektromagnetů. Jinými slovy využívá maglev technologii magnetické levitace – odtud pochází také jeho název.
Maglevem se můžete svézt v Šanghaji a v Soulu, doveze vás však pouze na letiště. První dálkový maglev plánuje zprovoznit do roku 2027 Japonsko, a to v úseku Tokio – Nagoja.
Fuxing – nová generace čínských rychlovlaků
Fuxing je název nového modelu vysokorychlostního vlaku, který byl stoprocentně navržen a vyroben v Číně. Může dosahovat rychlosti až 400 km/h, ta je však zákonem omezena na „pouhých“ 350 km/h. Proto jsou vlaky Fuxing omezeny na tuto rychlost i elektronicky. Fuxing mohou využít cestující na jedné z nejvytíženějších čínských tras Peking – Šanghaj.
Šinkansen – japonská síť vysokorychlostních železnic
Japonsko je tradiční velmocí rychlovlaků. Síť vysokorychlostních tratí v Japonsku je poměrně hustá. Tvoří ji osm hlavních tratí, které propojují většinu významných velkoměst na ostrovech Honšú a Kjúšú. Japonské vysokorychlostní vlaky (a zároveň tratě) nesou označení šinkansen a v běžném provozu dosahují maximální provozní rychlosti 300 km/h.
TGV – francouzská legenda
Obdobou japonského šinkansenu je legendární TGV, které obsluhuje Francii a její nejbližší okolí. Vlak TGV se stal v roce 2007 držitelem světového rychlostního rekordu pro kolejová vozidla, když dosáhl rychlosti 574,8 km/h. Běžná provozní rychlost TGV však činí 300 km/h.
TGV má už také svého nástupce – vysokorychlostní vlak AGV, který se může pochlubit vyšším výkonem a větší kapacitou soupravy – ta může pojmout až 650 cestujících. AGV může dosáhnout maximální provozní komerční rychlosti 360 km/h.
Budoucnost přinese cestování ve vakuu
Vysokorychlostní vlaky zřejmě dlouho nezůstanou nejrychlejším pozemním hromadným dopravním prostředkem. Předčit by je měl revoluční dopravní prostředek nazvaný Hyperloop, který si můžete představit jako jakýsi potrubní vlak. Ten v současné době dosahuje při testech rychlosti „pouze“ nad 300 km/h, jeho maximální rychlost by však později měla činit cca 1220 km/h.
Málokoho překvapí, že s projektem Hyperloop přišel Elon Musk – muž, který stojí za vznikem společností Tesla a SpaceX. Na vývoji Muskova nápadu nyní pracuje několik firem (např. Virgin Hyperloop One, Hyperloop Transport Technologies).
A jak vlastně Hyperloop vypadá? Můžete si jej představit jako vlak, jehož vagón pohybující se po kolejích nahradila dopravní kapsle pohybující se nízkotlakovým potrubím (tubusem), v němž je namísto vzduchu vakuum. Technologie využívá magnetické levitace, pohyb kapslí zajišťují lineární elektromotory. Kapacita jedné kapsle by měla být 28 cestujících se zavazadly. Počítá se také s vývojem kapslí, jejichž součástí bude nájezd pro auto.
Testování probíhá zatím v USA, na zkušebních tratích v Nevadě a Kalifornii. Letos by měla být dokončena první evropská testovací trať o délce 320 metrů, která se právě staví ve francouzském městě Toulouse. První komerční trať by měla být za dva roky zprovozněna ve Spojených arabských emirátech.
Je možné, že i tento revoluční projekt bude překonán. Konkurencí pro Hyperloop by měl být dopravní systém T-Flight, který je vyvíjen v Číně. Měl by fungovat na podobném principu, ovšem jeho maximální rychlost by měla činit až 4000 km/h. Na to, jaká bude realita, si budeme muset počkat.