Srovnátor.cz

Nejzajímavější mosty ČR

Mariánský most v Ústí nad Labem

Na mostech obvykle oceňujeme hlavně jejich účel – pomáhají nám překonat řeku nebo jinou překážku na naší cestě. Mnohé z nich však zaslouží pro svou krásu, jedinečnost nebo architektonické provedení naši bližší pozornost. Nejznámějším z nich je slavný a turisty vyhledávaný Karlův most v Praze. Kterých dalších mostů a proč byste si na cestách po Česku měli určitě všimnout?

Mariánský most

Město Ústí nad Labem zdobí moderní Mariánský most přes řeku Labe, který se stal novodobým symbolem a dominantou města. Most, který byl navržen architektem Romanem Kouckým, byl postaven v 90. letech 20. století jako spojnice mezi městskými částmi Ústí nad Labem-město a Ústí nad Labem-Střekov. Slouží řidičům, cyklistům i pěším. Konstrukce mostu je zčásti železobetonová, zčásti ocelová.

Nejzajímavější mosty ČR

Žďákovský most

Tento ocelový silniční most se klene nad hladinou Orlické přehrady. Se svou výškou 50 metrů nad hladinou vodní nádrže je naším nejvyšším mostem. Jeho délka činí 543 metrů. Když byl v roce 1967 dostaven, stal se největším jednoobloukovým mostem na světě. Nyní zaujímá první místo už jen v rámci ČR. Žďákovský most nabízí krásný výhled na Orlickou přehradu.

Kamenný most v Písku

V Písku se nachází náš nejstarší dochovaný most. Je kamenný a ve výšce 6 metrů nad hladinou překlenuje řeku Otavu. Most je široký 6,25 m a dlouhý přibližně 110 m. Jeho výstavba byla započata již ve druhé polovině 13. století. Dnes ho zdobí repliky barokních soch a dá se po něm přejít pouze pěšky. Kamenný most v Písku je neoficiálně nazýván také Jelením mostem, a to kvůli pověsti, podle které měl být most pojmenován po tom, kdo přes něj jako první přejde.

Jurkovičův most v Novém Městě nad Metují

Zámecká zahrada v Novém Městě nad Metují ukrývá tento unikátní romantický skvost – krytý dřevěný most, navržený slavným architektem Dušanem Jurkovičem. Most byl postaven v roce 1911 jako spojnice horní terasy a květinového parku a zároveň také jako vyhlídka a úkryt před nepříznivým počasím.

Podolský most

Zpět k mostům moderním. Podolský most, který překlenuje řeku Vltavu u rekreační oblasti Podolsko u Orlické přehrady, je součástí silnice mezi Táborem a Pískem. Tento železobetonový, 510 m dlouhý a 8,5 m široký most byl postaven v letech 1939 až 1943. Nahradil původní řetězový most, o němž se zmíníme dále. Podolský most patřil po svém dokončení k největším mostům v Evropě. Dočkal se dokonce ocenění na výstavách ve Francii a v Belgii. Pro svou výšku, lehkost a eleganci byl nazýván Bránou do nebe.

Stádlecký řetězový most

Empírový řetězový most, který je ojedinělým mostem svého druhu v Evropě, byl původně postaven přes řeku Vltavu v Podolsku. Před stavbou Orlické přehrady, než jej nahradil výše zmíněný Podolský most, byl však rozebrán a přemístěn k obci Stádlec na řeku Lužnici. Proto je dnes nazýván Stádleckým mostem. Je 157 m dlouhý, 6 m široký a visí na dvou dvojitých prohnutých řetězech.

Vojslavický dvojmost

Most přes řeku Želivku mezi obcemi Píšť a Vojslavice je dalším technickým unikátem. Jedná se totiž o dva mosty nad sebou, lépe řečeno o dvouposchoďový most. Spodním, starším patrem mostu vede silnice sloužící spíše místní dopravě. Vrchním patrem mostu prochází dálnice D1.

Barokní most v Bělé nad Radbuzou

V Bělé nad Radbuzou překlenuje řeku Radbuzu malý, nenápadný kamenný most, pocházející z roku 1723. Most tvoří osm oblouků z masivních kamenných kvádrů a zdobí jej šest barokních soch svatých. O tento půvabný most jsme málem přišli, když jej v roce 1945 chtěli Němci vyhodit do povětří. Naštěstí byl zachráněn a slouží jako ideální cíl romantických procházek.

Kalkulačka povinného ručení

PSČ musí být ve formátu 12345

Exit mobile version