Emisní norma Euro slouží ke stanovení limitních hodnot škodlivin ve výfukových plynech vozidel s benzínovými a naftovými motory. Připravovaná norma Euro 7 ve svém nejtvrdším znění nastavuje limitní hodnoty velmi přísně. Jaké dopady by mohla mít na automobilový průmysl?
Emisní norma Euro
Jedná se o závaznou normu stanovenou Evropskou unií – normy Euro stanoví limity škodlivin ve výfukových plynech v závislosti na ujeté vzdálenosti. Omezují množství:
- Oxidu uhelnatého (CO),
- uhlovodíků (HC),
- oxidů dusíku (NOx),
- pevných částic (PČ).
V normách jsou zahrnuty i způsoby měření výše uvedených škodlivin – laboratorní měření WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) a měření v reálném provozu RDE (Real Drive Emissions). Normy také rozlišují osobní automobily a lehké užitkové vozy (normy označené arabskými číslicemi) a těžké nákladní automobily a autobusy (normy označené římskými číslicemi). Podstatné také je, že limity stanovené normou se vztahují na nově vyráběná vozidla – ta v době uvedení na trh musí splňovat aktuálně vydanou normu. Od roku 2013 do současnosti je platná norma Euro 6 – ta stanovuje limity následovně:
Benzínové motory
CO (g/km) | Nox (g/km) | HC (g/km) |
---|---|---|
1,00 | 0,06 | 0,10 |
Naftové motory
CO (g/km) | Nox (g/km) | HC (g/km) | PČ (g/km) |
---|---|---|---|
0,50 | 0,08 | 0,17 | 0,005 |
Plánovaná norma Euro 7
Ve velmi blízké budoucnosti by měla normu Euro 6 nahradit nová norma s pořadovým číslem 7. Ta ve své nejtvrdší variantě nastavuje limity velmi přísně, a právě v letošním roce by vypracování jejího znění mělo být jedním z hlavních úkolů Evropské komise.
Nastupující norma by měla být uvedena v platnost v roce 2025 a její zavedení by mohlo zásadně změnit dosavadní automobilový průmysl – norma Euro 7 by mohla limity škodlivin nastavit na extrémně nízké hodnoty.
Nová norma by měla platit od roku 2025.
Euro 7 = drastické snížení oxidů dusíku
Server iDnes.cz se odkazuje na studii, kterou má k dispozici redakční tým německého Bildu – podle ní se mají více než o 50 % snížit limity oxidů dusíku (na 0,03 g/km). Toto omezení by mělo platit pro všechny vozy – nová norma by tedy nemusela rozlišovat mezi benzínovými a dieselovými motory.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Dalšího zpřísnění se má údajně dočkat i samotné testování v reálném provozu (RDE). Zpřísnění spočívá v testování pomocí mobilního měřícího přístroje. Ten pak bude nemilosrdně hlídat množství emisí nezávisle na ostatních podmínkách. Vozidlo bude muset splňovat limity v teplotách od -10 do 40 stupňů Celsia, v nadmořské výšce třeba až 2 000 metrů, ale také při větší zátěži způsobené například naloženými střešními nosiči anebo přívěsným vozíkem. Veškeré změny či větší zátěž samozřejmě ovlivňují množství výfukových plynů a pevných částic v nich obsažených – i přesto by automobily uváděné na trh po roce 2025 měly tato kritéria splňovat po celou dobu své životnosti.
Pokud norma projde ve své tvrdší podobě, může to znamenat konec konvenčních motorů.
Důsledek přijetí normy Euro 7 v podobě, jakou nastiňuje německý magazín Bild, by v podstatě byl konec konvenčních motorů a přesun automobilového průmyslu výhradně k elektromobilům. Ačkoliv by teoreticky šlo uzpůsobit čistící proces výfukových plynů tak, aby byla norma splněna, bylo by to náročné a velmi nákladné – nejspíš by do toho drtivá většina automobilek nešla, obzvlášť v současné době, kdy se stále snaží vzpamatovat po důsledcích pandemie COVID-19 a kdy čelí globálnímu problému s nedostatkem čipů.
Povinné ručení
Protože s automobily to bude v nejbližších dobách těžké a jejich ceny se budou zvyšovat, je zásadní mít dobře krytá záda pro všechny případy – to znamená mít dobře nastavené povinné ručení. Pokud přemýšlíte o sjednání nového pojištění, zkuste využít naši online kalkulačku, která Vás provede krok za krokem výpočtem ceny povinného ručení a navrhne Vám několik variant od nejrůznějších pojišťoven – Vy si tak budete moci vybrat takovou variantu, která Vám bude nejlépe vyhovovat.