ŠKODA FABIA je model, který automobilku ŠKODA AUTO provází již dlouhých 22 let. Je to také jeden ze základních pilířů, který stojí za úspěchem automobilky a druhý nejprodávanější model vozů ŠKODA AUTO, který se pyšní více než 4,5 miliony prodaných kusů. Letošní rok 2021 přináší jeho čtvrtou generaci tohoto modelu. Na co se můžeme těšit a kam nová generace model FABIA posouvá?
Ohlédnutí za vývojem modelu
První generace vozu ŠKODA FABIA I přišla v roce 1999, jakožto nástupce modelu ŠKODA FELICIA. V roce 2000 model absolvoval nárazový test Euro NCAP, při kterém dosáhl skvělého výsledku v oblasti ochrany dospělých cestujících. Ze začátku byl model vyráběn ještě rok a půl současně se svým předchůdcem ŠKODA FELICIA, přičemž výroba první generace modelu byla ukončena v roce 2007. ŠKODA FABIA I byla nabízena v několika karosářských variantách, ze kterých mezi nejoblíbenější patřily varianty hatchback a kombi.
V roce 2007 přišla druhá generace modelu, která se vyráběla až do roku 2014, po ní následovala třetí generace ŠKODA FABIA III – ta se vyrábí dodnes. Třetí generace nabídla hlubší propojení s chytrými telefony díky technologiím SmartLink a SmartGate a přinesla rozšířenou nabídku asistenčních systémů.
NÁZEV MODELU | ROK VÝROBY | POČET VYROBENÝCH KUSŮ |
---|---|---|
ŠKODA FABIA I | 1999-2007 | 992 921 |
ŠKODA FABIA WRC | 2003-2007 | 24 |
ŠKODA FABIA II | 2006-20014 | 1 234 461 |
ŠKODA FABIA COMBI II | 2007-2014 | 470 018 |
ŠKODA FABIA SUPER 2000 | 2009-2015 | 63 |
ŠKODA FABIA III | 2014-současnost | neuvedeno |
ŠKODA FABIA COMBI III | 2014-současnost | neuvedeno |
ŠKODA FABIA R5 | 2015-současnost | neuvedeno |
Zdroj: ŠKODA AUTO
ŠKODA FABIA IV
Po 22 letech od uvedení prvního modelu ŠKODA FABIA přichází na trh čtvrtá generace populárního vozu. Dle slov ředitele představenstva ŠKODA AUTO Thomase Schäfera ŠKODA FABIA IV nabízí ve své třídě více místa než konkurenční vozy, výborné možnosti konektivity a nové asistenční systémy.
Modulární platforma MQB-A0
Nová ŠKODA FABIA IV je první generací tohoto modelu, která je postavená na moderní modulární platformě MQB-A0 koncernu Volkswagen. Tato platforma umožňuje v první řadě velmi flexibilní a efektivní výrobu, ale také otevírá možnosti kompaktní třídě v nabídce řady inovativních asistenčních systémů, které jsou typické pro vozy vyšší třídy. Prvním z modelů využívající tuto platformu je ŠKODA SCALA.
Design
Čtvrtá generace vozu posouvá design modelu na další úroveň. Přesto, že se rozměr půdorysu zvětšil, výška u nové ŠKODA FABIA zůstává stejná. Šéf designu ŠKODA AUTO Oliver Stefani k novému vzhledu vozu dodává, že vůz působí sportovnějším a vyzrálejší dojmem, zosobňuje moderní životní styl, ale zároveň zůstává praktickým a funkčním společníkem pro každodenní cestování.
Zdroj: ŠKODA AUTO
Design nové generace má ostře řezané čelní světlomety vybavené LED technikou, ale jako volitelnou součást nová FABIA poprvé nabízí LED světlomety i pro zadní část vozu. V designu lze najít řadu zajímavých detailů, jako jsou výrazné linie, ale také trojúhelníkový tvar předních dveří – ten má odkazovat na modrý klín české vlajky.
Vzhled nové generace směřuje i ke snaze maximálně vylepšit aerodynamické vlastnosti vozu. K nim přispívá větší a protaženější zadní spoiler konstruovaný z jednoho kusu – usměrňuje proudění vzduchu za automobilem a tím výrazně snižuje aerodynamický odpor.
ŠKODA FABIA IV disponuje v základní výbavě patnáctipalcovými ocelovými koly, zanedlouho ale budou k mání i volitelné osmnáctipalcové ráfky.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat. Než vám zavoláme, prohlédněte si Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
nabídky cestovního pojištění.
Více prostoru
Oproti minulé generaci čtvrté provedení modelu ŠKODA FABIA nabídne víc prostoru jak pro posádku, tak pro zavazadla. Kapacita kufru vzrostla o 50 litrů a dosahuje tak celkové hodnoty 380 litrů. Pokud by tento prostor nestačil, stačí sklopit zadní sedadla a získáte tak celkem 1 190 litrů úložného prostoru.
ŠKODA FABIA IV je oproti předchozí generaci o:
- 111 milimetrů delší (4 108 mm),
- 48 milimetrů širší (1 1780 mm),
- má o 94 milimetrů širší rozvor (2 564 mm, čímž překonává první generaci modelu OCTAVIA).
Větší a prostornější je i interiér vozu, který je díky novým materiálům, designovým prvkům z vyšších tříd vozů, vylepšenému odhlučnění, ale i modernější výbavě komfortnější. Pasažéři vozu si budou nově moci užívat například dvouzónovou klimatizaci a ošizeni nebudou ani cestující vzadu, jelikož výdechy klimatizace se nacházejí v zakončení středové konzoly mezi předními sedadly. Nově si můžete objednat vyhřívaný volant a vyhřívané přední sklo.
Zdroj: ŠKODA AUTO
Moderní technologie
Podobně, jako ostatní moderní vozy značky ŠKODA AUTO, i nová FABIA je vybavena moderním infotainmentem s neustálým online připojením. V základní nabídce je systém Swing s 6,5palcovým dotykovým displejem, DAB rádiem a Bluethooh. Pokročilejší verze Bolero má 8palcový displej a pomocí funkcí Wireless SmartLink, Android Auto a Apple CarPlay umožní propojení s chytrými telefony. Špičku v nabídce představuje systém Amundsen s 9,2palcovým displejem a možností ovládání gesty či hlasem prostřednictvím virtuální asistentky Laury – ta rozumí patnácti jazykům. Do nové ŠKODA FABIA IV mají zákazníci možnost získat i digitální přístrojový virtuální kokpit.
Zdroj: ŠKODA AUTO
Bezpečnost
Bohatá bezpečnostní výbava pomáhá čtvrté generaci dosáhnout hranice pěti hvězd v testech Euro NCAP. Nová generace modelu disponuje:
- až devíti airabagy,
- možnostmi funkčních celků Asistovaná jízda 2.0 a Automatické Parkování (Park Assist):
- adaptivní tempomat,
- systém pro adaptivní vedení v jízdním pruhu,
- asistent změny jízdního pruhu (Side Assist).
Motory
Nejnovější vůz značky ŠKODA AUTO bude k dispozici s pěticí moderních pohonných jednotek. „Všechny motory generace Evo nového vozu FABIA jsou ještě úspornější než motory předchozí generace. U motoru MPI, který byl vyvinut pro celý koncern Volkswagen a je vyráběn v České republice, se podařilo snížit spotřebu paliva a emise a zvýšit výkon o 4 kW,“ říká Johannes Neft, člen představenstva ŠKODA AUTO zodpovědný za oblast technického vývoje.
Objemem jeden litr a tři válce disponují tři z pěti pohonných jednotek, přičemž dvě z této trojice jsou agregáty z rodiny TSI. Pětistupňová manuální převodovka je u těchto motorů standardem, pouze nejsilnější tříválcový motor má převodovku se šesti stupni nebo variantou sedmistupňového automatu DSG.
Sedmistupňový automat je pak standardní součástí nejsilnějšího z nabízených motorů – čtyřválec 1,5 TSI o výkonu 110 kW. Ten se může pyšnit technikou vypínání válců pro snížení spotřeby paliva.
Závěr
Nový vůz čtvrté generace ŠKODA FABIA IV se může pyšnit řadou technologických vylepšení a další novinek, z nichž některé byly výsadou modelů vyšší třídy. Mimo to nová FABIA snížila spotřebu paliva a emise CO2 na technicky možné minimum. Pokud byste tedy neodolali ceně, která startuje na 330 000 Kč, prozkoumejte zároveň cenové možnosti povinného ručení. Využít k tomu můžete naší online kalkulačku, které Vás provede výpočtem ceny povinného ručení a nabídne Vám širokou škálu variant od různých pojišťoven, ze kterých si určitě vyberete právě tu, která bude nejvíce vyhovovat Vašim potřebám.