Součástí řady nových vozů je absence rezervy. Jaké jsou možnosti jejího nahrazení?

22.10.2020

V současné době již nové vozy nespoléhají tolik na rezervy, jako dříve, a řada z nich ji už ani neobsahuje ve své základní výbavě. Důvody jsou různé – tím hlavním je především snížení váhy vozidla (přibližně o 15 kilogramů). S nižší váhou jde ruku v ruce i nižší spotřeba, ale k tomu absence rezervy znamená více úložného prostoru ve vozidle. Pochopitelně je v tom ale háček – místo rezervy musí být vůz vybavený speciálními pneumatikami anebo opravnou sadou, které umožní nouzové dojetí v případě nutnosti.

Součástí řady nových vozů je absence rezervy. Jaké jsou možnosti jejího nahrazení?

Změna povinné výbavy od 1. října 2018

Ve změně vyhlášky o povinné výbavě, která vešla v platnost 1. října 2018 se mimo jiné zrušila povinnost vozit náhradní kolo, klíč na matice a příruční zvedák. To platí pouze pro vozidla vybavena speciálními pneumatikami umožňujícími nouzové dojetí a kontrolkou upozorňující na jejich poškození, nebo opravnou sadou, která umožňuje opravu pneumatik pro nouzové dojetí bez nutnosti jejich demontáže. Poslední možností, jak se zbavit povinnosti vozit rezervu a zároveň nemít vozidlo opatřeno speciálními pneumatikami a opravnou sadou, je mít zajištěnou asistenční službu pro případ nouze. Tuto skutečnost okomentoval tehdejší ministr dopravy Dan Ťok:

„Vozit rezervní kolo nemusejí vozidla s pneumatikami, které umožňují dojet, a zároveň indikují defekt. Vozidla také mohou mít místo rezervy prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky. Třetí výjimkou jsou pak vozidla, která mají zajištěnou asistenční službu, která zajišťuje výměnu nebo opravu poškozené pneumatiky nepřetržitě na celém území České republiky.“

Pro přehlednost je zde uvedený seznam jednotlivých náležitostí, ze kterých musí alespoň jednu Vaše vozidlo splňovat, abyste nemuseli mít rezervní kolo:

  • máte vozidlo, které indikuje snížení tlaku pneumatik a speciální pneumatiky
  • máte opravnou sadu, kterou lze vozidlo nouzově opravit bez nutnosti demontáže kola
  • máte zajištěnou asistenční službu, která zajistí výměnu nebo opravu pneumatiky s defektem, a to nepřetržitě na celém území České republiky

Speciální pneumatiky

Run-Flaty jsou speciální pneumatiky, které Vám při snížené rychlosti umožní nouzové dojetí. Jejich hlavní předností je zesílená bočnice, díky které nehrozí svléknutí pláště a poškození ráfku. Dle výrobce by tyto speciální pneumatiky měly umožnit dojet až 100 kilometrů daleko bez nutnosti zastavovat vozidlo.
Jejich hlavní nevýhody spočívají ve vyšší pořizovací ceně, a hlavně pak v nutnosti, aby automobil byl vybavený systémem monitorování tlaku v pneumatikách. Samozřejmě po poškození pneumatiku budete muset nechat vyměnit ve Vašem autoservisu, což je další nevýhoda oproti klasickému rezervnímu kolu.

Výměna kola

Pneumatiky s polymerovou výplní

Alternativní variantou Run-Flatů jsou samo-opravitelné pneumatiky, které jsou uvnitř vybaveny viskózní lepivou vrstvou polymeru, který trhliny v plášti dokáže okamžitě zacelit. Řidič tedy během provozu automobilu nemusí ani zjistit, že k nějakému defektu došlo. Tato „náplň“ pneumatik si pochopitelně nedokáže poradit s většími trhlinami v plášti.

Opravná sada

Výrobci automobilů, kteří se rozhodli odstranit ze svých nových vozů rezervu, zpravidla poskytují v základní výbavě opravnou sadu. Ta by měla obsahovat speciální lepidlo, kterým můžete opravit trhlinu v plášti pneumatiky a kompresor, díky němuž pneumatiku opět nafouknete.

Tato opravná sada si ale neporadí s většími trhlinami, proto ji nelze považovat – i přes její prostorovou nenáročnost a postup opravy, který je díky ní jednodušší – za plnohodnotnou náhradu rezervní pneumatiky. Navíc i po opravě je vhodnější pneumatiku vyměnit za novou, jelikož takto opravené kolo bude náchylnější k dalším defektům.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Závěr

V dnešní době existuje řada alternativ, jak se vyhnout nutnosti s sebou za každé příležitosti vozit náhradní pneumatiku. Každá jiná a komfortnější varianta řešení defektu pneumatik – ať už v podobě speciálních pneumatik nebo opravných sad – s sebou přináší i svá úskalí, o kterých je při nejmenším dobré vědět a i mezi nimi se rezervní pneumatika jeví jako řešení, díky kterému se vyvarujete okamžité návštěvě servisu.

Autor Martin Straka

Martin Straka

Martin Straka je ředitelem klientského centra a péče o zákazníky. Se svým týmem poskytuje zákazníkům Srovnátor.cz špičkový servis a dohlíží na to, aby naše procesy byly efektivní a zákazníci byli spokojení nejen při sjednání nového produktu, ale i kdykoliv potřebují s něčím pomoci.

Jeho články informují nejen o nejnovějších trendech a aktuálních tématech, ale přináší i praktické a zajímavé tipy z různých oblastí běžného života.

Hledat na webu Srovnátor.cz