Ministerstvo dopravy si od úpravy bodového systému slibuje snížení počtu smrtelných nehod, ke kterým dochází nejčastěji z důvodu nedodržení bezpečné vzdálenosti, překročení rychlosti, nepozornosti nebo požití alkoholu před jízdou. Změny cílí hlavně na piráty silnic, pocítí je ale i řidiči začátečníci.
Zásadní změna v připravovaném návrhu je ta, že budou existovat pouze dvě kategorie přestupků místo stávajících pěti. Za nejzávažnější přestupky by řidiči dostali šest trestných bodů, za ty méně závažné pak body čtyři. Dochází tak ke zpřísnění systému, protože nově může řidič přijít o řidičský průkaz už jen za spáchání tří lehčích přestupků. Na druhou stranu u některých prohřešků snad dojde ke zmírnění postihu, pokud je při něm řidič přistižen policisty, jako například zapomenuté doklady, jízda bez zapnutých světel nebo špatné parkování.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Jízda na červenou nebo vjezd na přejezd
Mezi nejzávažnější dopravní přestupky ohodnocené šesti trestnými body ministerstvo dopravy řadí:
- překročení rychlosti v obci o více než 40 km/h, mimo obec o více než 50 km/h
- jízda pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek
- vjezd na železniční přejezd přes zákaz
- jízda na červenou
- předjíždění jiného vozu v případech, kdy je to zakázané
- otáčení, couvání nebo jízda v protisměru na dálnici
Zpřísní se i postihy za telefonování či manipulaci s mobilním telefonem za volantem a nedodržení bezpečné vzdálenosti.
Novela definuje bezpečnou vzdálenost
Zákon by měl nově upravovat i minimální rozestup za jedoucím vozem. Osobní auta by dodržovala při rychlosti vyšší než 80 km/h vzdálenost minimálně 30 metrů, nákladní vozy pak při překročení padesátikilometrové rychlosti rozestup minimálně 50 metrů. Řidiči budou na rozestupy upozorňováni značkami, policie má rovněž v plánu do stávajících radarů instalovat zařízení schopná měřit mezery mezi auty.
Změny se dotknou i čerstvých řidičů. Nad těmi bude po dobu dvou let od získání řidičského oprávnění viset hrozba jeho opětovného odebrání už za šest trestných bodů. Teoreticky tedy mohou o řidičák přijít už za jednu nepovedenou jízdu. Důvodem je podle ministerstva fakt, že mladí řidiči jsou často účastníky dopravních nehod.
Současný bodový systém začal platit už v roce 2006, nejen podle odborníků je jeho modifikace nutná. Kvůli změně na postu ministra dopravy letos v dubnu se dá ale očekávat, že nový návrh jen tak schválen nebude. Změny by měly začít platit až v roce 2021, tedy o rok později, než bylo původně plánováno.