Česká republika má za sebou jeden z nejchladnějších květnových měsíců za posledních 20 let. Pomalu ale jistě se rozjíždí období dovolených, na které se po našich luzích a hájích chystá rok od roku víc a víc tuzemských cestovatelů, snad se tedy počasí umoudří a dopřeje i těm, kteří si dovolenou rezervovali s předstihem. Jistou výhodu mají “kempaři” s obytnými vozy. Ty se jednoduše mohou přesunout jižněji za lepším klimatem nebo přehodnotit původně relaxační dovolenou na poznávací cestu, při níž vždy budou bydlet ve svém pojízdném domečku.
Obytné přívěsy na tažném zařízení mají nižší omezenou rychlost ve srovnání s obytnými auty a otáčení a couvání je s nimi složitější než u obytných vozů, které jsou obvykle postaveny na základech dodávky. Cena přívěsů od cca 300 000 Kč je ale přijatelnější než ta, kterou zaplatíte za obytný vůz – od 1,2 milionů Kč. Denní sazba za pronájem obytného vozu se pohybuje mezi 2000 – 4000 Kč. Na většinu obytných vozů stačí mít řidičský průkaz skupiny “B” (do 3,5 tuny).
Druhy obytných aut a přívěsů
- odnímatelná nástavba – obyvatelná nástavba na stávající nákladní plochu užitkového vozu, např. pick- upu. Většinou se vyrábí na zakázku na konkrétní vůz.
+ nižší pořizovací cena, po odmontování nástavby je možné využít automobil k původním účelům, snazší manévrovatelnost
– uskladnění nástavby vyžaduje skladovací místo, vnitřek nástavby není nijak prostorný - vestavba – interiér dodávky je přizpůsobený ke spaní a spolu se základním kempovým vybavením, výklopnou střechou a vysunovací markýzou plnohodnotně nahrazuje rodinný stan.
+ z vnějšího pohledu vypadá jako standardní dodávka, snazší manévrovatelnost, jednodušší parkování, nižší spotřeba
– omezený prostor - obytný přívěs – obytný přívěs je přípojné vozidlo, vyplatí se v případě, že zůstáváte na jednom místě delší dobu.
+ nižší pořizovací cena, po odpojení je možné využívat pouze osobní automobil, velký variabilní prostor, lze za něj platit povinné ručení jen sezónně
– obtížné manévrování, příprava před “ukotvením” přívěsu na kempovací místo - alkovna – velké obytné auto pro čtyřčlennou rodinu se spacím prostorem umístěným nad kabinou vozu.
+ velký prostor, postele se přes den nemusí skládat, ideální pro větší rodiny
– výška a s tím spojené omezené parkování v podzemních garážích, pořizovací cena - polointegra – přední kabina je původní (podle typu vozu – většinou dodávka) a je propojená se zadní obytnou částí vozu.
+ nižší náklady na opravy než u integry, velký prostor, spotřeba nižší než u integry, nižší výška
– menší prostor ve srovnání s integrou, kabina dodávky není izolovaná - integra – kabina vozidla tvoří spolu s obytnou částí jeden celek. Podvozek a motor je z dodávky, ale tvarem spíše připomíná autobus s luxusním designem.
+ velký obytný prostor, do kterého patří i kabina vozu, snížená podlaha pro snazší nastupování
+ pořizovací cena a náklady na servis, rozměry a hmotnost – omezené parkování v podzemních garážích