Opěrkový syndrom – skryté poranění, které se může projevit až dlouho po nehodě21.01.2021 Opěrkový syndrom je označení pro skryté poranění krční páteře, ke kterému dochází v důsledku prudkého trhnutí hlavou a které, není-li včas odhaleno, s sebou může nést celoživotní obtíže. Přestože k takovému poranění může dojít při různých aktivitách, nejčastěji je spojováno s dopravními nehodami. Speciální přístroje, které umí opěrkový syndrom diagnostikovat, jsou zatím pouze v Praze. Poranění krční páteře v důsledku nárazu Poranění krční páteře v důsledku dopravní nehody je poměrně častým jevem – dochází k němu zhruba u poloviny dopravních nehod. Na území EU utrpí opěrkový syndrom ročně až 800 000 lidí. Nejčastěji toto poranění vzniká při nehodách, při nichž došlo k nárazu do zadní části vozu (není to ale pravidlem). Hlava sebou při nárazu prudce trhne dopředu a dozadu a krční páteř vykoná nepřirozený esovitý pohyb, který připomíná švihnutí bičem. Pro krční páteř je to tak extrémní zátěž, že může dojít k jejímu poškození, a to dokonce i při nízké rychlosti (kolem 20 km/h). Potíže nastupují s odstupem času Krátce po dopravní nehodě nemusí mít člověk postižený opěrkovým syndromem žádné obtíže. Ty se často objeví až po delší době (za několik týdnů či měsíců), proto si je lidé s dopravní nehodou mnohdy ani nespojí. Potíže mohou být různorodé: bolest hlavy, šíje, ramen nebo zad, zdvojené či rozmazané vidění, případně další poruchy zraku, pískání v uších, poruchy rovnováhy, závratě, poruchy spánku, nevysvětlitelná únava, poruchy hybnosti, mravenčení v končetinách. Diagnostika a léčba opěrkového syndromu Základem úspěšné léčby opěrkového syndromu je jeho včasné odhalení. Pokud tedy máte některé z výše uvedených příznaků a zároveň máte za sebou dopravní nehodu, je vhodné nic neodkládat a vyhledat lékaře. Na vyšetření se doporučuje přijít nejlépe do 8 týdnů po nehodě. Pokud je u pacienta opěrkový syndrom diagnostikován, zahájí se léčba, která má za cíl odblokovat a zregenerovat krční páteř. Léčba zahrnuje především rehabilitaci, elektroléčbu, magnetoterapii a podobné techniky. V Česku jsou v současné době zatím jen dva specializované přístroje, které umí opěrkový syndrom odhalit. Oba se nachází v Praze. Přístroje mají podobu plošiny s madly a pacienta vyšetří do 10 minut. Vyšetření je nenáročné, bezbolestné a výsledek je k dispozici téměř okamžitě. Zdroj: platformavize0.cz Platforma VIZE 0, která se zabývá prevencí a bezpečností na silnicích, realizuje v současné době projekt Neriskuj krk, který na problém a závažnost opěrkového syndromu ukazuje. Snahou je nejen informovat veřejnost o problémech s tímto zraněním spojených, ale také zajistit dostupnost speciálního diagnostického přístroje ve všech krajských nemocnicích. Spočítejte si rychle povinné ručení Značka vozidla, které chcete pojistit: ALFA ROMEOAUDIBMWCHEVROLETCHRYSLERCITROËNDACIADAEWOOFIATFORDHONDAHYUNDAIJEEPKIALANCIALAND ROVERMAZDAMERCEDES-BENZMINIMITSUBISHINISSANOPELPEUGEOTRENAULTROVERSEATŠKODASSANGYONGSUBARUSUZUKITOYOTATRABANTVOLKSWAGENVOLVO Přibližný objem motoru vozidla: PSČ: Kolik je Vám let: Pro získání nabídek je třeba zadat tel. číslo: +420+421 Povinné ručení můžete mít již od: - Zobrazit 10 nabídek Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů Nabídky povinného ručení ČPP od 0 Kč MÁM ZÁJEM GČP od 0 Kč MÁM ZÁJEM Allianz od 0 Kč MÁM ZÁJEM Kooperativa od 0 Kč MÁM ZÁJEM Direct od 0 Kč MÁM ZÁJEM AXA od 0 Kč MÁM ZÁJEM Slavia od 0 Kč MÁM ZÁJEM ČSOB od 0 Kč MÁM ZÁJEM Uniqa od 0 Kč MÁM ZÁJEM Pillow od 0 Kč MÁM ZÁJEM Děkujeme za Váš zájem. Budeme Vás co nejdříve kontaktovat. Než vám zavoláme, prohlédněte si nabídky cestovního pojištění. CESTOVNÍ POJIŠTĚNÍ Jak poranění krční páteře předcházet? Dopravní nehodě, při které do vašeho vozu zezadu někdo narazí, můžete jen těžko zabránit. Určitou prevencí proti opěrkovému syndromu je ale správné nastavení sedadla, především hlavové opěrky, která hlavě poskytne dostatečnou oporu. A jak má správné nastavení sedadla vypadat? Sedák si odsuňte / přisuňte tak daleko, aby při sešlápnutí brzdového pedálu zůstala vaše pravá noha lehce pokrčená. Opěradlo si přizpůsobte tak, abyste ruce na volantu v poloze “tři čtvrtě na tři” měli umístěné přirozeně. Ruce nemají být ani propnuté, ani příliš ohnuté. Hlavovou opěrku nastavte tak, aby její horní část byla asi 5 cm nad temenem hlavy. Vyzvěte ostatní pasažéry, aby si hlavovou opěrku nastavili stejným způsobem. Martin Straka Martin Straka je ředitelem klientského centra a péče o zákazníky. Se svým týmem poskytuje zákazníkům Srovnátor.cz špičkový servis a dohlíží na to, aby naše procesy byly efektivní a zákazníci byli spokojení nejen při sjednání nového produktu, ale i kdykoliv potřebují s něčím pomoci. Jeho články informují nejen o nejnovějších trendech a aktuálních tématech, ale přináší i praktické a zajímavé tipy z různých oblastí běžného života. dopravní nehodalékařská prohlídkanehodanemoczranění