S pneumatikami bez vzduchu už žádný defekt nehrozí

06.07.2020

Klasická vzduchová pneumatika je nepochybně jedním z nejdůležitějších vynálezů pro automobilový průmysl. Nyní ale vše nasvědčuje tomu, že právě vzduch by mohl z pneumatik zmizet. Odpadly by tak starosti s jejich dofukováním nebo výměnou v případě defektu. Jaké další výhody pneumatiky budoucnosti přinesou?

S pneumatikami bez vzduchu už žádný defekt nehrozí Zdroj: michelinmedia.com

Vývoj pneumatik bez vzduchu

Na vývoji a testování nového, revolučního typu pneumatik přední výrobci usilovně pracují. Přestože první prototyp pneumatiky bez vzduchu byl představen již v roce 2004, není tento typ pneumatik zatím ještě tak dokonalý, aby mohl být ve velkém používán u osobních aut.

Největším problémem, který je nutné při vývoji pneumatik bez vzduchu vyřešit, je jejich chování ve vysokých rychlostech, kdy se pneumatiky rychle zahřejí, začnou měknout a deformovat se. Tím auto ztrácí stabilitu a ovladatelnost. Proto jako první přicházejí v úvahu vozidla, která jezdí pomaleji než osobní auta.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Tweel, Uptis a další bezvzduchové koncepty

První koncept pneumatiky bez vzduchu s názvem Tweel představil před 16 lety francouzský výrobce Michelin. V současné době ji využívají vojenské a průmyslové stroje, čtyřkolky a golfové vozíky. Od stejného výrobce pochází také pneumatika Uptis (Unique Puncture-Proof Tire System), kterou by v budoucnu mohla obout osobní auta včetně větších SUV. Je vyrobena z kompozitního materiálu s obsahem pryskyřice, kaučuku a skelného vlákna. Testování v reálných podmínkách probíhá ve spolupráci s GM, sériové výroby bychom se údajně mohli dočkat do roku 2024. Jak vypadají, můžete sami posoudit v následujícím videu.

S bezvzduchovým konceptem Air Free přišel také japonský výrobce Bridgestone. Ten má v plánu své první revoluční pneumatiky prodávat zatím jen ve variantách pro nákladní auta, jízdní kola a městské skútry. Svou pneumatiku bez vzduchu představila už i společnost Hankook – koncept nese název iFlex.

Výhody pneumatik bez vzduchu

Použití pneumatik bez vzduchu v běžné dopravě může pro řidiče znament celou řadu výhod:

  • Pneumatiky jsou vysoce odolné vůči poškození (propíchnutí, proražení bočnice). Už se tedy nebudete muset obávat případného defektu.
  • Vyhnete se celkem nebezpečné činnosti, kterou je výměna pneumatiky u krajnice frekventované silnice.
  • Protože už nebudete muset řešit propíchlou pneumatiku, nebudete s sebou muset vozit rezervu ani lepicí sadu.
  • Pneumatiky se lépe přizpůsobují terénu, vyšší je také jejich přilnavost.
  • Vzhledem ke svým vlastnostem mají pneumatiky bez vzduchu delší životnost a jsou snadnější na údržbu (odpadne například kontrola tlaku v pneumatikách).
  • Nelze opomenout ani jejich ekologické přínosy – díky delší životnosti pneumatik se sníží spotřeba energie a materiálů potřebných k jejich výrobě a také množství odpadu. Nebude potřeba vyrábět (a likvidovat) tolik pneumatik jako dnes.
Autor Martin Straka

Martin Straka

Martin Straka je ředitelem klientského centra a péče o zákazníky. Se svým týmem poskytuje zákazníkům Srovnátor.cz špičkový servis a dohlíží na to, aby naše procesy byly efektivní a zákazníci byli spokojení nejen při sjednání nového produktu, ale i kdykoliv potřebují s něčím pomoci.

Jeho články informují nejen o nejnovějších trendech a aktuálních tématech, ale přináší i praktické a zajímavé tipy z různých oblastí běžného života.

Hledat na webu Srovnátor.cz