Lyžařské desatero na sjezdovce

07.02.2019

Sněhové podmínky jsou den ode dne příznivější. Teploty pod nulou a bohatá sněhová nadílka přivádí do hor čím dál tím větší počet lyžařských nadšenců a sezóna je v plném proudu. Spolu s příjemným sjížděním upravených kopců ve vysoké rychlosti ale na sebe lyžař nebo snowboardista bere velkou tíhu odpovědnosti nejen za vlastní zdraví, ale i za bezpečnost ostatních lidí na sjezdovce. Lyžování se stává masovým sportem, vybavení je finančně dostupné a tak si tento sport postupně získává další nadšence různých věkových kategorií. Mezinárodní lyžařská federace (FIS – francouzsky Fédération Internationale de Ski) vydala z tohoto důvodu dokument o pravidlech pohybu na sjezdovce – desatero FIS, známé také jako “Bílý kodex”. Jedná se o souhrn deseti základních pravidel chování na sjezdovce za účelem prevence nehod a zranění.

Lyžařské desatero na sjezdovce

1. Ohled na ostatní lyžaře

Na sjezdovce bychom se měli chovat tak, abychom neohrozili nebo nepoškodili ostatní lyžaře a snowboardisty.

2. Zvládání rychlosti a způsobu jízdy

Sjezdovku bychom měli sjíždět způsobem a rychlostí, kterou dokážeme mít plně pod kontrolou a přizpůsobit naše schopnosti i sněhovým a povětrnostním podmínkám. Neměli bychom zapomínat ani na dostatečný odstup, který odpovídá i tomu, jak daleko před sebe vidíme.

3. Volba jízdní stopy

Lyžaři, jedoucí před námi mají přednost. Vzhledem k jejich pohledu směrem od svahu nemohou totiž tušit, že přijíždíme zezadu, protože nás nevidí. Pro předjíždění bychom měli volit takovou jízdní stopu, abychom předjížděné lyžaře nijak neohrozili.

4. Předjíždění

Předjíždět můžeme v podstatě z jakéhokoli směru (shora, zespoda, zprava nebo zleva), ale vždy s odstupem, který zajistí předjížděnému lyžaři dostatek prostoru pro všechny jeho pohyby a manévry.

5. Vjíždění na sjezdovku a rozjíždění

Při vjíždění na sjezdovku nebo při opětovném rozjíždění se po zastavení každý lyžař musí rozhlédnout, aby se přesvědčil, že nikomu nevjede do jízdní stopy a neohrozí tak svou, ani jeho bezpečnost.

6. Zastavení a stání

Na sjezdovce se smí zastavit pouze na kraji a to na přehledném místě, kde nikomu nepřekážíme v trase. Rozhodně bychom se neměli zastavovat na kus řeči se svým známým, kterého jsme právě potkali na svahu, v nejužším pruhu sjezdovky a blokovat tak provoz, nebo hůř – ohrožovat bezpečnost.

7. Stoupání a sestup

Ke stoupání nebo sestupu po svých používáme vždy jen okraj sjezdovky.

8. Respektování značek

Při sjezdu jsme povinni sledovat značení a signalizaci na svahu a respektovat jej.

9. Chování při úrazech

Poskytnutí první pomoci při úrazu na sjezdovce je stejně jako u automobilové nehody naší povinností.

10. Povinnost se prokázat

Každý, kdo je svědkem úrazu na svahu (svědek, účastník), je povinen prokázat své osobní údaje.

Bílý kodex není v České republice právní normou, za hranicemi to tak naopak funguje. Ani ta nejlepší pravidla striktně nezaručí bezpečí, proto by při dovolené na horách nemělo chybět cestovní pojištění. Část lyžařů o desateru FIS ani netuší a půlka z nich se domnívá, že při nehodě na sjezdovce nejsou povinni zastavit a poskytnout první pomoc.

Statistiky:

  • 12 % nehod na svahu je způsobeno srážkou lyžařů
  • 15 % lyžařů se domnívá, že na sjezdovce platí přednost zprava
  • největší podíl nehod se stane v čase po obědě (odpoledne), kdy je tělo unavené
  • pouze 52 % lyžařů a snowboardistů si před sezónou nechá odborně seřídit své vybavení
  • 16,5 % nehod na sjezdovce je způsobeno špatným stavem zimního vybavení
  • 25 % lidí jezdí bez helmy
  • chránič páteře využívá jen 8 % lidí
  • 30 % úrazů na sjezdovce je kategorizováno jako vážné zranění

Zásady bezpečnosti na sjezdovce:

  • kontrola stavu vybavení (seřízení vázání, nabroušení hran, úprava skluznice apod.)
  • nepřeceňovat své dovednosti
  • přestávky na odpočinek
  • nekonzumovat alkohol
  • v případě asistence při nehodě označit místo nad zraněným vertikálně zkříženými lyžemi a poskytnout první pomoc
Hledat na webu Srovnátor.cz