Otázka, zda je lepší přední nebo zadní náhon, vyvolává u motoristů mnoho emocí. Není na ni správná ani špatná odpověď. Převážná část řidičů preferuje jeden z těchto modelů dle vlastní zkušenosti, či podle obecně známých kritik, jenž se společností tradují. Je to podobné jako benzínový nebo dieselový motor. No, každé má něco. V tomto článku se podíváme na hlavní výhody a nevýhody obou náhonů.
Historie
První auta byla vyráběna se zadním náhonem. Motor se do automobilů montoval dopředu a poháněl zadní nápravu. Tento klasický model dlouho dominoval. Později ve spojitosti s velkou sériovou výrobou se začal motor umisťovat do přední části vozu a společně s ním i přední náhon. Tento koncept je konstrukčně jednodušší, protože není potřeba, aby středem auta procházela hřídel a vzadu již není diferenciál. To také vede k menším výrobním nákladům. Zadní náhon najdeme v dnešní době hlavně u hmotnostně vyšší třídy automobilů (nad 3,5 tuny) a některých modelů vozů značek BMW, Mercedes a dalších.
Rozdíl mezi oběma náhony není příliš patrný při běžné defenzivní jízdě za ideálních podmínek. Chování jednotlivých náhonů se projevuje hlavně v zimních měsících, deštivých dnech a při ostřejší jízdě.
Hlavní výhody předního náhonu
- dobrá čitelnost při řízení,
- nepřekvapuje na měnícím se povrchu a náledí,
- v zatáčkách vede lépe auto ve stopě,
- menší hlučnost v kabině vozu,
- větší prostor v interiéru a v kufru automobilu,
- nižší pořizovací náklady.
Nevýhody předního náhonu
- vyšší nároky na přední nápravu. Ta má mnoho komponentů (poloosy, klouby…), které podléhají rychlému opotřebení a je proto nutná častější údržba.
- V zimě při jízdě do zasněženého kopce, se odlehčuje přední náprava a zatěžuje zadní, proto může vůz ztrácet trakční schopnosti. V takovém případě začínají kola prokluzovat.
Plusy zadního náhonu
- umožňuje relativně rychlý rozjezd,
- přenesení vysokého výkonu na hnací nápravu,
- pokud je motor vepředu a pohání zadní nápravu jde o ideální rozložení hmotnosti vozu,
- výhody říditelnosti “předokolek”, stírá pomocí asistenčním systémům jako ESP, ASR,ABS, která pomáhají eliminovat rizika přetáčení vozu,
- zábava – pro sportovně založené řidiče, kteří si rádi užívají přetáčivost auta je tu možnost driftu, tedy řízeného smyku.
Mínusy zadního náhonu
- v dešti je nestabilní,
- rychleji jde do smyku, protože síly působící na zadní kola mohou vést k přetočení vozu,
- díky vyšší konstrukční hmotnosti má auto i větší spotřebu,
- mění svůj charakter v nejvíce nevhodných situacích,
- vyšší pořizovací náklady,
- má zmenšený prostor v kabině vozu díky středovému tunelu.
Obě verze mají své nesporné výhody. Mohlo by se zdát, že nejideálnější je jejich kombinace. Tím přicházíme k modelu 4*4, tedy pohon všech čtyř kol. Takzvané čtyřkolky se ovšem moc nehodí do města. Často si je pořizují řidiči, kteří se pohybují na nezpevněných komunikacích, nebo jezdí v zimě do hůře přístupných míst. Jinými slovy, tam kde zadní i přední náhon stojí, čtyřkolka jede.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Při používání kvalitních a správných pneumatik jsou rizika vzniku nehod u “předokolek” i “zadokolek” na stejné úrovni. Skutečně jde hlavně o jejich řidiče, o to co uznávají, čemu dají přednost. Přední náhon je u většiny rodinných vozů. Bez zjevných potíží se v něm hezky povozí všichni členové rodiny. Ti co si chtějí zařádit a mají rádi citlivější auta zvolí zadní náhon.
Pokud máte ve výběru náhonů jasno, nezapomeňte na opatrnou a bezpečnou jízdu. A pro všechny případy mějte uzavřené dobré havarijní pojištění.