Letní vs. zimní pneumatiky. Bezpečný kontakt s vozovkou je důležitý

08.11.2015

Řada motoristů přezouvání neřeší a jezdí po celý rok na jedněch pneumatikách. Důvody jsou různé. Někdy chtějí ušetřit náklady za přezouvání. Jindy nejde ani tak o peníze jako spíše o lenost. Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je opravdu velký. A pokud chcete, aby Vaše jízda byla bezpečná, přezouvejte.

Letní vs. zimní pneumatiky. Bezpečný kontakt s vozovkou je důležitý
Správné obutí vozidla je důležité. | Foto: Fotolia.com

Povinnost zimních pneumatik platí od 1. 11., a to za předpokladu, že je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, případně, kdy je možné dle počasí předpokládat, že tato situace v době provozu vozidla na komunikacích nastane. Na husté sněžení to venku zatím nevypadá. Ale dopravní nehoda může být hned na světě, pokud budete na letních gumách hazardovat moc dlouho.

Spočítejte si rychle povinné ručení


Odesláním formuláře tlačítkem Zobrazit 10 nabídek souhlasíte se zpracováním Vámi zadaných osobních údajů – Informace o zpracování osobních údajů

Rozdíly mezi letní a zimní pneumatikou

  • Dezén pneumatik
    Dezén pneumatik. Co je to? Laicky řečeno vzorek pneumatik. Dezén slouží převážně k odvodu vody z podpneumatik. Pokud se voda z podkola nedostane, způsobuje to, že je vozidlo neovladatelné. V reálu by to vypadalo tak, jako byste jeli na ledu. Dezén u zimních pneumatik musí být navržen tak, aby lépe odváděl vodu a dosáhl lepší přilnavosti k vozovce, než je tomu u letních. Věděli jste, že minimální hloubka dezénu je stanovena zákonem. U letních pneumatik je stanovena na 1,6 mm a u zimních na 4,0 mm. Pokud tyto parametry Vaše pneumatiky nesplňují, říkáte si o pokutu.
  • Materiál pneumatik
    Letní pneumatiky se vyrábí ze směsi, která je optimální pro teploty 7 až 45 stupňů. Oproti tomu zimní pneumatiky jsou ze směsi pro teploty nižší 7 stupňů. Směs letních pneumatik při teplotě nižší než 7 stupňů tvrdne a dochází tak ke zhoršené přilnavosti mezi pneumatikou a vozovkou. Zimní pneumatiky na rozpáleném asfaltu také nejsou vhodné. Při vysokých teplotách se chovají nevyzpytatelně.
  • Jízdní vlastnosti a opotřebení
    Zimní pneumatiky mají na sněhu a mokré vozovce při nižších teplotách lepší přilnavost a kratší brzdnou dráhu než letní. Na rozpálené vozovce se naopak u zimních pneumatik brzdná dráha prodlužuje. Navíc se zimní pneumatika při vysokých teplotách opotřebovává více než letní.
Autor Martin Straka

Martin Straka

Martin Straka je ředitelem klientského centra a péče o zákazníky. Se svým týmem poskytuje zákazníkům Srovnátor.cz špičkový servis a dohlíží na to, aby naše procesy byly efektivní a zákazníci byli spokojení nejen při sjednání nového produktu, ale i kdykoliv potřebují s něčím pomoci.

Jeho články informují nejen o nejnovějších trendech a aktuálních tématech, ale přináší i praktické a zajímavé tipy z různých oblastí běžného života.

Hledat na webu Srovnátor.cz