O Rallye Dakar slyšel nejspíš každý – a to jistě i lidé, mezi jejichž koníčky automobily a motocykly nepatří. Jedná se o vytrvalostní závod off-road vozidel, ve kterém dominují speciálně upravená terénní vozidla. Drtivá většina úseků vede těžkým terénem, jako jsou písečné duny, skalní úseky a podobně. Závod je organizován A.S.O. (Amaury Sport Organisation) – společností, která vlastní, plánuje a organizuje vrcholové mezinárodní závody.
Ztracen v poušti aneb vznik Dakaru
Myšlenka Dakaru se zrodila dva roky před prvním ročníkem toho závodu. Thierry Sabine, tehdejší motocyklový závodník, se v roce 1977 ztratil v poušti při dálkovém závodě Abidjan-Nice. Pouští bloudil celé tři dny, proto se po této zkušenosti rozhodl uspořádat dálkový závod napříč Afrikou. Založil si společnost T.S.O. – Thierry Sabine Organisation – a v roce 1979 zorganizoval první závod Rallye Dakar. Startovním městem byla francouzská Paříž a cíl představoval Dakar, hlavní město Senegalu.
Díky různým faktorům, zejména kvůli měnící se politické situaci, se v průběhu let startovní místa měnila, stejně tak i cíle a celá trasa Dakaru. V roce 2008 byl dokonce závod kvůli teroristickým útokům zrušen, čímž byla přerušena dlouhá série po sobě následujících ročníků Rallye Dakar. V roce 2009 se závod opět uspořádal. Letošní rok se tedy jel již 41. ročník, který proběhl od 1. do 15. ledna.
Rallye Dakar 2021
zdroj: dakar.com
Celá trasa letošního ročníku se rozprostírala na území Saudské Arábie a byla rozdělena celkem do 12 etap. Závod se také dočkal novinky v podobě prologu, jenž určil startovní postavení závodníků. Celkově trasa měřila 7 658 kilometrů, z nichž 4 778 kilometrů bylo vypsáno jako měřených:
Datum | Trasa | Kilometry (měřené kilometry) |
---|---|---|
2.1. | Prolog: Džidda-Džidda | 11 km |
3. 1. | Džidda-Biša | 622 km (227 km) |
4. 1. | Biša-Vadí d-Davásir | 685 km (457 km) |
5. 1. | Vadí d-Davásir-Vadí d-Davísir | 630 km (403 km) |
6. 1. | Vadí d-Davásir-Rijád | 813 km (337 km) |
7. 1. | Rijád-Burajda | 625 km (419 km) |
8. 1. | Burajda-Ha’ila | 655 km (485 km) |
9. 1. | Odpočinek v Ha’il | x |
10. 1. | Ha’il-Sakaka | 737 km (471 km) |
11. 1. | Sakaka-Neom | 709 km (375 km) |
12. 1. | Neom-Neom | 579 km (465 km) |
13. 1. | Neom-Al-Ula | 583 km (342 km) |
14. 1. | Al-Ula-Janbu | 557 km (511 km) |
15. 1. | Janbu-Džidda | 452 km (225 km) |
Zlaté medaile Čechů
Rallye Dakar se účastní i čeští soutěžící a napříč ročníky se jim dostalo i několika medailových úspěchů. V kategorii kamionů obdrželi čeští závodníci zlaté medaile v následujících letech:
- 1988 – ve složení K. Loprais, R. Stachura, T. Mück, TATRA
- 1994 – ve složení K. Loprais, R. Stachura, J. Kalina, TATRA
- 1995 – ve složení K. Loprais, R. Stachura, T. Tomeček, TATRA
- 1998 – ve složení K. Loprais, R. Stachura, J. Čermák, TATRA
- 1999 – ve složení K. Loprais, R. Stachura, J. Kalina, TATRA
- 2001 – ve složení K. Loprais, R. Stachura, P. Hamerla, TATRA
V letošním ročníku se Češi umístili na prvním místě v kategorii prototypů lehkých vozů (J. Macháček, P. Vyoral) s modelem Buggyra Zero Mileage Racing.
Nehody
Napříč různými ročníky Rallye Dakar se stalo množství nehod – nezřídka končily vážnými úrazy či dokonce smrtí.
V roce 1982 se při závodě ztratil syn tehdejší britské premiérky Margaret Thatcherové. Závodníci se ztratili 9. ledna. Po 6 dní bylo trio Thatcher, Verney a jejich mechanik pohřešováno. Nakonec byli nalezeni přibližně 50 km od trasy a ze svého bloudění vyvázli bez zranění.
Jednou z obětí nehod byl i samotný zakladatel Thierry Sabine, který v roce 1986 tragicky zemřel při havárii vrtulníku.
Kritika
Rallye Dakar je kritizován hlavně kvůli svým dopadům na obyvatele zemí, jimiž vede trasa závodu. Někteří z obyvatel těchto zemí tvrdí, že je pro ně problematické mohutné množství prachu, které je v důsledku projíždějících vozidel vytvořeno. Dalším předmětem kritiky jsou sražení obyvatelé a dobytek, který je přisuzován za vinu právě závodníkům.
Závod je kritizován i hnutím Fronta Polisario, povstaleckým hnutím, jehož cílem je vymanění západní Sahary ze správy Maroka. Hlavním předmětem kritiky je fakt, že závod vede přes sporná a neosídlená území západní Sahary, aniž by tato skutečnost byla s hnutím Polisario projednána. Od roku 2000 jednání směřují k tomu, že uskutečnění závodu přes tato území by neměl být problém.
Havarijní pojištění
Závody Dakar mají každoročně řadu nehod. A nehody se mohou stát i každému z nás při běžných cestách, které jsme zvyklí se svými vozidly vykonávat. Zvažte proto zřízení havarijního pojištění. Pomoci Vám může online kalkulačka, která Vás provede výpočtem ceny krok za krokem a nabídne Vám několik různých alternativ, ze kterých si jistě vyberete vhodnou právě pro Vaše potřeby.