Nejnižší auto na světě není vyšší než půl metru, nejdelší auto na světě je měří více než 30 metrů. Neuvěřitelné rozměry má i nejmenší a největší automobil, závratnými čísly překvapí také nejrychlejší vůz na světě. K řízení těchto aut v reálném provozu byste potřebovali pořádnou dávku odvahy. A o kterých konkrétních vozech je řeč?
Nejmenší provozuschopné auto
Začněme od těch nejmenších. Úplně nejmenší provozuschopné auto na světě vyrobil v roce 2012 Američan Austin Coulson. Je 126,46 cm dlouhé, 65,41 cm široké, 63,5 cm vysoké, má čtyři kola a motor z dětské čtyřkolky. I přes jeho neuvěřitelné rozměry lze toto autíčko oficiálně provozovat na pozemních komunikacích, nejede však rychleji než 40 km/h. V roce 2014 bylo toto miniaturní auto zapsáno do Guinessovy knihy rekordů.
Nejmenší sériově vyráběné auto
Titulem nejmenšího auta se může pochlubit také miniauto Peel P50. Sériově jej v 60. letech vyráběla automobilka Peel Engineering, sídlící na ostrově Man. Toto vozítko má pouze 3 kola a nikoho v něm nesvezete, protože je jednomístné. Díky jeho rozměrům s ním ale zaparkujete takřka všude – je 137 cm dlouhé, 104 cm široké a 124 cm vysoké. Maximální rychlost je výrobcem omezena na 45 km/h.
Nejnižší auto
Přestože je toto auto zářivě žluté, na silnici byste ho dost možná přehlédli. Ve svém nejvyšším bodě měří pouhých 45,2 cm! Tento rozměr z něj činí nejnižší automobil na světě, který se dá řídit. Jeho tvůrci jsou japonští středoškoláci. Vůz pojmenovali Mirai, což v překladu znamená budoucnost. Pohání ho elektromotor a umí jet rychlostí až 50 km/h. Mirai byl vyroben v roce 2010 a o 3 roky později byl zapsán do Guinessovy knihy rekordů.
Největší auto
Všechna tato autíčka by vypadala jako hračky vedle největšího automobilu na světě, kterým je obří stroj pocházející z Běloruska – BelAZ 75710. S délkou 20 metrů, šířkou necelých 10 metrů a pohotovostní hmotností 360 tun se jedná o skutečné monstrum. A co teprve plně naložený, kdy může dosáhnout 810 tun celkové hmotnosti! V provozu ho udržuje 540 litrů oleje, 890 litrů chladicí kapaliny a až 5 600 litrů nafty. Obvykle se s ním setkáte pouze v povrchových dolech. Naložený dokáže jet rychlostí až 64 km/h a vyjet 18% stoupání.
Nejdelší auto
Nejdelším autem na světě je 30,5 metru dlouhá limuzína z dílny konstruktéra Jaye Ohrberga, který pracoval na několika legendárních filmových vozech. Americký sen, jak tuto luxusní limuzínu Ohrberg pojmenoval, vychází z Cadillacu Eldorado z roku 1970. Stojí však na 26 kolech, má dva motory a dvě místa pro řidiče (jedno vpředu, druhé vzadu). Na silnice se Americký sen dostal v roce 1992, dnes se s ním však už nesvezete. Zbylo z něj už jen torzo, které má do původního luxusu skutečně daleko. Původně v něm ovšem nechyběla postel, vířivka ani přistávací plocha pro menší vrtulník.
Spočítejte si rychle povinné ručení
Děkujeme za Váš zájem.
Budeme Vás co nejdříve kontaktovat.
Než vám zavoláme, prohlédněte si
nabídky cestovního pojištění.
Nejrychlejší auto
O titul nejrychlejšího auta na světě se neustále soupeří. Ačkoli mu směle konkurují modely Bugatti Chiron a Hennessey Venom F5, aktuálně je nejrychlejším sériovým autem na světě švédský vůz Koenigsegg Agera RS. Při testování na uzavřeném úseku nevadské dálnice dosáhl oficiálně maximální rychlosti 447 km/h a jízdu 0 – 400 km/h – 0 zvládl za 33,29 sekundy.
Nejdražší auto
O tom, že dlouhodobě nejdražší jsou vozy Ferrari, není pochyb. V současné době je nejcennějším modelem na světě Ferrari 250 GTO. Konkrétně se jedná o vůz z roku 1963, s výrobním číslem 4153GT. Jeho cena je 1,53 miliardy korun.